Beregning af alder ud fra cpr
Fra : Rene Di Nardo

Dato : 27-11-03 15:12

Hej NG

Jeg har brug for at kunne udregne alder udfra personnummeret og en given
dato (kunne være d.d) er der en der lige sidder med løsningen.

/René

Fra : Troels Arvin

Dato : 27-11-03 15:30

On Thu, 27 Nov 2003 15:12:29 +0100, Rene Di Nardo wrote:

> Jeg har brug for at kunne udregne alder udfra personnummeret og en given
> dato (kunne være d.d) er der en der lige sidder med løsningen.

Hvilket DBMS?

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-03 17:35

http://tom.paamand.dk/cpr.htm
--
Per Erik Rønne

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 28-11-03 16:27

Per Rønne <doesnt.work@spam.filter.invalid> skrev:
> http://tom.paamand.dk/cpr.htm

Det er måske OT, men hvad gør man efter år 2036? - får vi til den tid et nyt
CPR-nr-system? Det må da være noget der koster, hvis man skal implementere
det i alle EDB-systemer, der benytter sig af CPR. Måske man også kan "nøjes"
med at lave et system, der udskifter kontrolcifre i 1800-tallet med nogle
efter 2036?

Mvh. Bjarke

Fra : N/A

Dato : 28-11-03 16:48

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 28-11-03 16:48

Per Rønne <doesnt.work@spam.filter.invalid> skrev:
> Det er en sandsynlig løsning. En anden ville være om man for en gangs
> skyld gjorde noget fornuftigt, om omdannede cpr-numrene til:
>
> ååååmmddlllc,
>
> eller endnu bedre, gjorde den internationale:
>
> ååååmmddlllLLLc,
>
> hvor LLL var en landekode .

Ja, det ville være en god ting - så kan man også direkte sortere efter dato.

Mvh. Bjarke

Fra : Per Rønne

Dato : 28-11-03 16:56

Bjarke Walling Petersen <bwp.news@bwp.dk> wrote:

> [...]
> efter 2036?

Det er en sandsynlig løsning. En anden ville være om man for en gangs
skyld gjorde noget fornuftigt, og omdannede cpr-numrene til:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-11-03 21:39

Per Rønne skrev:

> eller endnu bedre, gjorde den internationale:
>
> ååååmmddlllLLLc,
>
> hvor LLL var en landekode .

Jeg tror ikke at tre løbenumre (lll) er nok hvis den skal virke i
lande der er væsentlig større end Danmark.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Per Rønne

Dato : 28-11-03 22:32

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

> Jeg tror ikke at tre løbenumre (lll) er nok hvis den skal virke i
> lande der er væsentlig større end Danmark.

Men jeg tror heller ikke at vi reelt har 1000 lande, som angivet i LLL
[0-999]. En del lande vil kunne få mere end en kode.
--
Per Erik Rønne

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 29-11-03 00:13

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> Jeg tror ikke at tre løbenumre (lll) er nok hvis den skal virke i
> lande der er væsentlig større end Danmark.

Tror du der er lande, hvor der bliver født flere end 1000 børn om dagen? Jeg
skal dog ikke kunne afvise det.

Mvh. Bjarke

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-11-03 00:28

On Sat, 29 Nov 2003 00:12:48 +0100, Bjarke wrote:

> Tror du der er lande, hvor der bliver født flere end 1000 børn om
> dagen? Jeg skal dog ikke kunne afvise det.

I følge CIA Factbook bor der 1286975468 mennesker i Kina og
fødselsraten er 12.96 per 1000 mennesker per år.

Det giver over 45000 fødsler per dag (1286975468/1000*12.96/365=45696.4).

Alt efter hvordan checksummen er konstrueret kan man i øvrigt ikke
udnytte alle kombinationer...

Mvh.

--
"Do not feed the oysters under the clouds" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-11-03 09:50

Adam Sjøgren skrev:

> I følge CIA Factbook bor der 1286975468 mennesker i Kina og
> fødselsraten er 12.96 per 1000 mennesker per år.
>
> Det giver over 45000 fødsler per dag
> (1286975468/1000*12.96/365=45696.4).

Og det forudsætter så at fødslerne er jævnt fordelt over hele året.
Et cpr-nummer-system skal tage højde for selv meget usandsynlige
hændelser - fx at der på en enkelt dag kan blive født fx 20 % flere
end dagsgennemsnittet (tallet 20 er et rent skud - men pointen er
at man ikke blot kan regne med at der fødes det samme antal børn på
alle dage).

