Computerkøb gennem edbpriser.dk - hjælp m~
Fra : Henning Lund

Dato : 24-11-03 21:01

Min søn har sparet 2500 kr sammen, er der nogen her som kan fortælle mig
hvad jeg skal se efter/passe på med når vi vil købe gennem førnævnte
hjemmeside, og kan det lade sig gøre med de penge han har?

Krav vi stiller:
Den skal kunne køre spil så som Street legal racing, Max Payne, Soldier
of fortune, Hitman mfl. dem har han nemlig liggende men kan ikke køre
dem på hans P2 350MHz maskine.

Der ud over bruger han ikke maskinen til andet end lektier samt surfing.
Vi har ikke det store forstand på grafikkort mm som kræves af div. spil
men hvis en gider give os et råd vil vi være meget taknemmelige.

I den gamle maskine sidder der en ramblok på 128 mhz, en ny brænder samt
et nyt cd rom drev som evt. kan monteres i den nye maskine, tastetur mm
har han som nyt.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hla@tdcspace.dk

Fra : JoOngle

Dato : 24-11-03 21:12

"Henning Lund"
> Min søn har sparet 2500 kr sammen, er der nogen her som kan fortælle mig
> hvad jeg skal se efter/passe på med når vi vil købe gennem førnævnte
> hjemmeside, og kan det lade sig gøre med de penge han har?

Ja, sagtens. Man kan tit få færdigbyggede pc'er til den pris
men regn med at det bliver "bambus Pc'er" og at du skal til at lave
det meste selv, såsom installation, drivere, driver-bøvl som følge
af billig-løsning osv...ikke noget forkert i det bare man er
villig til at arbejde lidt for det ;)

> Krav vi stiller:
> Den skal kunne køre spil så som Street legal racing, Max Payne, Soldier
> of fortune, Hitman mfl.

Ja, det kan lade sig gøre, men regn ikke med de store spiloplevelser til den
pris.

Jeg ville købe det hele brugt hvis jeg var jer, så ville I have muligheden
for at præsse citronen til bunds.

Smider du en ekstra tusse til knægten så har han mulighed for
at spille de bedre spil med rimelig hastighed, jeg ville ofre minimum 3500

de komponenter I har brug for:

Ram & grafikkort er guld til spil, I må godt spare på processoren, f.eks
købe en XP 1800-2000
og hellere købe et bedre grafikkort + mere ram
så burde I være rimelig kørende.

Mvh
JoOngle

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 25-11-03 00:11

JoOngle wrote:
> [...]
> det meste selv, såsom installation, drivere, driver-bøvl som følge
> af billig-løsning osv...ikke noget forkert i det bare man er

Nu er bambuspc ikke noget skældsord. Tvært imod. Og driver-bøvl?
Det er da kun hvis man har været så fjoget at kaste de driver cd'er eller
diskettet væk som man får med hardware.

mvh
Henning

Fra : JoOngle

Dato : 25-11-03 20:06

"Henning Præstegaard"
driver-bøvl?
> Det er da kun hvis man har været så fjoget at kaste de driver cd'er eller
> [...]

Nå, så i din verden er producenterne fejlfrie og leverer 100 %
velfungerende drivere med til deres hardware, uanset om
der er sparet eller ej? Nej du - sådan fungerer verden
ikke. Der ligger LANGT bedre drivere til grund for
f.eks et motherboard som Abit K serien end f.eks
matsonic's motherboards. Jeg har monteret MANGE
maskiner lavet både til spil-brug og til professionelt
grafisk arbejde, og kravene er forskellige.

Driver problemer er der nu tit og stadig, f.eks havde
jeg lige forleden kommunikation med nogle teknikere
i hong-kong (perception-digital) som havde bøvl med
deres drivere. Heldigvis indrømmede de fejlen og arbejdede
hårdt på en update. Updaten kom så en uge senere
og det kørte bare.

Ligedan var det desværre ikke med "top-com", der var
der også fejl på et ældre produkt, det viste sig at de
havde droppet produktet men så sig ikke for gode til
at sælge ud af varelageret aligevel...men ville ikke
rette fejlene.

