Underlige grafikfejl på ny computer
Fra : MD

Dato : 28-11-03 21:54

Hej NG.

Jeg har lige samlet en computer til en kammerat.

Det er et ECS L7VTA ATX bundkort.
en AMD Athlon Thoroughbred xp 2400+
et Club 3D Radeon 9600 TV-OUT + DVI grafikkort
og 512 Mb Kingston PC2700 DDR RAM

Resten er vidst uden betydning.

Den har helt fra starten lavet en underlig grafikfejl. Jeg har oplevet det
en enkelt gang før, hvor det var defekte RAM på et grafikkort - men jeg har
prøvet at skifte kortet ud, uden resultat!
Så fik jeg af vide herinde i gruppen, at det var varme. Har sat en ekstra
blæser i, så nu ser temperaturerne således ud: Harddisk - 24* Kabinet - 32*
og CPU mellem 50* og 60*. Det har dog ikke ændret på problemet.

Hvad gør jeg så???

Jeg har snidt et par billeder af grafikfejlen i dk.binaer under titlen:
Grafikfejl

Mvh MD

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-11-03 22:03

"MD" <dalmose"fjerndette"@idraet.dk> wrote:

>Jeg har snidt et par billeder af grafikfejlen i dk.binaer under titlen:
>Grafikfejl

Ka' godt være at jeg er tungnem og skal ha' den ind med teskeer, men
hvor er det lige fejlen er ?!

<mlr>

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 28-11-03 22:08

Michael Rasmussen wrote:
> Ka' godt være at jeg er tungnem og skal ha' den ind med teskeer, men
> hvor er det lige fejlen er ?!

Der hvor der er store røde streger omkring. De hvide boxe bag
menuteksterne...

--
Martin K

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-11-03 22:18

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> wrote:

>Der hvor der er store røde streger omkring. De hvide boxe bag
>menuteksterne...

Jo, jeg kan se de store røde streger. Jeg ka' os' se menuteksterne.
Men hvide boxe ka' jeg sgu'te se....

Jeg bruger godt nok briller, men alligevel ?!

- - - -

Jeg tror du får billedfejl fordi du presser elektronikken (enten i
grafikkortet eller skærmen) for hårdt - Prøv at sænke skrærm
opdateringsfrekvensen en anelse - Alt over 75 Hz er unødigt.

<mlr>

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 28-11-03 22:41

Michael Rasmussen wrote:
> Jo, jeg kan se de store røde streger. Jeg ka' os' se menuteksterne.
> Men hvide boxe ka' jeg sgu'te se....

Der er hvid baggrund bag teksterne i meulinien. Det burde være gråt..

> Jeg tror du får billedfejl fordi du presser elektronikken (enten i
> grafikkortet eller skærmen) for hårdt - Prøv at sænke skrærm
> opdateringsfrekvensen en anelse

Det kommer an på hvad skærm og grafikkort er certifiseret til, men jeg tror
umiddelbart ikke det har noget med det at gøre...

Alt over 75 Hz er unødigt.

Ikke enig. Ved 75 Hz er billede en lille smulig uroligt. Det er nok til at
man tydeligt ser det. Ved 85 Hz er det helt roligt, og jeg kan sagtens gå
med til at alt over 85 Hz er unødigt, men ikk 75 Hz...

--
Martin K

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-11-03 22:59

>Der er hvid baggrund bag teksterne i meulinien. Det burde være gråt..

Ok, Nu har jeg haft dine billeder oppe i stor forstørrelse i IrfanView
hvor jeg netop kan ane en hvid baggrund i menu'en.

Jeg er ellers så glad for min 17" fladskærm, men den har åbenbart ikke
nogen særligt god farveopløsning. Jeg skal virkelig se godt efter for
at ane boksen

Anyway: Det der er ikke hardwarefejl - Men om det så er din
windowsopsætning eller grafikdriveren der driller, skal jeg ikke ku'
sige...

