Jagt hund
Fra : Carsten Wede

Dato : 27-11-03 19:35

Hej

Jeg er ved at skal have mig en jagthund (Labrador), men er i tvivl om jeg
skal købe en han eller hun hund.

Hvad er at fortrække når det er mig der skal træne og bruge den?

Jeg har også tænkt mig at lave en hundegård til den, men hvor stor skal
sådan en være?

Findes der evt. nogle gode bøger man kan anskaffe sig ?

Med venlig hilsen

Carsten

Fra : Mars

Dato : 27-11-03 21:35

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af en Gul Labrador (hanhund) og jeg kan kun sige
at jeg har været overordentlig tilfreds med ham. Den eneste ulempe jeg kan
komme i tanke om er at når der er tæver i løbetid kan han være lidt kulret,
og så vil han gerne strinte når vi er ude ...men det ligger vel til en
hanhund !

Labradoren er lidt en dum hund.. Forstået på den måde at den gør lige
nøjagtig hvad du ber den om :) meget lærevillig og behagesyg. Min egen hund
er en kanon apportør (anskudt såvel som dødskudt), stor vandpassion og
tilpas langsom når vi er på jagt, ikke noget med at løbe 100 meter i
forvejen, går 50 meter ud..vender tilbage for at kigge efter mig og så ud
igen.

Jeg vil ikke tale imod en tæve men jeg valgte en hanhund da jeg ikke gad det
svineri når de er i løbetid og desuden er det ikke velset hverken på jagt,
til hundetræning, prøver og udstilling med en løbsk tæve.

Mvh

Martin Sørensen
(som nok vælger hanhund igen næste gang ) :)

Fra : Jack Jensen

Dato : 26-12-03 23:27

> [...]
> sådan en være?
>
> Findes der evt. nogle gode bøger man kan anskaffe sig ?

Hej Carsten

En Labrador er en god hund - ligesom mange andre.
Den er god som familie- og jagthund.
Men du skal sørge for at den kommer fra forældre som er vant til at gå på
jagt - og at den er fri for øjensygdom, dysplasi o.lign.
- Hellere give 1.000 kr. mere for en hvalp! - Du/I skal leve med den de
næste - måske 15 år!

Hundegård er ok. - Men den skal være min. 5x10m efter min mening. Og det
skal ikke være en mudderpøl.
Der skal helst være en forhøjning i hundegården så den kan ligge og hygge
sig der. (have overblikket over hvad der sker).
Og der skal være et TRÆKFRIT hus den kan sove i.

- Men den skal også ind i huset - i længere perioder ad gangen for at blive
tilknyttet familien - du må aldrig glemme at en hund er et flokdyr. - Den
skal tilvænnes familien og kende sin rangorden.
- Og hvis du har små børn, skal de med det samme vide, at det ikke er et
stykke legetøj - men et dyr der skal respekteres.

Træn den med omhu - i starten kun som leg - og kun i 5 minutter ad gangen.
Afslut ALTID med en øvelse som du ved den kan - og ROS den til skyerne
derefter.

- Så får du en hund som vil gøre ALT for at gøre dig tilpas.
(Husk at selvom du bliver sur på hunden, og tror at du kan snyde den - en
hund mærker din sindsstemning omgående, og bliver trykket.)
- Hvis du bliver sur på hunden - giv den en øvelse som du ved den kan - og
ROS den - og hold så for den dag.

Mht. han/hun - så foretrækker jeg tæver. - Især hvis du kommer meget på jagt
sammen med mange andre hundefolk.
En tæve er KUN i løbetid 2 gange pr. år. (Det tager ca. 3 uger, og du kan
købe 2 sæt bukser, hvori du kan lægge bind i (ligesom damerne) -
selvfølgelig går man ikke på jagt med hunden i 4 uger, for at være på den
sikre side.
- Og hvad så? - Den ene gang er i marts/april - og den anden er i
august/sept.

- En hanhund er i løbetid hele året!
- Og så er det pisseirriterende at der er så mange hanhunde med på jagterne.
De skal altid markere sig overfor hinanden.
(Mest fordi mange hundeførere ikke skulle have lov til at have hund!)
For de har ikke en skid styr på dem.

Men valget er selvfølgelig dit.- Uanset hvad er jeg sikker på at du får
megen glæde af din hund.

Knæk og bræk

Jack
Hadsten

Fra : CammyGirl

Dato : 01-02-04 21:29

Hej Jack!

Tæve eller han er sådan set ligegyldig.. Kommer totalt an på selve hunden.
Jeg har både tæve og han. Tæven fik vi først og tegnede sig rigtig godt til
jagt som hvalp, men selvom vi har trænet, trænet trænet, så gider hun
overhovedet ingenting når hun er i løbetid hvilket for hendes tilfælde ikke
kun er 2 gange årligt, men mindst 4..

Nu har vi fået vores hanhund og er gået i gang med træningen. Han har været
med en gang indtil videre..

Held og lykke!

Hilsen Camilla