Det var blot nogle eksempler.

Mvh
JoOngle

Fra : N/A

Dato : 25-11-03 19:58

Fra : JoOngle

Dato : 25-11-03 19:58

> Tja... Bambus PC?! Det var vidst et begreb der herskede i sidste
århundrede.
> Af ovenstående kan jeg næsten forestille mig at du går hen til HP, Dell,

Well, så må du blive ved at forestille dig ting og sager fordi
jeg bygger mine pc'er som jeg stort set altid har gjort
og min erfaring er at folk der køber motherboards til
300-400 kroner får hvad de betaler for (noget LORT sagt
lige ud). Hvis man ligger lidt penge i varer der er lavet
noget research bag (læs: gennemtestet & gennemtænkt)
er chancen for succes og stabilitet meget højere, det
ved jeg da jeg arbejder med tunge programmer
såsom 3dstudio Max og Maya. Men det er en længere
historie der bygger på erfaring og kan ikke rigtig diskuteres
over et "argument for argumentationens skyld". EOD.

> Vi ser forskelligt på tingene...

Jeg er ihvertfald ikke så hurtig til at drage konklusioner på andre's
bekostning.

Mvh
JoOngle

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 25-11-03 20:23

JoOngle wrote:
> [...]
> og min erfaring er at folk der køber motherboards til
> 300-400 kroner får hvad de betaler for (noget LORT sagt

Helt enig. Jeg bygger også selv mine maskiner (som du nok kunne læse ud af
mit føste svar). Er også helt enig i betragtningen om billige mobo's.
Bundkortet er noget af det mest centrale del i PC, den skal der ikke spares
på.

> Hvis man ligger lidt penge i varer der er lavet
> noget research bag (læs: gennemtestet & gennemtænkt)
> er chancen for succes og stabilitet meget højere, det

Det kan jeg bestemt ikke modsige...

> Men det er en længere
> historie der bygger på erfaring

Naturligvis, man opbygger nogle erfaringer med forskellige mærker og
produkter - det gør alle. Det er en erfaring der er god at trække på senere,
eller dele i grupper som denne...

> Jeg er ihvertfald ikke så hurtig til at drage konklusioner på andre's
> bekostning.

Indrømmet jeg var lidt hurtig på 'triggeren', men jeg synes nu godt det kan
læses ud af dit første indlæg alligevel

--
Martin K

Fra : JoOngle

Dato : 25-11-03 20:48

"Martin Kirschmeyer" men jeg synes nu godt det kan
> læses ud af dit første indlæg alligevel

> Martin K

Fair nok ;) - Jeg er nok ikke den bedste til at formulere mig på Dansk.

Mvh
JoOngle

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 24-11-03 21:24

Henning Lund wrote:
> [...]
> surfing. Vi har ikke det store forstand på grafikkort mm som kræves
> af div. spil men hvis en gider give os et råd vil vi være meget

Jeg prøver lige at komme med nogle slag-på-tasken priser - kan dem ikke helt
præcist, men har ikke lige tid at finde dem:

- AMD Athlon XP2500+ (Barton) 600,-
- Abit NF7 rev. 2.0 750,-
- Spire WhisperRock IV CPU køler (bruger den selv, god til prisen) 100,-
- 256 MB PC3200 Kingston HyperX ram 550,-
- GF4 Ti4200 gfx kort eller Radeon 9600 Pro 1000-1100,-

Alt i alt: Har jeg overskredet budgettet, men det er sq også
kvalitetskomponenter

Er hans kabinet et ATX, og er PSU'en minimun 300W?

--
Martin K

Fra : Henning Lund

Dato : 24-11-03 21:43

Martin Kirschmeyer skrev:

> Alt i alt: Har jeg overskredet budgettet, men det er sq også
> kvalitetskomponenter

Jeg tænkte på de samlede maskiner inde på edbpriser.dk da jeg helst vil
være fri for at samle selv, og jeg kan se at flere af dem kun tager ca
100 kr for at samle/teste maskinerne, så er vi sikre på at den virker.

