Sort fasankok
Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 28-11-03 12:11

Hej,

Hjemme i min villahave går der en del fasaner.
Heriblandt en HELT SORT kok.
Uden "hvidt halsbånd" eller andre farver.

Jeg har i de år jeg har gået på jagt aldrig set noget lignende.

Er det en naturlig varians, eller hvad ?

Han er meget sky, så jeg har endnu ikke fået taget et ordentlig billede af
ham.

Jan Selchau-Hansen

Fra : Per

Dato : 28-11-03 14:43

On Fri, 28 Nov 2003 12:10:58 +0100, Jan Selchau-Hansen wrote:

> [...]
>
> Er det en naturlig varians, eller hvad ?
>
> Han er meget sky, så jeg har endnu ikke fået taget et ordentlig billede af

Hej
Der findes en variant, der kaldes Grøn fasan. Den er meget mørk, kokken
næsten sort. De er sat ud i forskellige dele af landet.
Jeg synes bedre om den "traditionelle" fasan. Specielt synes jeg
krydsninger mellem de to typer ser noget "misfarvede" ud.

--
MVH Per
Billede af Molly: http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=109968

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 28-11-03 19:51

Tak,

Så kan jeg bedre forstå det.

I klart lys har den en grønt skær, så min kone kalder den "påfuglen".

Hvorledes adskiller hønen sig så fra de "normale fasanhøns".

Jan

Fra : Per

Dato : 28-11-03 20:14

On Fri, 28 Nov 2003 19:50:59 +0100, Jan Selchau-Hansen wrote:

> [...]
>
> I klart lys har den en grønt skær, så min kone kalder den "påfuglen".
>
> Hvorledes adskiller hønen sig så fra de "normale fasanhøns".

Hej
Jeg har kun set dem et enkelt sted for en del år siden, så jeg er ikke helt
sikker på detaljerne. Jeg er dog sikker på at hønerne også er meget mørke.
Der skal ses godt efter når de kommer flyvende for ikke at forveksle dem en
alm. fasankok.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-11-03 06:20

Hej Jan.

Sorte/Grønne fasaner er vist meget normalt,især blandt udsætnings fugle.
I nogle kredse kaldes de for snapse fasaner....altså en rigtig dyr fasan
En genfejl ligger til grund for den anderledes,men flotte fasan.

Mvh.
Michael

Fra : Per

Dato : 29-11-03 11:19

On Sat, 29 Nov 2003 06:19:30 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> I nogle kredse kaldes de for snapse fasaner....altså en rigtig dyr fasan
> En genfejl ligger til grund for den anderledes,men flotte fasan.

Iflg. dette link er det en selvstændig (under)art

http://da.wikipedia.org/wiki/Fasan
Desværre er der ikke billede af den grønne fasan.

Fra : Martin_P

Dato : 29-11-03 12:59

On Sat, 29 Nov 2003 11:18:40 +0100, Per <per.dk@mailBox.dk> wrote:

> [...]
Her er et billede af den grønne fasan..
http://www.fsinet.or.jp/~bird/bird/photo/land/kiji.html

er det den ?

Fra : Per

Dato : 29-11-03 15:03

On Sat, 29 Nov 2003 12:59:12 +0100, Martin_P wrote:

> Her er et billede af den grønne fasan..
> http://www.fsinet.or.jp/~bird/bird/photo/land/kiji.html
>
> er det den ?

Den er godt nok omtalt med det latinske navn jeg er stødt på for den grønne
fasan, men jeg synes det ligner en af de blandinger, som jeg synes er lidt
"uheldige" (det er naturligvis en smagssag) ligesom de mange gråænder i
parkerne der kommer i forskellige farvevarianter.
Det er lidt svært at finde noget konkret om "de grønne", men jeg forsøger
lige med et citat fra Gyldendals "Fuglene i Danmark":
"Af og til kan man støde på grønne fasaner, hvor kokken er helt mørkegrøn
med metalglans, og hønen meget mørkere end almindelige fasanhøner. Den
grønne fasan er en melanistisk mutant, som første gang dukkede op i 1880 i
England. Den første kendte fra danmark er fra 1902. Den var en overgang ret
populær som jagtobjekt og mange blev udsat. Populariteten kølnede dog ret
hurtigt, idet det viste sig, at jægerne havde vanskeligheder med at skelne
kokke fra høner, hvilket var uheldigt, hvis de havde forskellig jagttid."

Fra : Jan

Dato : 06-12-03 10:19

Martin_P <martin_p_xxx@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<qf2hsv4aj7m8oha22o63i6hgfkk70s7po0@4ax.com>...

> Her er et billede af den grønne fasan..
> http://www.fsinet.or.jp/~bird/bird/photo/land/kiji.html
>
> er det den ?

Den ser godtnok sjov ud.

Nej, den "min" fasan ser ikke sådan ud.
Nu har jeg endelig fået et billede af den.

http://selchau-hansen.dk/images/fasan.jpg

Jan Selchau-Hansen

Fra : Jack Jensen

Dato : 26-12-03 23:04

"Jan" <jan@selchau-hansen.dk> skrev i en meddelelse
> Den ser godtnok sjov ud.
>
> Nej, den "min" fasan ser ikke sådan ud.
> Nu har jeg endelig fået et billede af den.
>
> http://selchau-hansen.dk/images/fasan.jpg
>
> Jan Selchau-Hansen

Jeg har skudt både mange "alm." fasaner og grønne fasaner.
De der er på dit billede ligner en grøn fasan.
Det er bare ærgerligt, at den har birketræet som baggrund.
- Men jeg er sikker på at det er en "jagtfasan" - som den kaldes i
jægerkredse.
- Den er indført til landet for mange år siden på de forskellige godser for
at få en mere flyvefærdig fasan end den traditionelle.

Mvh.
Jack
Hadsten

Fra : Martin og Christina

Dato : 29-12-03 22:04

Jeg har fundet et foto af hønen til den grønne fasan... bare til orintering.

Martin

http://www.avesphoto.com/website/JP/species/PHSGRN-2.htm