MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Underlig drevrækkefølge efter install.af X~
Fra : Flemming Nath

Dato : 26-11-03 01:06

Jeg har netop installeret Win XP Proff på min ekstramaskine der har 2
harddiske og et CDROM-drev. Installationen gik uden problemer, og
maskinen fungerer tilsyneladende som den skal.

Men én ting er meget underligt: Hardisken hvor Windows er blevet lagt
hedder E (før C). Den anden harddisk er nu C (før D) og CDROM'en er nu
D (før E).

Hvad er det der er sket? Kan drevbetegnelserne ændres nu? Hvad skal
jeg gøre under en evt. ny installation for at få en mere normal
drevrækkefølge?

Vh, Flemming Nath

Fra : Martin Johansson

Dato : 26-11-03 01:12

"Flemming Nath" <nospamto@fpn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er det der er sket? Kan drevbetegnelserne ændres nu? Hvad skal
> jeg gøre under en evt. ny installation for at få en mere normal

Jeg kan ikke løse dit problem.
Men kun sige at jeg har oplevet det samme.

Dog ikke på min egen maskine men hos en jeg kender.

Hver gang Windows bliver installeret bliver drevene byttet rundt, som ved
terningekast.
Ret irriterende.

Du kan ikke umddelbart ændre D til C.
Ikke uden at bruge eksterne værktøjer. (Partition Magic f.eks.)
Det prøvede jeg forresten også i ovennævnte tilfælde.
Det fungerede ikke, der skete ingen ændring.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 26-11-03 01:44

Flemming Nath wrote:

> Hvad er det der er sket? Kan drevbetegnelserne ændres nu? Hvad skal
> jeg gøre under en evt. ny installation for at få en mere normal
> drevrækkefølge?

I Windows 2000 kan drevbogstaver ændres ved: Kontrolpanel -
Administration - Computeradministration - Lager - Diskhåndtering.
Højreklik på den ønskede partition og vælg "Skift..."

Jeg tror ikke det er klogt at skifte drevbogstav for partitionen med
WinXP, men måske andre ved om det kan anbefales.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Peter Hansson

Dato : 26-11-03 10:26

> [...]
> Men én ting er meget underligt: Hardisken hvor Windows er blevet lagt
> hedder E (før C). Den anden harddisk er nu C (før D) og CDROM'en er nu

Hvor mange diske, og hvilken slags? Jeg havde samme problem med en maskine
hvor den ene disk var SCSI (Primær) og den anden IDE.

Min løsning var at fjerne SCSI disken og derefter installere på IDE(Primær)
for derefter at installere SCSI disken som D.

Hvis du foretrækker SCSI som primær skal du nok ind i SCSI-bios og ændre
noget i forb. med format m.v.

Håber du evt. kan bruge dette til noget.

Fra : Martin Johansson

Dato : 27-11-03 00:51

"Peter Hansson" <peterhansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget i forb. med format m.v.
>
> Håber du evt. kan bruge dette til noget.

Nu er jeg ikke den oprindelige spørger.
Men i det tilfælde jeg talte om, var der tale om IDE enheder hele vejen
igennem.