Conn.close Set Conn = Nothing
Fra : Jacob ..

Dato : 26-11-03 16:07

Jeg er nødt til at spørge:

Hvad er konsekvensen hvis man *ikke* lukker sin forbindelse efter
at man har afhviklet et script.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-11-03 17:13

On Wed, 26 Nov 2003 15:07:00 +0000 (UTC), Jacob .. <laessoe@yahoo.dk>
wrote:

>Jeg er nødt til at spørge:
>
>Hvad er konsekvensen hvis man *ikke* lukker sin forbindelse efter
>at man har afhviklet et script.

Det afhænger vist nok lidt af ASP-version, hvor galt det går :)
Men normalt vil der blive ryddet op, når scriptet er afviklet.

Problemet opstår, hvis du har mange brugere, som ønsker at tilgå
databasen (eller hvad det nu er) samtidig.

Hvis du har et forløb (psudokode):

--------
Eks. 1:
Behandl input til scriptet
Dan SQL-streng m.v.
Conn.Open
Hent data og gem dem i en variabel
Conn.Close + Nothing
Behandl og udskriv data
--------
- så er der kun kort tid, der er belastning af db'en

Men hvis du fx har:

--------
Eks. 2:
Conn.Open
Behandl input til scriptet
Dan SQL-streng m.v.
Hent data og gem dem i en variabel
Behandl og udskriv data
(Conn.Close + Nothing)
--------
- så er db'en åben langt længere end nødvendigt.

Hvis vi så forestiller sig, at der er mange brugere, så vil der i eks.
2 dels være mange samtidige forbindelser til db'en og mange
Conn-objekter åbne samtidig (= ressourceforbrug på serveren). I eks. 1
er dette minimeret.

Hvis (i eks. 2) Conn-objektet ikke lukkes af koden, vil den tidligst
blive lukket, når scriptet afsluttes.

Håber det hjælper lidt.
Jeg skal lige tage forbehold for, at der kan være mindre fejl i
ovenstående, men det er sådan jeg har opfattet det.
Hvis der er fejl/mangler, håber jeg, at nogen vil rette/tilføje.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Chrisser

Dato : 27-11-03 08:13

Jørn Andersen wrote:
> Hvis (i eks. 2) Conn-objektet ikke lukkes af koden, vil den tidligst
> blive lukket, når scriptet afsluttes.

Jeg mener faktisk at sqlserveren (jeg arbejder med MSSQL) vedligeholder
forbindelsen i et bestemt stykke tid hvis man ikke selv lukker den - dette
skulle så vidt jeg husker også være grunden at at man ikke *må* indlæse et
recordset i en Sessionvariabel med mindre man disconnecter det først.

Chrisser

Fra : Jacob ..

Dato : 27-11-03 08:56

> Håber det hjælper lidt.

Det gjorde det.

Jeg spørger fordi jeg oplevede at jeg havde en side som jeg jeg ikke
lukker. Har kørt den i mange måneder uden at vide at den aldrig bliver
lukket. Jeg indsatte så lukkekoden uden at jeg kunne mærke at det gjorde
en forskel, så jeg tænkte *nå..."!

Men nu er jeg så også eneste bruger af siden så det er jo ikke *så*
vigtigt igen...

Fra : terje

Dato : 27-11-03 11:53