Åløse mølle, Bornholm
Fra : Philip Kofoed

Dato : 28-11-03 03:08

Hej,

Nedenstående link peger til en side med et luftfoto af Åløse mølle på
Bornholm. Jeg kunne godt tænke mig at finde et rimeligt præcist årstal
for billedet.
Vindrosen sad på møllen fra 1945 - 1958, så billedet må være taget i
dette tidsrum. På et tidspunkt blev vindrosen skadet af en storm,
hvornår var det?
I en forstørrelse af billedet ser vindrosen skadet ud, så det er sikkert
efter stormen.
Bag på billedet er skrevet nogen 'koder', sikkert af det firma der har
taget luftfotoet, det ses også på siden.

Er her mon nogen der kan angive en nærmere datering af billedet?

http://www.provosoft.com/moelle/index.html

mvh
Philip Kofoed

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-11-03 12:34

Philip Kofoed <kofoed@tiscali.dk> skrev Fri, 28 Nov 2003 03:08:06 +0100

>Vindrosen sad på møllen fra 1945 - 1958, så billedet må være taget i
>dette tidsrum. På et tidspunkt blev vindrosen skadet af en storm,
>hvornår var det?

Nu har der jo nok været flere storme i den periode, Men det kunne feks.
være i februar 1952 (var det ikke den 2 februar.?).

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-11-03 13:36

Philip Kofoed skrev:

> Vindrosen sad på møllen fra 1945 - 1958, så billedet må være
> taget i dette tidsrum.

Er det ikke jernbanen Åkirkeby-Gudhjem, som man ser i billedet?
Den blev mig bekendt nedlagt i 1953. Det er svært at se om
skinnerne er skruet af, men for mig ser det ud som om de er væk.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Philip Kofoed

Dato : 02-12-03 07:01

Hej Herluf,

Tak til dig og Arne for svar.

> Er det ikke jernbanen Åkirkeby-Gudhjem, som man ser i billedet?

Jo, det er det vist. Jernbanerne her på øen er fra før min tid, men min
far mener da også at det er jernbanen man kan se.
Præcist hvornår Åkirkeby-Gudhjem strækningen blev nedlagt, kan jeg
sikkert finde ud af ved at aflægge Bornholms Modeljernbane Museum et
besøg, det ved de jo nok der :)

mvh
Philip Kofoed