MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
IRQ/DMA spørgsmål
Fra : AG

Dato : 25-11-03 01:46

Hej gruppe

Jeg oplever af og til fejl i den lyd der spilles/udtales i spil. Problemet
er ikke spilafhængigt, og jeg må derfor mene, at det har med enten
hardwareopsætning eller softwareopsætning at gøre.

Jeg hælder mest til softwareopsætningen, og jeg mistænker at jeg måske har
IRQ/DMA konflikter, eller i hvert fald problemer, af en eller anden art. Jeg
ved blot ikke hvor jeg skal starte. Så derfor:

Hvordan kan man se, om der er konflikter med IRQ/DMA indstillingerne?

Hvordan laver man dem om?

F.eks. får jeg denne oplysning ved at køre msinfo32 og trykke på
hardware --> konflikter/deling:

I/O-port 0x00000000-0x00000CF7 PCI-bus
I/O-port 0x00000000-0x00000CF7 DMA-controller

I/O-port 0x000003C0-0x000003DF VIA CPU to AGP2.0/AGP3.0 Controller
I/O-port 0x000003C0-0x000003DF SAPPHIRE RADEON 9600 PRO ATLANTIS

IRQ 9 Microsoft ACPI-kompatibelt system
IRQ 9 VIA Rev 5 eller nyere USB-universel værtscontroller
IRQ 9 VIA Rev 5 eller nyere USB-universel værtscontroller
IRQ 9 VIA Rev 5 eller nyere USB-universel værtscontroller
IRQ 9 Standard Enhanced PCI to USB Host Controller
IRQ 9 SoundMAX Integrated Digital Audio

Hukommelsesadresse 0xA0000-0xBFFFF PCI-bus
Hukommelsesadresse 0xA0000-0xBFFFF VIA CPU to AGP2.0/AGP3.0 Controller
Hukommelsesadresse 0xA0000-0xBFFFF SAPPHIRE RADEON 9600 PRO ATLANTIS

I/O-port 0x000003B0-0x000003BB VIA CPU to AGP2.0/AGP3.0 Controller
I/O-port 0x000003B0-0x000003BB SAPPHIRE RADEON 9600 PRO ATLANTIS

Og under Hardware --> IRQ:

IRQ 0 Systemtimer OK
IRQ 1 Standard 101/102-tastatur eller Microsoft Natural PS/2 Keyboard OK
IRQ 4 Kommunikationsport (COM1) OK
IRQ 5 VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter OK
IRQ 6 Standarddiskettecontroller OK
IRQ 8 System CMOS/realtidsur OK
IRQ 9 Microsoft ACPI-kompatibelt system OK
IRQ 9 VIA Rev 5 eller nyere USB-universel værtscontroller OK
IRQ 9 VIA Rev 5 eller nyere USB-universel værtscontroller OK
IRQ 9 VIA Rev 5 eller nyere USB-universel værtscontroller OK
IRQ 9 Standard Enhanced PCI to USB Host Controller OK
IRQ 9 SoundMAX Integrated Digital Audio OK
IRQ 11 SAPPHIRE RADEON 9600 PRO ATLANTIS OK
IRQ 13 Numerisk dataprocessor OK
IRQ 14 Primær IDE-kanal OK
IRQ 15 Sekundær IDE-kanal OK

- Er der noget galt i det? Som man kan se, bliver IRQ 9 brugt til ret mange
forskellige ting...

Alle opsætninger er standard (dvs. jeg ikke har pillet ved
windowsopsætningen... endnu)

Kører XPpro, med alle windowsupdate opdateringer installeret + nyeste
drivere til lydkort (SoundMax på MB) og grafikkort (ATI Radeon 9600 Pro
Atlantis).

På forhånd mange tak for hjælpen!

Mvh.

Andreas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-11-03 14:49

In article <3fc2a643$0$69983$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
geitner_fjernes_@get2net.dk says...
> Jeg oplever af og til fejl i den lyd der spilles/udtales i spil. Problemet

Hvad består fejlen i?

> - Er der noget galt i det? Som man kan se, bliver IRQ 9 brugt til ret mange
> forskellige ting...

IRQ9 er cascade IRQ-controlleren. Desuden kan PCI-kort dele IRQ.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : AG

Dato : 26-11-03 16:33

> Hvad består fejlen i?

Tja, det er som om der er problemer med lyd i spillene af og til. Somme
tider er der en knitren, og andre gange "hopper" lyden i forhold til
billedet - dvs. ikke er synkront med det visuelle.

> IRQ9 er cascade IRQ-controlleren. Desuden kan PCI-kort dele IRQ.

Ja, jeg har efterhånden fundet frem til, at IRQ9 kan bruges til en del ting.
Jeg kan bare ikke komme på hvad det ellers skulle være - måske at mit
lydkort ikke er DX9 kompatibelt... tja, har du andre bud?

Mvh.
AG