ATX -> AT?
Fra : RpR

Dato : 25-11-03 15:14

Er det muligt at lave en ATX om til AT, i den forstand at den altid er tændt
og jeg således ikke skal rende opad stigen på loftet hvergang strømmen i
huset går?

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Hans

Dato : 25-11-03 15:17

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
> Er det muligt at lave en ATX om til AT, i den forstand at den altid er
tændt
> og jeg således ikke skal rende opad stigen på loftet hvergang strømmen i
> huset går?

Har du set i maskinens bios om den ikke kan genstartes ved strømafbrydelse?

/ Hans

Fra : Brian Lund

Dato : 25-11-03 15:47

> tændt
> >
> Har du set i maskinens bios om den ikke kan genstartes ved
strømafbrydelse?

Mit bundkort kan ihvertfald, og det er gammelt :)

En anden løsning kunne være at forlænge ledningen hen til et sted du kan
komme til uden at klatre på loftet :)

Eller hvis du har lidt fikse fingre kan du lave en løsning med noget
elektronik der selv tænder komputeren når strømmen kommer tilbage, jeg kan
evt. hjælpe med det :)

Brian

Fra : Sune Storgaard

Dato : 25-11-03 18:55

Brian Lund mumbled his insignificant opinion in:
3fc36b4d$0$94998$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> [...]
>
> Eller hvis du har lidt fikse fingre kan du lave en løsning med noget
> elektronik der selv tænder komputeren når strømmen kommer tilbage,

Man behøver ikke at være raketingeniør for at "hardwire" en atx
strømforsyning. Det powerknappen gør er at forbinde ben 14 (ps_on) til jord,
så tænder strømforsyningen, og når "power_ok" så er høj (en slags
selvkontrol), så tænder motherboardet. Så det er sådan set bare at sætte en
lus mellem ben 13 & 14, så er den altid tændt -med mindre sikringen går.. :)

På eget ansvar..
/Sune

Fra : RpR

Dato : 26-11-03 20:44

> [...]
en
> lus mellem ben 13 & 14, så er den altid tændt -med mindre sikringen går..
:)

Snakker vi om benene der sættes på bundkortet?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-11-03 16:01

RpR wrote:

> Er det muligt at lave en ATX om til AT, i den forstand at den altid er
> tændt og jeg således ikke skal rende opad stigen på loftet hvergang
> strømmen i huset går?

Jeg ville nu mere bekymre mig om hvorfor strømmen går

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-03 17:04

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg ville nu mere bekymre mig om hvorfor strømmen går

Enig, det er ikke sundt for filsystemet at der pludselig bliver slukket.
Måske en UPS var løsningen?
Hvis strømafbrydelsen ikke varer mere end 5-10 minutter, så burde den
kunne holde en lille pc kørende.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-11-03 17:06

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> wrote:

> Enig, det er ikke sundt for filsystemet at der pludselig bliver slukket.

Helt sikkert ikke.

> Måske en UPS var løsningen?

Jeg har faktisk tænkt lidt på det i mit eget tilfælde. Hvad vil en
intelligent UPS mon koster, som kan arbejde sammen med en Linux box? Det
eneste den som sådan skal er, at lukke ned for boxen hvis strømmen går.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 25-11-03 21:22

"Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!
> Ved direkte svar her på usenet, så frygt ej - min mailadresse er god nok

Hej Martin
Du triggede mig lige, dette er kun et tankeflip hvad med en lader til et
autobatteri en inverter fra 12V til 220V ind i PC'en så vil den da køre
videre på batteriet indtil de 60AH er smuttet har ikke regnet på det men det
må da være et par timer.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-11-03 21:37

Paul Østerby Sørensen wrote:

> [...]
> autobatteri en inverter fra 12V til 220V ind i PC'en så vil den da køre
> videre på batteriet indtil de 60AH er smuttet har ikke regnet på det men

Hmm, lyder ikke tosset, men jeg er angst for al med strøm, så jeg er ikke
den der skal afprøve det

Fra : Brian Lund

Dato : 25-11-03 22:05

> Jeg ville nu mere bekymre mig om hvorfor strømmen går

Lynnedslag, orkan som klasker en mast omkuld, overbelastning et andet sted
:)

Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-11-03 22:21

Brian Lund wrote:

> Lynnedslag, orkan som klasker en mast omkuld, overbelastning et andet sted

Nuvel... men hvor tit er det lige det sker?

Fra : Brian Lund

Dato : 26-11-03 13:02

> Nuvel... men hvor tit er det lige det sker?

Et par gange om året her ihvertfald, så hvis han nu er _meget_ doven....

Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-11-03 17:49

Brian Lund wrote:

> Et par gange om året her ihvertfald, så hvis han nu er _meget_ doven....

Okay det var ofte (i forhold til hvad jeg er vant til...)

Fra : RpR

Dato : 26-11-03 20:43

> Et par gange om året her ihvertfald, så hvis han nu er _meget_ doven....

Og når vores lettere ukompetente elektriker kommer på besøg...

Jeg har aldrig set en option i BIOS til nogen PC der gør at den kan sættes
til at starte op efter den er slukket? Tænker i på Wake on LAN? Har jeg
endnu aldrig fået til at fungere.

Og PC'en er en gammel 120 @ 133mhz der kører ret uvigtige ting, så skulle
det ske filstystemet blev kurrupt er det ikke værre end jeg kan reinstallere
den, selvom det tager 9½ time at installere WinXP Pro på den