bundkort brændt af - cpu også?
Fra : Torben

Dato : 26-11-03 00:25

Hej

Jeg har tidligere skrevet ang. jeg har sat en AMD Athlon XP throughbred
2000+ cpu i mit bundkort. Jeg havde ikke checket om bundkortet kunne køre
med det, og det kunne det ikke! Bundkortet begyndte at ryge, og jeg har nu
købt et nyt bundkort. Et SOLTEK SL-75KAV/-x vers. F5, som skulle kunne gå op
til 2400+
MEN jeg har nu installeret det hele som jeg mener det skal installeres, dog
med de gamle kabler og ikke dem der fulgte med. Jeg kan dog ikke få det til
at virke. Den vil ikke starte op, men de forskellige blæsere går i gang og
cd-rom drevene står og lyser10 sek ( eller noget i den stil) og hd'erne
kører, men der sker intet.
Mit spørgsmål er nu hvorvidt den både har brændt MB + cpu af. Den gamel
duron cpu buerde vel satdig virke, men der sker helelr ikke noget.

nogen forslag?

mvh

Torben

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 26-11-03 01:32

"Torben" <tcj@ka-netREMOVETHIS.dk> skrev

> Mit spørgsmål er nu hvorvidt den både har brændt MB + cpu af. Den gamel
> duron cpu buerde vel satdig virke, men der sker helelr ikke noget.
>
> nogen forslag?

En mulighed er, at du i første omgang beskadigede dit gamle motherboard ved
at forsøge at sætte en inkompatibel processor i. Eller, at du beskadigede
det på grund af fejlagtig kølermontering. Da du herefter afprøvede din gamle
duron i det defekte bundkort, har bordet måske ristet processoren.

Du skal være meget forsigtig når du monterer køleren på processoren.
Processoren kan let ødelægges ved:

1. Du har mast CPU-kernen da du satte køler på. (Check om cpu'ens overflade
er intakt)
2. Du har ikke fået sat CPU-køleren ordentligt på, så der har ikke været
ordentlig forbindelse til processor-kernen. I så fald overopheder CPUen i
løbet af få sekunder, med død, rød og ødelæggelse til følge. I den
forbindelse er det ikke usædvanligt at motherboardet går samme vej.

Har du tilsluttet kabinethøjttaleren, og udsender den en eller flere
Bip-lyde, når du tænder maskinen? Det kan give en indikation om hvad der er
galt...

Dobbeltcheck at du har forbundet alle kabler korrekt. Check manualen for at
se om boardet skal jumpes specielt til Duron-processorer.

Desuden skal du sikre dig at ram og grafikkort sidder ordentligt fast i
soklerne.

Held og lykke

mvh
Peter

Fra : Torben

Dato : 26-11-03 14:05

Hej

Nu har jeg bestilt en ny cpu m/køler (boxed)

Jeg har checket det hele igennem og er helt sikker på at det hele er
monateret rigtigt.

Alligevel sker der ingenting når jeg tænder pc'en. Der kommer heller ikke
nogen lyde fra den indbyggede speaker.

Jeg skulle gerne få cpu'en imorgen, så må vi se.

mvh

Torben

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 26-11-03 14:14

Torben wrote:
> Nu har jeg bestilt en ny cpu m/køler (boxed)

Du skal bare være opmærksom på at du stadig selv skal montere køleren selvom
den er boxed...

--
Martin K

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 26-11-03 14:22

"Torben" <tcj@ka-netREMOVETHIS.dk> skrev

> Nu har jeg bestilt en ny cpu m/køler (boxed)

Ok - lad os håbe, du får liv i dyret.
Gør dig selv en tjeneste og pløj denne side igennem, før du monterer køleren
på CPU'en:

http://www.amd.com/gb-uk/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_869_4348%5E6678,00.html

mvh
Peter

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 26-11-03 15:14

Chuke Mimergolf wrote:

http://www.amd.com/gb-uk/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_869_4348%5E6678,00.html

Fedt link, er bookmarket

--
Martin K

Fra : Torben

Dato : 27-11-03 17:52

Hej

Nu har jeg fået liv i dyret!.....MEN(!) når den starter op, når den til
lige efter der har "kørt" en bjælke forneden og så genstarter den. Jeg kan
heller ikke køre starte windows i " fejlsikret tilstand". Den indlæser lige
nogle drivere og genstarter derefter.

Hvad kan der være galt?

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 27-11-03 23:24

Torben wrote:
> Hvad kan der være galt?

Du har smidt nut mobo og CPU i dyret ikke? Du har ikke formateret den. Når
man skifter bundkort skal man altid lige formatere den før det spiller
sammen. Du kan muligvis klare dig med en repair af dit OS, men det bliver
ikke optimalt før du får formateret den. Der ligger en masse chipsæt drivere
mv. som konflikter med det nye bundkort...

--
Martin K