Harddisk ombytning
Fra : lene

Dato : 24-11-03 20:04

Hej

Jeg sidder med sølle 2 Gb, så jeg har svært ved at køre flere programmer.
Jeg har dog ikke penge til en helt ny harddisk, men har set man kan købe
"kun harddisken" ROM, altså kun ombytte de 2 Gb med fx. 120 Gb.

Men hvad skal jeg vide om min computer - er der noget ,der skal "passe
sammen med det nye"???
(Forklar venligst til een som mig, der aner ret lidt om selve hardwaren:))

VH Lene

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 24-11-03 20:17

lene wrote:
> Jeg sidder med sølle 2 Gb, så jeg har svært ved at køre flere
> programmer.

Det kan jo ske...

> Jeg har dog ikke penge til en helt ny harddisk, men har
> set man kan købe "kun harddisken" ROM, altså kun ombytte de 2 Gb med
> fx. 120 Gb.

Du har ikke penge til en ny HD, men vil alligevel købe en 120 GB disk?!? Jeg
er ikke med....

> Men hvad skal jeg vide om min computer - er der noget ,der skal "passe
> sammen med det nye"???
> (Forklar venligst til een som mig, der aner ret lidt om selve
> hardwaren:))

Anyway. Hvis du sætter begge diske i på samme tid, har de fleste HD
producenter et program der klarer installation og kopiering af gammel data
over på den nye disk. Jeg har personligt kun erfaring med Maxtors MaxBlast
3, det fungerede helt perfekt, men det kræver at mindst een disk er en
Maxtor. Somsagt har de fleste andre producenter også sådanne programmer...

Jeg vil anbefale følgede diske:

Maxtor DiamondMax Plus9 (8 MB cache, 120 GB)
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374608041

Seagate Barracuda 7200.7 (8 MB cache, 120 GB)
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374628075

Western Digital Caviar Special WD1200JB (8 MB cache, 120 GB)
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374647961

Disse diske er til normale IDE stik (standard), de passer ikke til de nyere
SATA stik (som du rimeligt sikkert ikke har)...

--
Martin K

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-11-03 20:48

"lene" <len@daugaard.com> wrote:

>Jeg sidder med sølle 2 Gb, så jeg har svært ved at køre flere programmer.
>Jeg har dog ikke penge til en helt ny harddisk, men har set man kan købe
>"kun harddisken" ROM, altså kun ombytte de 2 Gb med fx. 120 Gb.

Du har ikke råd til en ny computer, men ønsker en ny HD, OK.

Den gamle disk er kun 2 GB, det må være en gammel maskinen

Det betyder at nok vil ha' problemer med store harddiske - Om grænsen
er 2,1 Gb, 8,4 Gb eller 32 Gb kan jeg ikke sige uden at kende
bundkortet på maskinen.....

Nogle gange kan det problem løses med en BIOS opgradering som hentes
hos bundkort producenten, andre gange kan det klares med software som
hentes hos harddisk fabrikanten. Og nogle gange kræver det en ny
harddisk controller (dvs et PCI-kort til 2-300 kroner).

Men fortæl lidt mere om din computer (processor og bundkort) samt
hvilken windows version du kører....

<mlr>

Fra : lene

Dato : 24-11-03 21:22

Hmm..

Måske har jeg misforstået noget??

En ny computer vil såvidt jeg kan finde frem til koste mig omkr. 4000 kr.
Mindst.

Kun at købe - ja hvad hedder det så... ROM'en ??? vil for 120 Gb koste ml.
1000 og 1200 kr.

Processoren hedder Pentium og jeg har Windows 98, 160 MB Ram, og er
bundkortet = Motherboard??? og hvad skal man vide om det .. et navn eller
hvad?

VH Lene

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 24-11-03 21:56

lene wrote:
> Måske har jeg misforstået noget??

Det kan ske...

> En ny computer vil såvidt jeg kan finde frem til koste mig omkr. 4000
> kr. Mindst.

Det skal nok passe - det ligger deromkring...

> Kun at købe - ja hvad hedder det så... ROM'en ??? vil for 120 Gb
> koste ml. 1000 og 1200 kr.

Det hedder en Harddisk. Selve kassen hvor skidtet sidder i hedder et
kabinet...

> Processoren hedder Pentium

OK... så langt så godt. Hvor hurtig er den? Hent evt. dette program for at
se det:

CPU-Z 1.20a
http://www.softpedia.com/public/cat/13/5/13-5-23.shtml

> og jeg har Windows 98, 160 MB Ram,

OK...

> og er bundkortet = Motherboard???

Det er det nemlig.

> og hvad skal man vide om det .. et navn
> eller hvad?

Gerne et fabrikat på modelnummer. Mit hedder eksempelvis Abit NF7, hvor Abit
er producenten...

--
Martin K

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-11-03 22:21

"lene" <len@daugaard.com> wrote:

>Processoren hedder Pentium og jeg har Windows 98, 160 MB Ram, og er
>bundkortet = Motherboard??? og hvad skal man vide om det .. et navn eller
>hvad?

Meget gammel sag - Du skal ikke bruge for mange penge på den.

Foreslår derfor en 30 Gb harddisk (f.eks en Maxtor som fås til 435
kroner hos midtdata),

<mlr>

Fra : Anders Pedersen

Dato : 24-11-03 22:55

On Mon, 24 Nov 2003 22:21:09 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Meget gammel sag - Du skal ikke bruge for mange penge på den.
>
> Foreslår derfor en 30 Gb harddisk (f.eks en Maxtor som fås til 435
> kroner hos midtdata),

fordyrt
det anbefales ikke at handle ved midtdata

jeg kan ivrigt anbefale denne
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374607994
har den sekv

iøvrigt forkert gruppe
fut dk.edb.hardware.drev
--
Med Venlig Hilsen
Anders Pedersen

Fra : Rado

Dato : 26-11-03 19:24

On Mon, 24 Nov 2003 21:21:50 +0100, "lene" <len@daugaard.com> wrote:

> [...]
>Mindst.
>
>Kun at købe - ja hvad hedder det så... ROM'en ??? vil for 120 Gb koste ml.