> Er hans kabinet et ATX, og er PSU'en minimun 300W?

Nix begge dele kan ikke bruges igen.

Fra : Søren Christensen

Dato : 24-11-03 21:30

"Henning Lund" <falsk_adresse@frikadelle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I den gamle maskine sidder der en ramblok på 128 mhz, en ny brænder samt
> et nyt cd rom drev som evt. kan monteres i den nye maskine, tastetur mm

Mit forslag samlet af dele hos Bj-Trading:

( Bundkort)ECS L7S7A2 Socket A pris 439
(Cpu) AMD Athlon XP 2200+ Pris 498
(Ram) 512 MB DDR 184 Pins PC2700 Pris 546
(Grafikkort) ATI Radeon 9200SE 128MB DDR Pris 649
(Kabinet) Miditower Magnus SORT Pris 399
Glem de gamle ram. De er ikke værd at samle på.
Du kan evt bruge brænder og cd rom.
Hvor stor er den gamle hd og er den noget værd for ellers bliver det nok
lidt dyrer
ca fra 400kr og påefter hvis han skal have en sådan ny også.

Samlet pris: 2531kr eksl Harddisk

Dette system burde kunne trække ovenstående spil uden de store problemer.
Og nogle af de fremtidige spil også.

Venligst

begin 666 nyhed.gif
M1TE&.#EA* `0`+,``````/>$`/__________________________________
M_____________________RP`````* `0```$4##(2:N]..O-N_]@F %D0)Z
MB:;J6JY7J<ZS_+*F=%LGS?[ 6LZ'T^U:0!228BO69#2B<-*LW'#0:M;(90:[
4TNW3VKNZC*X43,1NN]_P."@"`#L`
`
end

Fra : Henning Lund

Dato : 24-11-03 21:49

Søren Christensen skrev:

> Samlet pris: 2531kr eksl Harddisk

Tak for svaret, den sprænger budgettet da der skal en HD med også.

Fra : Søren Christensen

Dato : 24-11-03 22:04

> Tak for svaret, den sprænger budgettet da der skal en HD med også.
> --

Ved at vælge følgende istedet:
256 MB DDR 184 Pins PC2700 Pris 293
Bundkort ECS K7S5A PRO Socket A m/lan Pris 259

Burde følgende hd kunne vælges uden at sprænge budgetet:
30 GB Maxtor 7200rpm Fluid Pris 409

Venligst

Fra : Laziter [9440]

Dato : 24-11-03 22:03

> [...]
>
> I den gamle maskine sidder der en ramblok på 128 mhz, en ny brænder samt
> et nyt cd rom drev som evt. kan monteres i den nye maskine, tastetur mm

Hejsa

Jeg har for ikke så længe siden købt denne computer:
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=3058&ID=4
det er ganske vist ikke det nyeste af det nyeste der sidder i den, men jeg
har ingen problemer med den overhovedet, den æder alt hvad jeg propper i
den, også de spil du nævner..
Jeg tillod mig, nu jeg alligevel skulle ind og hitte det overnævnte link til
dig, at finde frem til en lidt større maskine, men til samme pris (den jeg
BURDE have købt istedet, men den var der ikke da jeg købte min nuværende):
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=7467&ID=4
I denne maskine er der 128 Mb mere RAM, en hurtigere harddisk, og et større
grafikkort (ganske vist shared onboard, men det er det også i den anden).

Nu er der nok mange der vil brokke sig over det der med shared onboard
grafikkort da det benytter systemets RAM, her siger jeg blot: Og hvad så?
Man kan, i langt det fleste maskiner idag, sætte et nyt og større/bedre
grafikkort i og frigøre den RAM som før blev brugt at det onboard. Men til
at starte med, og for at have en "basis-maskine" er onboard grafik en ganske
udmærket løsning, jeg er ihvertfald godt tilfreds med mit køb

Forresten, mens jeg husker det..
Jeg er gået ud fra at din søn allerede har en skærm da der ikke følger skærm
med de overstående maskiner.

