MySql - backup, replikation mm
Fra : Niels Sloth

Dato : 26-11-03 19:37

Hej

Jeg har sat en MySql database op på en 2003 server, hvor den bruges i
forbindelse med flere Asp sites, og har som nybegynder et par
spørgsmål.

Findes der et godt værktøj til replikation, som fungerer lige så godt
og nemt som fx. Access replikation?

Hvordan tager man bedst backup af data, så de uden problemer kan
importeres igen, hvis fx serveren skulle blive stjålet?

Og til sidst, kan nogen anbefale noget sofalæsning om MySql, som kan
være en god intro til mit formål, samt gode steder at følge med i
diverse nyheder og debatter. Jeg er ikke nogen stor haj til databaser,
men har da arbejdet en del både med Access og Sql-server, og en hel
del med Asp efterhånden.

Niels

Fra : Jesper Krogh

Dato : 26-11-03 19:45

I dk.edb.database, skrev Niels Sloth:
> Findes der et godt værktøj til replikation, som fungerer lige så godt
> og nemt som fx. Access replikation?

Det kender jeg ikke men kommandolinie værktøjet mysqldump kan lave et
SQL dump af hele databasen som du nemt kan importere igen.

> Hvordan tager man bedst backup af data, så de uden problemer kan
> importeres igen, hvis fx serveren skulle blive stjålet?

mysqldump

Eller hvis du er til grafik, så kig på phpMyAdmin.

> [...]
> diverse nyheder og debatter. Jeg er ikke nogen stor haj til databaser,
> men har da arbejdet en del både med Access og Sql-server, og en hel

mysql.com er fremragende til spørgsmål direkte relateret til databasen.
Ellers er her i gruppen Ok.

Sofalæsning.. MySQL af Poul Dubuois ( eller noget lignende ) er meget
godt.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Niels Sloth

Dato : 27-11-03 08:01

Hej igen

Tak for svar.

Ja, jeg er nok til grafik indtil videre. Jeg bruger MySql control
center som anbefales på MySql.com til almindelig administration indtil
videre, og det virker fint, og ligner hvad jeg er vant til fra
MS-produkter. Men der er ikke særlig mange muligheder, fx er
export-muligheden ikke aktiv, af en eller anden grund.

Mht. phpMyAdmin, kræver det så at man kører php? Jeg kører jo
udelukkende .asp på serveren.

Jeg kan i øvrigt oplyse at export fra Sql-server og Access til MySql
er foregået helt uden problemer, via ODBC. Og tilpasningen af .asp
koden er også ret hurtigt overstået, og databasen kører smertefrit på
en Windows 2003 server.

Mvh. Niels

Fra : Jesper Krogh

Dato : 27-11-03 08:03

I dk.edb.database, skrev Niels Sloth:
> Mht. phpMyAdmin, kræver det så at man kører php? Jeg kører jo
> udelukkende .asp på serveren.

Jo, men du kan også bare installere det på en af de andre servere med
php i dit netværk... eller installere apache/php på din workstation.

Det lyder da rart..