> Alt efter hvordan checksummen er konstrueret kan man i øvrigt
> ikke udnytte alle kombinationer...

Netop. Jeg kan ikke huske hvor mange kombinationsmuligheder der er
i det danske system, men det er bestemt ikke 1000 pr. dato. Hvis
kontrolcifferet også skal indeholde ekstrainformation (som det
nuværende hvor det er kønsbestemmende), bliver der igen færre
muligheder.

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 29-11-03 13:49

> [...]
> kontrolcifferet også skal indeholde ekstrainformation (som det
> nuværende hvor det er kønsbestemmende), bliver der igen færre

Okay. I har ret mht. antallet af fødsler. Men at der ikke er 1000
kombinationsmuligheder i det nuværende system skyldes vel at der også skal
være information om hvilket århundrede der er tale om - det bliver man jo
fri for, hvis man gemmer årstallet 4-cifret. I øvrigt kan man vel lave en
checksum, der gør at man kan udnytte alle 1000. Men igen - det gør det
stadig ikke muligt at benytte i Kina.

Mvh. Bjarke

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-11-03 23:27

Jens Gyldenkærne Clausen skrev i -dk.edb.database:

> [...]
> end dagsgennemsnittet (tallet 20 er et rent skud - men pointen er
> at man ikke blot kan regne med at der fødes det samme antal børn på

For mange år siden var hele Sjæland mørkelagt fra sidst på eftermidagen til
hen på natten (hvis jeg husker ret, thivertifald var hele aftenen
mørkelagt), jeg kendte dengang en der arbejde på en fødeafdeling, og hun
fortalte at 9 måneder efter havde de meget travlt.
Den sidste store strømafbrydelse kan nok ikke vise samme afviselse, men
havde den faldet nogle timer sener, så ville vi opleve et stort boom
igen,,,

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / realistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | frem til motorvejbyggeriet blev påbegyndt

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-11-03 14:21

Bjarke Walling Petersen skrev:

> [...]
> at der også skal være information om hvilket århundrede der er
> tale om - det bliver man jo fri for, hvis man gemmer årstallet

Ja. Men der er stadig - i det nuværende system - nogle løbenumre
der ikke kan bruges. Se følgende passus fra
<http://tom.paamand.dk/cpr.htm>:

Hvis "resten" var blevet 1 kan nummeret ikke bruges, så en af de
sidste tre cifre i løbenummeret skulle ændres.

> I øvrigt kan man vel lave en checksum, der gør at
> man kan udnytte alle 1000.

Ja, men man vil næppe gøre det. Ulempen ved at tillade alle
kombinationer er at det bliver relativt nemt at forfalske et cpr-
nummer (man skal bare gætte det sidste kontrolciffer) - og samtidig
er der også større mulighed for at en fejlskrivning bliver
accepteret som gyldig.

Endelig tror jeg heller ikke det ville være betryggende for
sikkerheden hvis en stor del alle syntaktisk valide cpr-numre også
svarede til en person. Cpr-numre er ikke offentligt tilgængelige -
med god grund, fordi de giver adgang til mange følsomme
informationer. Hvis man relativt nemt kan gætte/beregne sig til et
fremmed og gyldigt cpr-nummer, kan det være en kilde til misbrug.

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 29-11-03 14:45

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:
[klip]

> [...]
> informationer. Hvis man relativt nemt kan gætte/beregne sig til et
> fremmed og gyldigt cpr-nummer, kan det være en kilde til misbrug.

Ja, det er selvfølgelig en god pointe.

Mvh. Bjarke

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-11-03 14:33

On Sat, 29 Nov 2003 09:50:18 +0100, Jens wrote:

> Og det forudsætter så at fødslerne er jævnt fordelt over hele året.

Der manglede et "i gennemsnit" i min sætning; enig.

> [...]
> end dagsgennemsnittet (tallet 20 er et rent skud - men pointen er at
> man ikke blot kan regne med at der fødes det samme antal børn på

Ja, det er klart. Gad vide om der findes en statistik over fordelingen
af fødselsdage på dage i året et eller andet sted?

Under alle omstændigheder var gættet mindst en faktor 45 galt

Mvh.

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 27-11-03 19:04

Rene Di Nardo wrote:
> Jeg har brug for at kunne udregne alder udfra personnummeret og en given
> dato (kunne være d.d) er der en der lige sidder med løsningen.

Jeg har noget kode, som jeg desværre ikke må dele ud af, men det er en
simpel implementationen af specifikationen fra http://www.cpr.dk/.

Lars.

--
Freelance programmør