Mvh
Benjamin
laziter@NOSPAMgamebox.net (fjern NOSPAM)

Fra : Henning Lund

Dato : 24-11-03 22:29

Laziter [9440] skrev:

> [...]
> I denne maskine er der 128 Mb mere RAM, en hurtigere harddisk, og et
> større grafikkort (ganske vist shared onboard, men det er det også i

Det der lyder godt (med det forstand jeg har på PC), hvor ser du
egentlig at der er større grafikkort i denne maskine?

> Forresten, mens jeg husker det..
> Jeg er gået ud fra at din søn allerede har en skærm da der ikke
> følger skærm med de overstående maskiner.

Jep han har skærm, nyt cd rom drev samt brænder, tastetur og mus i den
gl. maskine.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 24-11-03 22:43

> Det der lyder godt (med det forstand jeg har på PC), hvor ser du
> egentlig at der er større grafikkort i denne maskine?

Den første maskine (den jeg selv har købt) har kun 32 Mb delt RAM, den anden
(herover) har 64 Mb del RAM, og jo mere RAM der er til grafikken jo bedre
vil ydeevnen som regel være da der er plads til at lagre flere data.

Mvh
Benjamin

Fra : Henning Lund

Dato : 25-11-03 12:08

Laziter [9440] skrev:

> [...]
> den anden (herover) har 64 Mb del RAM, og jo mere RAM der er til
> grafikken jo bedre vil ydeevnen som regel være da der er plads til at

Ok tak for svaret, hvad er det så der bevirker at mange siger det
endelig skal være et Geforce et eller andet kort med 128 mb ram hvis det
interne kan bruges tilfredsstillende?

Fra : Brian Lund

Dato : 25-11-03 14:41

> Ok tak for svaret, hvad er det så der bevirker at mange siger det
> endelig skal være et Geforce et eller andet kort med 128 mb ram hvis det
> interne kan bruges tilfredsstillende?

Selvom der er 64 MB RAM til deling til grafikkortet behøver det ikke være en
god grafikchip der sidder på!!!

Jeg har set lidt på deres hjemmeside, og så sparsomme som de er med
oplysningerne ville jeg ikke turde investere i den computer!

Find en brugt. Hvis du vil have noget ordentligt bør du finde en computer
med et Geforce4 TI-4200 eller Radeon 9600... Eller bedre, det skal lige
nævnes at Geforce FX kortene ikke er så gode...

www.dba.dk

Brian

Fra : Henning Lund

Dato : 25-11-03 15:55

Brian Lund skrev:

> Jeg har set lidt på deres hjemmeside, og så sparsomme som de er med
> oplysningerne ville jeg ikke turde investere i den computer!

der er jo 2 års reklamationsret og efter hvad Laziter skriver kører
maskinen ganske udemærket.

> Find en brugt.

Hmm det har jeg aldrig haft held ved, der har altid været et eller andet
fusk med de par maskiner vi har købt brugt, og det kommer man ingen
vegne med.

Fra : Søren Christensen

Dato : 25-11-03 16:04

> [...]
>
> Hmm det har jeg aldrig haft held ved, der har altid været et eller andet
> fusk med de par maskiner vi har købt brugt, og det kommer man ingen

Problemet er med de maskiner med onboard chip er de intet er værd og spille
på.
Det var det din knægt skulle bruge den til.
Og en maskine med f.eks Windows Xp som kører bedst med mere end 256mb ram.
Dvs den kører altså slemt på en maskine med kun 256mb hvoraf grafikken
sluger måske de 64 af dem.
Hold dig fra dem. De kan bruges som kontor Pc men spille pc. aldrig aldrig!
Byg evt en af de eksempler som jeg har givet eller køb brugt.
Din knægt vil blive ked af sådan en maskine hvis han alligevel ikke kan
spille nogle spil på den.

