Køresyge børn
Fra : Iben Holst

Dato : 27-11-03 15:23

Det er ikke noget jeg har nået at "eksperimentere" med - endnu - men det
forekommer mig, at min datter på 1 år bliver ked af det og græder meget, når
vi kører i bilen mere end et kvarters tid efter mørkets frembrud. Jeg synes
selv det lyder lidt underligt, men mit eget bud går altså på at hun bliver
køresyg (sidder bagi), men KUN når det er mørkt.....
Hvad mener I om det??

Iben

Fra : Anja

Dato : 28-11-03 12:04

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv det lyder lidt underligt, men mit eget bud går altså på at hun bliver
> køresyg (sidder bagi), men KUN når det er mørkt.....

Hej Iben

Jeg havde den samme oplevelse med min søn, da jeg talte med lægen mente han
ikke at børn i den alder kunne blive køresyge... men jo jeg tror også min
søn bliver køresyg men det er også om dagen, pga airbags kan han nemlig ikke
sidde foran.

Anja
--
Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Fra : Iben Holst

Dato : 28-11-03 18:39

> Jeg havde den samme oplevelse med min søn, da jeg talte med lægen mente
han
> ikke at børn i den alder kunne blive køresyge

Jeg tror bestemt ikke det har noget med alder at gøre! - nogle læger mener
også at børn ikke kan have hovedpine, men der er jeg også uenig.....

Hvis det er køresyge kan jeg kun håbe hun vokser fra det, men hvis det
fortsætter noget tid endnu, må jeg jo have hende foran at sidde (vi har
ingen airbag!) selvom jeg helst vil have børnene bagi.

Iben

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-11-03 23:02

> [...]
> hvis det fortsætter noget tid endnu, må jeg jo have hende foran
> at sidde (vi har ingen airbag!) selvom jeg helst vil have børnene

Hvad har køresyge at gøre med, om barnet sidder foran eller bag i bilen?

Objektivt set bør der ikke være nogen forskel overhovedet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-03 23:40

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fc7c6ad$0$17631

> Hvad har køresyge at gøre med, om barnet sidder foran eller bag i bilen?

Hvis barnet kan se vejen, bliver det ikke så nemt køresyg.

> Objektivt set bør der ikke være nogen forskel overhovedet.

Det troede jeg også engang, indtil jeg blev rigtig søsyg, på en sejltur. Da
jeg var allerdårligst, blev jeg sat ( meget mod min vilje ) til, at styre
båden og i løbet af 5 min. fik jeg det meget bedre.
Den videnskablige forklaring, kan jeg desværre ikke huske mere.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-11-03 23:11

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis barnet kan se vejen, bliver det ikke så nemt køresyg.

Når jeg kører (langt) med en to-årig bag i bilen, fjerner jeg forsædets
nakkestøtte, trækker sædet så langt frem som muligt og lægger det så nedad.
Så kan hun se ud af forruden.

Så handler det om at kunne se, kan det måske klares uden at rykke barnet om
foran.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-03 14:57

> [...]
> selv det lyder lidt underligt, men mit eget bud går altså på at hun bliver
> køresyg (sidder bagi), men KUN når det er mørkt.....

Det kan muligvis være køresyge og når det er mørkt, kan hun jo ikke se ud ad
vinduet, på samme måde.
Dette kan muligvis bevirke, at hun får det dårligt.

En anden mulighed er vel, at hun er utryg pga. mørket ? Især hvis hun sidder
alene bagi ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 28-11-03 18:36

> En anden mulighed er vel, at hun er utryg pga. mørket ? Især hvis hun
sidder
> alene bagi ?

I dagtimerne sidder hun som regel alene bagi, men når det er blevet mørkt er
storebroren hjemme fra bhv. og derfor med når vi kører; han sidder også
bagi....
- men derfor kan hun selvfølgelig godt være utryg alligevel, men ingen tvivl
om at det så er fremkaldt af mørket omkring hende.

Iben

Fra : Janne

Dato : 30-11-03 17:00

> [...]
>bagi....
>- men derfor kan hun selvfølgelig
>godt være utryg alligevel, men ingen tvivl

Det er svingningerne i det indre øre der gør at man bliver
køresyg.Derfor bliver man ikke køresyg når man sidder foran, for
så drejer man ikke hele tiden hovedet til siden. Derfor kan det
godt tænkes at hun bliver køresyg når hendes bror er med, hvis hun
drejer hovedet mod ham gentagne gange.
Et lille tip : køresyge begynder med at den køresyge bliver meget
stille, jeg led selv af køresyge som barn, og har en datter der
har det ligedan. Hun får nu en køresygepille hvis vi skal langt.
janne

Fra : Martin

Dato : 02-12-03 15:21

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> wrote in message news:<3fc6089e$0$149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> selv det lyder lidt underligt, men mit eget bud går altså på at hun bliver
> køresyg (sidder bagi), men KUN når det er mørkt.....

Det kan jo være at din datter blot er lidt mørkeræd?
Kan hun se dig når I kører?
Taler/synger du til hende?
Musik på radioen ?
Når hun oplever mørket bliver hun instinktivt træt og vil holdes/have
sut?
Køresyge blandt børn? Lægevidenskaben insisterer på at behandle det
psykosomatisk. Ingen hjælp der.
Mon ikke hun vokser fra det?

Mvh
Martin

Fra : Iben Holst

Dato : 09-12-03 15:31

> Det kan jo være at din datter blot er lidt mørkeræd?

Utryg ved mørket når hun er i bilen - måske - men generelt er hun ikke bange
for mørket.
Jeg tror det er som en anden skriver, at det er fordi hun ikke kan orientere
sig ud af vindeuet når det er mørkt og derfor bliver køresyg pga bilens
svingninger.

> Kan hun se dig når I kører?

Ja, hun sidder i højre siden af bilen, så det er jo ikke kun nakken af mig
hun ser.

> Taler/synger du til hende?

Ja....

> Musik på radioen ?

Er det ikke noget du er fan af mht dit ""??
Der er af og til et børnebånd der høres i baggrunden og det har faktisk
nogle gange været med til at aflede hende når vi har tændt for det, når hun
er begyndt at græde.

> Når hun oplever mørket bliver hun instinktivt træt og vil holdes/have
> sut?

Nej ikke mørket generelt - kun når vi i bilen kører langt (mere end 15-20
min) og det er mørkt samtidig!

> Køresyge blandt børn? Lægevidenskaben insisterer på at behandle det
> psykosomatisk. Ingen hjælp der.

Næ det havde jeg heller ingen forventning om; bare at høre om andre
erfaringer og råd.

> Mon ikke hun vokser fra det?

Dét håber jeg da!! Næste weekend skal vi ud på en længere
køretur om aftenen og hvis hun begynder at græde uden at være til at trøste,
vil jeg standse og prøve at bytte rundt på enten míg eller manden og barnet
og se om det hjælper at hun kommer foran og så har vi jo løsningen.

Iben