Mortor problem.
Fra : Per Pedersen

Dato : 24-11-03 23:18

Hej !

Jeg har en Perkins T6-354.4M 6 Cylinder Diesel Motor med lukket kølesystem.

I perioder kan motor temperaturen stige til 90 gr. har så skilt varmeveksler
ad (åbnet i forrest ende) og kan se nogle ujævnheder i rørene det er måske
kalkaflejrerining hvordan kan jeg nemmest får dem væk når jeg ikke kan få
åbnet den anden ende af varmeveksleren da de 3 bolte er ruste fast og kan så
ikke få elementet ud.

Måske eddikesyre men går det ikke ud over impeller og gummislanger.

Mvh. Per

www.ma-ry.dk

---

Fra : Kurt Becher

Dato : 26-11-03 18:33

Per Pedersen wrote:
> [...]
> 3 bolte er ruste fast og kan så ikke få elementet ud.
>
> Måske eddikesyre men går det ikke ud over impeller og gummislanger.

Hej Per

Hvis jeg var dig ville jeg skille varmeveksleren ad. Bolte kan ALTID komme
ud. Der er garanteret en motormand i omegnen med ilt og gas, der kan varme
dem, ellers kan de jo altid bores ud. Så kan du få checket, at alt er som
det skal være! De holder jo ikke evigt, det skidt...

Hvis problemet altid har været der, er det måske dimensioneringen af
varmeveksleren, den er gal med!?! Vi var nødt til at skifte på vores Perkins
(10 liters, 170 hk turbodiesel). Den vi blev anbefalet fra vores motormand
var omkring 3 gange så stor, som den gamle!!!

MVH

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 27-11-03 23:55

Det er ikke unormalt at motorfolk eller andre anbefaler noger der er
"rigeligt" stort for at være på den sikre side...

Jeg er ikke i tvivl om at den i havde på, måske var for lille, men jeg kan
have min tvivl om det virkeligt var nødvendigt at forøge størrelsen 3
gange... Ofte har, eller kan fagmanden ikke beregne... og vurderer rent
udfra erfaring og gæt + lidt ekstra sikkehedsfaktorer for at sikre sig... og
således oplever man mange ting overdimensoneret... og dyere end det reelt
havde været nødvendigt...
Jan Rasmussen

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 27-11-03 07:53

Ellers skift den ud med en pladevarmeveksler ca 2,5 * motor effekt i kw
en pladevarmeveksler fra Alfa Level kan anbefales den bruges i handelsflåden
noget bedre virksningsgrad fylder mindre end rør

Venligst

Jens

Fra : Bent Frederiksen

Dato : 28-11-03 10:18

De fleste motor firmaer har en rørrenser en slags flaskerenser de kan stikke
ind i røret.Men problemet plejer at sidde i oliekøleren ,den får jo normalt
kølevandet først.Rens den med rørrenseren og så tror jeg det kører.
Mvh Bent.

---