Venligst

Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-11-03 16:38

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> Byg evt en af de eksempler som jeg har givet eller køb brugt.
> Din knægt vil blive ked af sådan en maskine hvis han alligevel ikke kan

Jeg vil ikke give dig helt ret..
Min maskine kører XP Pro og har "kun" 256 Mb RAM og de 32 af dem går til det
onboard grafikkort og dermed har jeg kun 224 Mb fri.
Jeg vil ikke klage over min maskines performance, den kører upåklageligt
alle de spil jeg stopper i den.
Jeg ved da godt at jeg kan få meget mere ud af et GeForce 4 grafikkort med
128 Mb RAM, men til mit umiddelbare brug synes jeg ikke at jeg har brug for
det. Desuden kan jeg jo købe sådan et med tiden, så dyre er de jo heller
ikke, men jeg sidder her med en basismaskine der kan opgraderes hvis behovet
opstår og sådan en vil jeg varmt anbefale til alle der står og skal købe en
billig computer. Man behøver ikke at købe i dyre domme med mindre man er
110% hardcore spillenarkoman der vil have textures på 100.000.000 x
100.000.000 pixels alt det der.

Så mit råd er:
Køb en maskine der kan opgraderes efter behov, men som standard sagtens kan
trække de fleste spil uden problemer.

Fra : Søren Christensen

Dato : 25-11-03 17:34

"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgamebox.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> 100.000.000 pixels alt det der.
>
> Så mit råd er:
> Køb en maskine der kan opgraderes efter behov, men som standard sagtens

De spil du stopper i den? De kan ikke være specielt nye når du kun har 32mb
på dit grafikkort at gøre med.

Venligst

Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-11-03 18:20

> [...]
meddelelse

> De spil du stopper i den? De kan ikke være specielt nye når du kun har

Jeg har spillet Hitman, UT 2003, Red Faction og en del andre FPS af nyere og
ældre dato uden problemer.
Indtil jeg købte min nuværende computer var jeg også fuldt ud overbevist om
at man SKULLE have det største og bedste grafikkort, bundkort + CPU osv.,
men jeg er blevet MEGET overrasket over at det slet ikke er tilfældet. Bare
man sørger for at lade være ned at proppe maskinen med alle mulige
programmer der står og æder resurser, kan man sagtens få en rigtig god
spilleoplevelse ud af selv en lille maskine.

Men sådan kan man jo diskutere frem og tilbage, for og imod.. Nu synes jeg
at det skal være op til Henning Lund og hans søn at træffe et valg ud fra de
indlæg der er kommet her i gruppen. Enten køber man det stort og dyrt og er
sikker på at kunne spille de nyeste spil frem til år 2012 eller også sparer
man penge og køber en maskine der kan opgraderes hen ad vejen efterhånden
som spillene stiller højere maskinkrav (man kan så sælge de gamle dele og få
lidt af pengene hjem igen, så har man stadig sparet).

Fra : Henning Lund

Dato : 25-11-03 20:39

Laziter [9440] skrev:

> [...]
> opgraderes hen ad vejen efterhånden som spillene stiller højere
> maskinkrav (man kan så sælge de gamle dele og få lidt af pengene hjem

Sønnen har valgt denne:
http://www.direkt-data.com/product.asp?product=514&page=1

Valget er truffet ud fra bla. dine udtalelser samt nogle af hans
skolekammerater har maskiner fra samme firma både som den du har nu,
samt den han valgte.
Han er ikke den store spillenarkoman, men ville gerne have at han kunne
bruge nogle af de spil som han har, så nu får vi se hvordan det går med
det indbyggede grafikkort, vi har prøvet nogle spil på den maskine jeg
sidder ved, det er en Duron 900 mhz med 64 mb indbygget grafik og den
smutter egentlig ganske udemærket afsted med adskillige spil på trods af
at jeg har et hav af programmer snurrende i baggrunden.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 25-11-03 21:15

> [...]
> smutter egentlig ganske udemærket afsted med adskillige spil på trods af
> at jeg har et hav af programmer snurrende i baggrunden.

