Hover for menu
Fra : Christian

Dato : 27-11-03 17:27

Hejsa Gruppe.

Jeg er totalt nybegynder inndenfor Javascripting, men har dog
flikket en menu sammen. Jeg har gjort følgende:

document.write("<table>")
document.write("<td class='menupunkter'><a href='index.html'
class='menuhover'>-Forsiden</a></td>")
document.write("<tr>")
document.write("<td class='menupunkter'><a href='harry.html'
class='menuhover'>-Harry Potter</a></td>")
document.write("<tr>")
document.write("<td class='menupunkter'><a href='ring.html'
class='menuhover'>-Ringenes Herre</a></td>")
document.write("<tr>")
document.write("<td class='menupunkter'><a href='Spil.html'
class='menuhover'>-Spil</a></td>")
document.write("<tr>")
document.write("<td class='menupunkter'><a href='film.html'
class='menuhover'>-Film</a></td>")
document.write("<tr>")
document.write("<td class='menupunkter'><a href='scripts.html'
class='menuhover'>-Scripts</a></td>")
document.write("<tr>")
document.write("<td class='menupunkter'><a href='mig.html'
class='menuhover'>-Webmasteren</a></td>")
document.write("<tr>")
document.write("<td class='menupunkter'><a href='bestil.html'
class='menuhover'>-Bestil</a></td>")
document.write("<tr>")
document.write("<td class='menupunkter'><a href='links.html'
class='menuhover'>-Links</a></td>")
document.write("<tr>")
document.write("<td class='menupunkter'><a href='awards.html'
class='menuhover'>-Awards</a></td>")
document.write("<tr>")
document.write("<td class='menupunkter'><a href='test.html'
class='menuhover'>-Gæstebogen</a></td>")
document.write("<tr>")
document.write("<td class='menupunkter'><a
href='mailto:sjove_ting@yahoo.com' class='menuhover'>-Send en
Mail</a></td>")
document.write("</table>")

og den tilhørende CSS. Hvordan kan man få hele cellen til at
skifte farve?

menupunkter {

font-size: 17;

}

a:hover.menuhover{
background-color: orange;
color: black;
width: 100%;
}

Nogen der kan komme med et bud? Teknikken skal være sådan at man
kan includerer det med et link altså denne metode eller anden
lignende metode, ikke noget der skal rettet på hver side...

-Christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-11-03 17:39

Christian <SphinX@mail-online.dk> skrev :

>a:hover.menuhover{
>background-color: orange;
>color: black;
>width: 100%;
>}

Du kan ikke sætte width på et a-tag, kun på blockelementer, så
sæt
display: block
på.

Sæt width og height på, som svarer til cellens størrelse.
--
Knud

Fra : Christian

Dato : 27-11-03 18:49

Knud Gert Ellentoft wrote in
dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> display: block
> på.
>
> Sæt width og height på, som svarer til cellens størrelse.

Det virker ikke, så holder baggrundsfarven kun til linket og
fylder ikke menuboksen ud som ønsket, men tak for din hjælp
alligevel.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-11-03 18:56

Christian <SphinX@mail-online.dk> skrev :

>Det virker ikke, så holder baggrundsfarven kun til linket og
>fylder ikke menuboksen ud som ønsket, men tak for din hjælp
>alligevel.

Hmm - så bliver du nødt til at gøre det med onmouseover/out.

Eller vente til IE understøtter css ordentligt, for i andre
browsere kan du bruge hover på en tabelcelle.

td:hover
--
Knud

Fra : Christian

Dato : 27-11-03 19:45

> [...]
>
> Eller vente til IE understøtter css ordentligt, for i andre
> browsere kan du bruge hover på en tabelcelle.

Jeg ved godt hvordan man gør i andre browsere, men da næsten alle
af mit publikum kommer for at spille eller lignende tror de IE
er internettet så det skal bare virke der

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-11-03 21:27

Christian <SphinX@mail-online.dk> skrev :

>Jeg ved godt hvordan man gør i andre browsere,

Du kan lave det med mouseover/out uanset browser, jeg ved bare
ikke lige, hvordan du sætter det et eksternt sted fremfor på hver
celle.
--
Knud

Fra : Christian

Dato : 28-11-03 14:21

> [...]
>
> Du kan lave det med mouseover/out uanset browser, jeg ved bare
> ikke lige, hvordan du sætter det et eksternt sted fremfor på hver

Jeg har også koden til det hvis du gør det på hver side, men det vil
gøre opdateringen for svær når jeg har ca. 50 undersider.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-12-03 01:07

"Christian" <SphinX@mail-online.dk> skrev
> Jeg ved godt hvordan man gør i andre browsere, men da næsten alle
> af mit publikum kommer for at spille eller lignende tror de IE
> er internettet så det skal bare virke der

Hvorfor vil du absolut have menuen puttet ind i en tabel. Prøv at kigge på
Hjemmesideskolens menu. Den har den effekt, du ønsker - men uden at være i
en tabel. Og den virker i alle browsere.

Her kan du se, hvordan det er lavet:

www.hjemmesideskolen.dk/html/menuer.asp#blok

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin