ATA, eller vente til SATA?
Fra : Ukendt

Dato : 26-11-03 12:23

Jeg har selv samlet min nuværende computer for ca. 2 år siden.

Processoren er en Athlon 1800+

Jeg overvejer nu at købe en større harddisk, men spørgsmålet er, om jeg skal
vente til, at jeg næste gang opgraderer min computer (om ½-1 år), og så få
en hurtigere med SATA ?

Mvh Thomas

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 26-11-03 12:33

Thomas Rybak wrote:
> Jeg overvejer nu at købe en større harddisk, men spørgsmålet er, om
> jeg skal vente til, at jeg næste gang opgraderer min computer (om ½-1
> år), og så få en hurtigere med SATA ?

Skal du have mere plads, skal du have mere plads, og så kan du jo ikke
vente. Jeg tror jeg ville købe en SATA disk nu men også købe sådan et PCI ->
SATA kort, så du har den fede disk nu, men er også lidt fremtidssikret med
de nye stik

--
Martin K

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 26-11-03 12:36

Martin Kirschmeyer wrote:
> [...]
> vente. Jeg tror jeg ville købe en SATA disk nu men også købe sådan et
> PCI -> SATA kort, så du har den fede disk nu, men er også lidt

Som denne eksempelvis:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1314837899

--
Martin K

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-03 14:02

Tak, men vil der være nogle hastighedsmæssige fordele ved at købe SATA,
eller vil den blive "bremset" af PCI kortet?

Mvh Thomas

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 26-11-03 14:11

Thomas Rybak wrote:
> Tak, men vil der være nogle hastighedsmæssige fordele ved at købe
> SATA, eller vil den blive "bremset" af PCI kortet?

I teorien ja. 150 MB/s ved SATA imod 133 MB/s ved IDE. Men i praksis er
forskellen forsvindende lille. Grunden til at jeg ville vælge SATA idag er
af:
1) Det er det nye, så den vogn kan man jo ligeså godt hoppe på...
2) Man er fri for de store grimme fladkabler (hvis du ikke har runde IDE
kabler). SATA kablerne er nogle små fixe størrelser, der er meget lette at
arbejde med, og de fylder intet i kabinettet...

--
Martin K

Fra : René Jensen

Dato : 26-11-03 20:11

Martin Kirschmeyer wrote:
> 1) Det er det nye, så den vogn kan man jo ligeså godt hoppe på...

Det vil jeg mene er en dårlig begrundelse, bare fordi det er nyt og
behøvedes det ikke at være smart. F.eks. så selv at de gamle floppy drev
blev udskiftet med andre mere tidssvarende medier, såsom Sony MiniDisc
med ca. 200MB data (så vidt jeg husker) eller større udbredelse af 120MB
floppy drevet, der kun er udbredt i asien. Men hvad sidder der lige i
ens splinter nye computer? -Et gammelt floppy drev, der på forunderlig
vis har overlevet igennem tiden, ikke fordi ens disketter er særlig
pålidelige i forhold til andre medier.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-11-03 21:03

René Jensen wrote:

> floppy drevet, der kun er udbredt i asien. Men hvad sidder der lige i
> ens splinter nye computer? -Et gammelt floppy drev, der på forunderlig

Hmmm, det bestemmer man jo selv om det skal i...

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-03 11:20

Men er et SATA drev hurtigere i praksis end et ATA drev, eller er det bare
teori alt sammen?

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 27-11-03 23:27

Thomas Rybak wrote:
> Men er et SATA drev hurtigere i praksis end et ATA drev, eller er det
> bare teori alt sammen?

Der er ikke nogen mærkbar forskel...

--
Martin K

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-03 14:04

JEg har læst om de 3 SATA faser. Vil de samme diske kunne bruges i alle
faser, så man ikke evt. skal have nye drev en gang mere?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-11-03 13:18

In article <3fc48d0a$0$9749$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Thomas
Rybak" <rybakATadslhome.dk> says...
> Jeg overvejer nu at købe en større harddisk, men spørgsmålet er, om jeg skal

Du får de bedste råd i dk.edb.hardware.drev

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt