BIOS Guide.
Fra : Colzen

Dato : 26-11-03 09:21

Findes der ikke et sted på nettet, hvor det er nogenlunde skåret ud i pap
hvad alle de forskellige ting er til i BIOS?
Jeg tænker ikke kun lige den BIOS jeg har, men noget af det der er med i
alle de forskellige versioner fra forskellige producenter, så man måske kan
presse lidt ekstra ud af sin maskine.

Mvh
Colzen

Fra : Gnistn

Dato : 26-11-03 14:28
Fra : Martin Johansson

Dato : 26-11-03 20:21

"Colzen" <colzen@SLETcolzen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg tænker ikke kun lige den BIOS jeg har, men noget af det der er med i
> alle de forskellige versioner fra forskellige producenter, så man måske

Problemter er bare at producenterne kalder tingene noget forskelligt.
Producenterne har heller ikke implementeret samme muligheder i BIOS.
Det er disse specielle indstillinger der oftest er de vigtigste.
Det er dem der kan give et boost i ydelsen.

Fra : Leony

Dato : 27-11-03 13:45

In news:bq1noo$2e78$1@news.cybercity.dk,
Colzen <colzen@SLETcolzen.dk> typed:

> Jeg tænker ikke kun lige den BIOS jeg har, men noget af det der er
> med i alle de forskellige versioner fra forskellige producenter, så
> man måske kan presse lidt ekstra ud af sin maskine.

I mange tilfælde er der en komplet gennemgang af alle punkter i BIOS i
den bagerste del af manualen.
Manualerne kan downloades på producenten's hjemmeside.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Henrik

Dato : 28-11-03 15:41

> [...]
> Jeg tænker ikke kun lige den BIOS jeg har, men noget af det der er med i
> alle de forskellige versioner fra forskellige producenter, så man måske

Oberservansen af bios afhænger af det CHIPSÆT som bundkortet bliver leveret
med. Det er endvidere også bestemmende for hvorledes bundkortet rent fysisk
er udformet.
Et af de større danske edbblade havde her for et par år siden en skematisk
oversigt over de forskellige Chipset der var kommet på markede op til den
dato ...

Fra : Leony

Dato : 28-11-03 16:18

In news:B7Jxb.4395$%u5.713@news.get2net.dk,
Henrik <H.Hilskov(fjerdette)@Get2net.dk> typed:

> Oberservansen af bios afhænger af det CHIPSÆT som bundkortet bliver
> leveret med. Det er endvidere også bestemmende for hvorledes
> bundkortet rent fysisk er udformet.

BIOS udformning afhænger af producent og bundkortproducent.
Chipset kan bestemme nogle features i BIOS (onboard LAN, lyd etc).

Mener du med fysisk udformet at der er USB 2.0 porte, onboard LAN eller
at der er 4 PCI slots i stedet for 2?

> Et af de større danske edbblade havde her for et par år siden en
> skematisk oversigt over de forskellige Chipset der var kommet på
> markede op til den dato ...

En artikel der er så gammel har vel næppe nogen relevans i dag.
Det burde være muligt at finde en artikel på nettet som er nyere - 2 år
når vi snakker computere er rigtig lang tid.