Hund
Fra : Carsten Wede

Dato : 27-11-03 19:34

Hej

Jeg er ved at skal have mig en jagthund (Labrador), men er i tvivl om jeg
skal købe en han eller hun hund.

Hvad er at fortrække når det er mig der skal træne og bruge den?

Jeg har også tænkt mig at lave en hundegård til den, men hvor stor skal
sådan en være?

Findes der evt. nogle gode bøger man kan anskaffe sig ?

Med venlig hilsen

Carsten

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 29-11-03 20:57

"Carsten Wede" <cwede@c.dk> wrote in news:3fc64385$0$29363
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk in dk.fritid.jagt:

> [...]
> sådan en være?
>
> Findes der evt. nogle gode bøger man kan anskaffe sig ?

Først tillykke med valget af Race, fra en anden labrador fan...
Jeg har ikke lige en bestemt titel på en bog, men der findes mange
forskellige. Det nemmeste er nok at smutte en tur forbi det lokale
bibliotek. Jeg vil desuden anbefale at du taler med en (eller flere)
opdrættere, de kan være med vejlede dig i hvilken hun der passer bedst til
dig. De kender deres hunde og deres personligheder. Desuden kan de også give
gode råd om opdragelse mv. af hunden.
Mht. til Han eller Hun hund er det nok et spørgsmål om temperament, en
hanhund vil som hovedregel nok være lidt mere selvstændig end en hunhund,
men de kan også sagtens være det, jeg taler af erfaring.
Hvis man ikke har nogen preference for kønnet, synes jeg at du skal tage ud
hvor du vil købe hunden og se på hvalpene. De hver deres har personlighed,
og der er nok en der lige passer til dig også. Tænk desuden over hvad andre
hundeejere i din omgangskreds har. Hvis de alle har hun hunde, er det ikke
helt så let at have en hanhund med, eller få den passet.

/Søren Hjelholt