Alfabetisk sortering med æ, ø og å i SQL S~
Fra : Rune Brynestad

Dato : 19-11-03 14:57

Jeg skal sortere fornavn og etternavn alfabetisk i SQL Server 7.0, men
oppdager at å plasserer seg ved siden av a og ø ved siden av o. Er det
innstillinger jeg kan gjøre som fikser dette ?

Jeg har forsøkt følgende tiltak uten hell:

På brukeren jeg logger inn med har jeg satt norsk språk som standard

Jeg har også forsøkt å sette norsk språk før jeg gjør en SELECT:

SET Language Norwegian
GO

SELECT Fornavn, Etternavn FROM Ansatte
Order By Etternavn, Fornavn

På SQL Server Properties -> Server settings er satt til Norwegian
På SQL Server Properties -> General står language English (United States)

Det burde være mulig å sette språk på selve databasen eller på tabellene med
ALTER DATABASE eller ALTER TABLE men jeg finner ikke ut hvordan dette gjøres

Håper noen kan hjelpe

Mvh
Rune Brynestad
Sparebanken Sogn og Fjordane

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-11-03 15:05

Rune Brynestad skrev:

> Jeg skal sortere fornavn og etternavn alfabetisk i SQL Server
> 7.0, men oppdager at å plasserer seg ved siden av a og ø ved
> siden av o. Er det innstillinger jeg kan gjøre som fikser
> dette ?

Så vidt jeg husker kræver det i SQL-server 7 at man geninstallerer
hele serveren! Jeg mener nemlig at COLLATION her kun kan sættes ved
installationen, og så gælder for samtlige databaser.

Der er dog nok andre der ved det med større sikkerhed. I version
2000 kan man specificere sortering (COLLATION) helt ned på
feltniveau - og det kan gøres direkte i en forespørgsel. Men
version 7 er vist langt bagefter i denne sammenhæng.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-11-03 16:01

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> Så vidt jeg husker kræver det i SQL-server 7 at man geninstallerer
> hele serveren! Jeg mener nemlig at COLLATION her kun kan sættes ved
> installationen, og så gælder for samtlige databaser.

Mjahh, eksporter data, og lave SQL scripts til at oprette tabeller etc igen
Slet user databaserne
Rebuild master databasen med de nye settings

Alt beskrevet på nydeligste vis i BOL

- Peter

Fra : Asbjørn Ulsberg

Dato : 19-11-03 15:56

"Rune Brynestad" skrev:

> Jeg skal sortere fornavn og etternavn alfabetisk i SQL Server
> 7.0, men oppdager at å plasserer seg ved siden av a og ø ved
> siden av o. Er det innstillinger jeg kan gjøre som fikser
> dette?

Jeg tror Jens har rett i at du må reinnstallere hele driten. :-\
En løsning i så måte kan vel være å innstallere SQL Server 2000
(så får du oppgradert) på en ny boks, og deretter migrere hele
databasen fra server 1 til server 2.

--
Asbjørn Ulsberg -=|=- asbjornu@hotmail.com
"He's a loathsome offensive brute, yet I can't look away"

Fra : Bjørn Furuknap

Dato : 19-11-03 23:15

Asbjørn Ulsberg wrote:

> Jeg tror Jens har rett i at du må reinnstallere hele driten. :-\

Du tror du har feil i at Jens har rett i at du må reinstallere hele dritten
:-|

Trodde vi hadde vært gjennom denne 'jeg tror at' før, jeg...

Bjørn

Fra : Rune Brynestad

Dato : 20-11-03 15:07

> [...]
> En løsning i så måte kan vel være å innstallere SQL Server 2000
> (så får du oppgradert) på en ny boks, og deretter migrere hele

Løsningen for mitt vedkommende blir nok å installere SQL Server 2000 på en
ny maskin og deretter migrere.

Tusen takk til alle som har bidratt med forslag.