Kan XP udnytte dual processor?
Fra : Peter Andersen

Dato : 24-11-03 23:42

Jeg har et Abit BP6 med 2 stk Celeron 400 Mhz processorer.Kan XP
udnytte disse på én gang eller er det kun bestemte programmer?

Mvh

Peter
Slet REMOVETHIS i mailadressen for direkte mail.

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-03 10:54

Peter Andersen wrote:
> Jeg har et Abit BP6 med 2 stk Celeron 400 Mhz processorer.
> Kan XP udnytte disse på én gang

Ja.

> eller er det kun bestemte programmer?

Man kan ikke spørge "eller" - operativsystemet skal i første omgang have
en SMP-kernel for at bruge begge processorer.

Et ikke-multitrådet program afvikles ikke hurtigere på et SMP- eller
HT-system med to (eller flere) logiske/fysiske processorer.

Fra : Mads Østergaard Fog

Dato : 25-11-03 10:58

"Peter Andersen" <plandersen@REMOVETHISyahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh
>
> Peter
> Slet REMOVETHIS i mailadressen for direkte mail.

Jeg har også selv BP6, og Windows NT, Windows 2000 og Windows XP
understøtter alle min. 2 CPU'er.

Hvis du selv vil vil bestemme hvilken CPU der laver hvad, så kigge på dette
program, der er freeware:

SMP Seesaw og SMP Seesaw Pro

http://www.mlin.net/SMPSeesaw.shtml

Hilsen Mads Fog

Fra : Colzen

Dato : 25-11-03 15:21

> Hvis du selv vil vil bestemme hvilken CPU der laver hvad, så kigge på
> [...]
Virker Seesaw Pro under XP pro?

Mvh
Colzen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 25-11-03 18:07

Mads Østergaard Fog skrev:

> Hvis du selv vil vil bestemme hvilken CPU der laver hvad, så kigge
> på dette program, der er freeware:
>
> SMP Seesaw og SMP Seesaw Pro

Man behøver nødvendigvis ikke et tredjepartsprogram for at bestemme
hvad der skal køre på hvilken CPU. Jeg bruger et lille program ved
navn imagecfg som MS har lavet.
<http://www.jsiinc.com/SUBH/TIP3500/rh3542.htm>. Det er dog nok mere
bøvlet end at bruge SMP Seesaw, kunne jeg forestille mig, så tak for
tippet Mads. Det program vil jeg lige have studeret nærmere engang
ved lejlighed.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 25-11-03 13:12

Peter Andersen skrev:

> Kan XP udnytte disse på én gang eller er det kun bestemte
> programmer?

Det kommer an på om du vælger WinXP Home eller WinXP Pro.
WinXP Home gør ikke. Pro gør.

<http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/guide/whichIsRight.asp>
<http://2cpu.com/FAQ/2cpusmpfaq.html>

Madsen.

Fra : Esben

Dato : 25-11-03 20:59

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer an på om du vælger WinXP Home eller WinXP Pro.
> WinXP Home gør ikke. Pro gør.

Det var jeg ikke klar over - vil det sige at Intels HT ikke virker i XP
Home?

--
Esben

Fra : Jan Vennike

Dato : 25-11-03 21:37

"Esben" <nospam@gruf.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det var jeg ikke klar over - vil det sige at Intels HT ikke virker i XP
> [...]
Hmm

Jeg mener at Home understøtter en fysisk - altså 2 logiske procesorer, mens
Pro understøtter 2 fysiske, altså 4 logiske procesorer.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Thomas Madsen

Dato : 25-11-03 22:25

Esben skrev:

> vil det sige at Intels HT ikke virker i XP Home?

Nej. Jeg snakkede om to fysiske CPU'er. HT er også understøttet
i XP Home. <http://support.microsoft.com/?kbid=810231>.

Madsen.

Fra : Jan Vennike

Dato : 25-11-03 20:26

> [...]
>
> Mvh
>
> Peter
> Slet REMOVETHIS i mailadressen for direkte mail.

Ja da - har selv sådan et skønt bundkort med 2 stk 500 Mhz.

Desværre skulle jeg bruge det sammen et D-Link 120 USB trådløst netkort - og
det kan ikke sammen med dual CPU eller Hyper Threading (testede begge dele),
så jeg måtte pille den ene CPU ud