Det ser ud som et ganske udmærket valg, den har alt hvad man sådan lige
umiddelbart kan have brug for.
Kommer der så en tid til opgradering vil jeg råde til at købe mere RAM, som
andre også har nævnt kan man ALDRIG få RAM nok, og det gælder også selvom
man har 2 Gb RAM i maskinen
Jeg ønsker din søn alt muligt held og lykke med maskinen, den skal han nok
få stor fornøjelse med.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 25-11-03 21:29

Laziter [9440] wrote:
> RAM, som andre også har nævnt kan man ALDRIG få RAM nok, og det
> gælder også selvom man har 2 Gb RAM i maskinen

Det kan man nu godt. Jeg mener at have læst at hvis man får så meget mere
ram en 2 GB skal OS'et til at slå op i en tabel, og denne operation er meget
langsom. Så man kan godt få for meget ram. Jeg har forsøgt at finde en
artikel om det, men havde ikke lige tiden...

--
Martin K

Fra : Henning Lund

Dato : 25-11-03 21:38

Laziter [9440] skrev:

> Jeg ønsker din søn alt muligt held og lykke med maskinen, den skal
> han nok få stor fornøjelse med.

Tak skal du have og endnu engang tak til alle svar her i gruppen.

Fra : David T. Metz

Dato : 26-11-03 13:09

Laziter [9440] wrote:
> [...]

> Kommer der så en tid til opgradering vil jeg råde til at købe mere
> RAM, som andre også har nævnt kan man ALDRIG få RAM nok,

Til en bedre oplevelse i spil vil det være en langt bedre investering med et
grafikkort. Selv et Geforce 4 MX til godt 300 Kr vil virkelig gøre en kæmpe
forskel. Derefter vil mere ram være en idé.

David

Fra : David T. Metz

Dato : 26-11-03 13:13

David T. Metz wrote:
> Til en bedre oplevelse i spil vil det være en langt bedre investering
> med et grafikkort. Selv et Geforce 4 MX til godt 300 Kr vil virkelig
> gøre en kæmpe forskel.

Det er jo snart jul ...
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364617900

(kan evt. findes i en fysisk butik, så man sparer porto)

David

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 26-11-03 11:26

> [...]

Dette gælder ikke for onboard-grafik.
Den store ram på almindelige grafikkort gør at grafikkortet ikke behøver at
hente data i den almindelige RAM.
Det gør at det er hurtigere, da almindelig ram er langsommere at tilgå end
den ram der sidder på direkte på kortet.
Med et onboard grafikkort er det oftest "shared-ram" hvilket betyder at det
er samme ram, det gør således ikke nogen forskel om grafikkortet skal hente
data i den del af ram'en den har fået tildelt, eller den del af ram'en den
ikke har fået tildelt. Det er jo samme ram.

Hvis det skal være onboard grafik, hvilket jeg synes er en udemærket ide, er
det mere afgørende hvilken grafik-chip det er.
Eksempelvis er et bundkort med nForce udstyret med noget gForce grafik som
er ganske habilt.

Og så er der også onboard-grafik løsninger, hvor grafikken har sin helt egen
ram.

Men klik over på www.tomshardware.com der var for nylig en test af onboard
grafik. Og der var STOR forskel.
Både imellem de forskellige onboard løsninger og mellem dem og almindelige
grafikkort.

Jeg ville anbefale en løsning med så stor CPU som muligt, tanken om en 1800
CPU mener jeg er helt i skoven. CPU'en er det sværeste at skifte ud, og du
må smide noget ud som du trods alt har betalt penge for.

Hvis du skal gå på kompromis, hvilket du skal med det budget, mener jeg det
er bedre at nøjes med 256 MB RAM, da det er nemt senere at smide yderligere
256 MB i. købet af de 256 vil så ikke være spildt.

Med hensyn til grafikkort, så er det jo også trist at give 500 kr. for et
grafikkort der så skal smides ud når der bliver råd til et større.

Nu er det fo også snart jul, så man kunne jo skrive et grafikkort på
ønskesedlen

Slutteligt må jeg sige, at der ER forskel på onboard grafik og rigtige
grafikkort, men med tanke på at han har klaret sig med den gamle maskine, så
vil han nok kunne leve med onboard grafik.

Rune

Fra : Bossy

Dato : 26-11-03 00:20

her er en samlet derindefra...