<mlr>

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 28-11-03 23:34

Michael Rasmussen wrote:
> Ok, Nu har jeg haft dine billeder oppe i stor forstørrelse i IrfanView
> hvor jeg netop kan ane en hvid baggrund i menu'en.

Det er nu ikke mit billede

> Jeg er ellers så glad for min 17" fladskærm, men den har åbenbart ikke
> nogen særligt god farveopløsning. Jeg skal virkelig se godt efter for
> at ane boksen

Næ... det kan den vel ikke have. Jeg har ingen problemer med at se det uden
forstørrelse på min Targa 17" CRT monitor, og lad mig sige det sådan, at der
findes bedre 17" monitors!

Må man være så fræk at spørge hvilken fladskærm du har? Jeg har været lidt
på lur efter een, og har næsten bestemt mig for en Lg Flatron L1710B, meen
det er nu sjovt at høre folks erfaringer med andet...

> Anyway: Det der er ikke hardwarefejl - Men om det så er din
> windowsopsætning eller grafikdriveren der driller, skal jeg ikke ku'
> sige...

Igen, min Windows opsætning har det aldeles glimrende, men det kan man vel
ikke sige om MD's

--
Martin K

Fra : SonnyBoy

Dato : 29-11-03 11:16

On Fri, 28 Nov 2003 23:33:44 +0100, "Martin Kirschmeyer"

> [...]
>på lur efter een, og har næsten bestemt mig for en Lg Flatron L1710B, meen
>det er nu sjovt at høre folks erfaringer med andet...

Det er en billig 17" Orion fra Telebutikken - Og den er jeg godt
tilfreds med: Godt Samsung skærmelement og udmærket elektronik.

Eneste jeg mangler på den, er en DVI indgang.

Det kan godt være at CRT skærmene har bedre farveopløsning, men i
dagligt brug er fladskærmen mere behagelig at arbejde med. Billedet
står klippestabilt uden forvrængning. Og så al den plads man får på
skrivebordet

Ungerne har fået min dyre Sony Trinitron skærm og jeg vil ikke ha' den
tilbage

<mlr>

Fra : MD

Dato : 28-11-03 22:09

> Ka' godt være at jeg er tungnem og skal ha' den ind med teskeer, men
> hvor er det lige fejlen er ?!

Fejlen er, at der er hvidt rundt om bogstaverne i menuen.

Samtidig med det, så kan jeg ikke indlæse Office Xp på maskinen - noget med
en OFFICE1.CAB.-fejl 1311.

Og det kan ikke konvertere musiknumre der er længere en 4 minutter, om fra
Wave til Mp3 i Nero - så låser den.

Det sidste her kommer lige med som noget ekstra, men en fejl af gangen. (det
kan selvfølgelig hænge sammen)

Fra : Brian Lund

Dato : 29-11-03 02:38

> Fejlen er, at der er hvidt rundt om bogstaverne i menuen.
>
> Samtidig med det, så kan jeg ikke indlæse Office Xp på maskinen - noget
med
> en OFFICE1.CAB.-fejl 1311.

Lyder ikke som en fejl på grafikkortet...

> [...]
> Wave til Mp3 i Nero - så låser den.
>
> Det sidste her kommer lige med som noget ekstra, men en fejl af gangen.

Og det lyder _slet_ ikke som en fejl på grafikkortet... Du er vel ikke
kommet til at knække et hjørne af kernen på CPUen? Det kan også være RAM :(

Brian

Fra : Bjarne Nørskov Saack

Dato : 29-11-03 11:25

In article <bq8ckq$2br4$1@news.cybercity.dk>, "MD"
<dalmose"fjerndette"@idraet.dk> says...

> Hvad gør jeg så???

Du kan evt. gå ind i 'Egenskaber for skærm' fanebladet 'Udseende' tryk
på Avanceret.

Under 'Element:' vælger du 'Menu' og sætter 'Farve 1:' til den lysegrå
nuance nederst til venstre i palletten, den står sikkert markeret som
hvid nu.

---
mvh
Bjarne Saack