Ah ja - det er lige i overkanten. De kan fås ned til 7-800.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Anders Pedersen

Dato : 24-11-03 21:28

On Mon, 24 Nov 2003 20:04:07 +0100, lene wrote:

> [...]
> sammen med det nye"???
> (Forklar venligst til een som mig, der aner ret lidt om selve hardwaren:))

Forkert gruppe
dk.edb.hardware.drev

Fra : Peter

Dato : 25-11-03 01:58

"Anders Pedersen" <anders.pedersenNOSPAM@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 24 Nov 2003 20:04:07 +0100, lene wrote:
>
> Forkert gruppe
> dk.edb.hardware.drev

Anders, hvad med om du piklede af. Idiot!!!

Peter
Som hader selvbestaltede politibetjente i newsgroups, som pesten.

Fra : Aksel

Dato : 24-11-03 21:18

"lene" <len@daugaard.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sammen med det nye"???
> (Forklar venligst til een som mig, der aner ret lidt om selve hardwaren:))

Du er tilsyneladende en af de mange der bruger betegnelserne fra Amiga, og
kalder hele computeren for harddisken, det er meget forvirrrende, din
harddisk er 2 GB drevet, og du vil gerne udskifte drevet til et større.

Det er normalt ikke noget problem, men du kan ikke være sikker på at enhver
ny harddisk kan bruges i din gamle PC, hvis du fortæller lidt om hvor gammel
den er, og hvilken CPU og bundkort der sidder i den, kan du få mere
kvalificerede råd.

Der er også nogle begrænsninger i hvor store harddiske de forskellige
Windows udgaver kan håndtere.

Mit umiddelbare råd er at du får fat i en harddisk på 30 - 40 GB og få den
monteret som sekundær disk, så kan du stadig bruge dine nuværende programmer
og installere nye på den nye harddisk.

Hilsen Aksel

Fra : Martin / Odense

Dato : 24-11-03 22:49

Hvor i landet bor du, er det Odense hjælper jeg
dig gerne,
der er sikkert nogle i de andre byer som er dig
behjælpelige også.

Mvh
Martin

Fra : lene

Dato : 25-11-03 09:39

Tak for råd og vejledning.... Jeg overvejer, om det er værd at lave dette
"udvidelses"-forsøg på min (ca. 6 år) gamle computer eller jeg skal trække
pinen til jeg har mulighed for at købe nyt...

VH Lene

Fra : Leony

Dato : 25-11-03 14:09

In news:3fc3166c$0$24841$d40e179e@nntp02.dk.telia.net,
lene <len@daugaard.com> typed:

> Tak for råd og vejledning.... Jeg overvejer, om det er værd at lave
> dette "udvidelses"-forsøg på min (ca. 6 år) gamle computer eller jeg
> skal trække pinen til jeg har mulighed for at købe nyt...

Harddisken kan jo bruges i den nye computer, så pengene er ikke spildt.
Endvidere vil du garanteret mærke en hastighedsforøgelse med en ny disk.

Om man så synes det er en god ide at sminke et lig, det må være en selv
der afgør det (ofte i fællesskab med pengepungen).

Hvis du kan købe en ny computer i januar, så lad være med at købe en
disk (ved ikke hvor hurtigt du sparer op).
Hvis der går nogle måneder, så ville jeg klart købe en disk.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Peter

Dato : 25-11-03 14:08

> [...]
> "udvidelses"-forsøg på min (ca. 6 år) gamle computer eller jeg skal trække
> pinen til jeg har mulighed for at købe nyt...

Det er nok begrænset hvad det kan betale sig at ofre på så gammel en
computer, men hvis du kun bruger din computer til lidt kontorarbejde, lidt
billedbehandling og surfen på Internettet, så kan du fint klare dig, med en
af alle de discount computere som bl.a. PRC sælger for ca kr. 2500.
Bruger du den derimod også til spil, skal du væsentlig højere op i pris.
I øvrigt vil en så gammel computer nok ikke kunne klare en harddisk over
10GB, uden bios opgradering, og så lille en harddisk vil nok blive svært at
finde på markedet i dag.

Peter

Der hader selvbestaltede sheriffer i News-group.

Fra : Brian Lund

Dato : 25-11-03 14:50

> Tak for råd og vejledning.... Jeg overvejer, om det er værd at lave dette
> "udvidelses"-forsøg på min (ca. 6 år) gamle computer eller jeg skal trække
> pinen til jeg har mulighed for at købe nyt...

Med sådan en gammel spand ville jeg vente ;)

Du kan forresten spare penge ved at købe en "ny" brugt computer.

Brian

Fra : Claus Gustafsen

Dato : 25-11-03 19:33

Lene, hvis du kan bruge ca. 800,- kr. nu så kan du få ganske meget harddisk,
og skulle du så om et eller to år få behov for/råd til en ny PC, så kan den
disk du køber nu sikker sagtens flytte med. En hovedregel er køb ikke en PC
større end du har brug for, hvis du køber en med "plads til at vokse" så er
den enten for dyr, eller alligevel for lille når behovet kommer. Prøv at
sætte navn på byen hvor du holder til, og se om der ikke er en der kan hjælp
dig med at sætte en ny harddisk i.

--

Claus Gustafsen
Strandby Denmark