El-fiskeri i Skjernåen.
Fra : Lars Lind

Dato : 24-11-03 19:26

El-fiskeriet i Skjern Åen er netop startet. I søndags blev der fisket fra
Sdr. Felding til Borriskrog Bro samt i Vorgod Å. Se billerne af nogle af de
flotte laks fra el-fiskeriet på www.skj-lf.dk
Lind

Fra : Leif

Dato : 25-11-03 22:04

Så er de der altså, de flotte fisk.
Efter en hel sommers frugtesløse fiskeri på netop Borris
stykkerne, skulle man vist overveje et batteri på stangen

Knæk & Bræk næste år, Leif
,______
_____)
/o/

/ \

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 26-11-03 22:10

Lars Lind wrote:
> [...]
> Sdr. Felding til Borriskrog Bro samt i Vorgod Å. Se billerne af nogle af de

Man kan da godt undre sig over hvorfor den ene gut står der og skodder
hans cigaret udover både fisk og hele pivtøjet ...

/Jan

Fra : Hobi

Dato : 26-11-03 23:22

Sikke dog en åndet bemærkning..... Hvis man ikke kan finde på noget
ordentligt at sige, skulle man måske lade være med at sige noget
overhovedet.
Han er faktisk en af dem, som har været med til elfiskeriet i rigtig mange
år og han er fuldt ud klar over hvad han har med at gøre. Hvis den slags
bemærkninger er takken for mange års frivilligt arbejde, så kan det sku da
være det samme.

Iøvrigt tror jeg ikke vores definition af "skodder" er den samme.

MVH
Hobi
--
Mail : Mailto:hobi@post8.tele.dk
Homepage : Http://home8.inet.tele.dk/hobi

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 27-11-03 08:19

"Hobi" <hobiNOSPAM@post8.tele.dk> wrote in message

> Sikke dog en åndet bemærkning.....

Bevares, bevares .. en kommentar, der meget vel er affødt at manglende
indsigt, bliver sandeligt godt modtaget af dig. Jeg kunne være fristet til
at svare tilbage, at det var dog et åndet svar .. men så var jeg jo ikke
bedre end dig.

> Hvis man ikke kan finde på noget ordentligt at sige, skulle man måske lade
være med at sige noget
> overhovedet.

Hvad du har snakket med din mor om er jeg egentlig ikke interesseret i at
høre.

> [...]
> bemærkninger er takken for mange års frivilligt arbejde, så kan det sku da

Nu ved jeg ikke om du overhovedet lagde mærke til det jeg skrev .. men jeg
udtalte mig rent faktisk ikke om hvorvidt manden var kompetent eller ej. Jeg
er blot af den opfattelse at man skal passe meget på med ikke at "forurene"
det strøgne .. og i forlængelse af det undres jeg stadig over at manden står
der og skodder med hans smøg.

> Iøvrigt tror jeg ikke vores definition af "skodder" er den samme.

Et skod er vel et skod .. men jeg skal gerne give dig indsigt i min
definition .. skod = alle efterladenskaber fra cigaretter .. ja og herunder
regner jeg altså også aske og andet "godt".

En fortsat rigtig god og lykkebringende dag til dig kæreste HOBI

/Jan

Fra : keld.vinther@NOSPAMm~

Dato : 27-11-03 12:32

Hej Jan...

Må hellere lige "bryde ind".

Du skriver "at man skal passe på med at forurene osv..."

Det er sådan, at de elfangede fisk, i fiskebil bliver transporteret
fra åen og til Danmarks Center for Vildlaks i
Albæk, for der at blive strøgne for rogn, sæden malket fra hannerne og
æggene befrugtede.
Selve processen med strygning mv. sker altsammen uden "røgeri" fra de
der deltager i processen...

Du må også vise lidt hensyn til de stakkels rygere (vi har dem jo nok
ikke så længe ).
Efter at have fisket i muligvis flere timer, kan trangen jo komme over
dem - det ved vi - og ude i den friske vestjyske
luft, med vind og det hele, kan det vel ikke genere hverken folk eller
fisk ret meget...

> [...]
>passe meget på med ikke at "forurene"
>det strøgne .. og i forlængelse af
>det undres jeg stadig over at manden står

Keld Vinther
Fjern NOSPAM i min mailadresse for direkte svar...

Fra : Hobi

Dato : 27-11-03 16:38

"Jan Mikkelsen" <jhm@NOSPAM.kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
[CUT]
> [...]
> at svare tilbage, at det var dog et åndet svar .. men så var jeg jo ikke

Hvis du mangler indsigt i sagen, synes jeg slet ikke du kan tillade dig, at
udtale dig så kritisk.

> være med at sige noget
>
> Hvad du har snakket med din mor om er jeg egentlig ikke interesseret i at
> høre.

Det er ikke blot noget min mor har lært mig, det er også noget DIN mor burde
have lært dig.

> [...]
"forurene"
> det strøgne .. og i forlængelse af det undres jeg stadig over at manden

Som det også fremgår af et andet svar, stryges fiskene ikke med det samme.
Det kan man simpelthen ikke, da fiskene først skal være "modne" til det.
Selve strygningen foregår under stærkt kontrollerede forhold, og er iøvrigt
en længere fortælling, som jeg vil undlade at starte med. Det der foregår på
billederne er en flytning af fiskene fra det kar der er i båden, og over til
fiskebilen. Karret er fyldt med vand, som skiftes løbende for, at holde liv
i fiskene fra aflæsning til aflæsning.

> Et skod er vel et skod .. men jeg skal gerne give dig indsigt i min
> definition .. skod = alle efterladenskaber fra cigaretter .. ja og
herunder
> regner jeg altså også aske og andet "godt".

Ok, min definition af "skodder", er enten at slå aske af cigaretten, eller
at slukke cigaretten.
Så vidt jeg kan se, har han lige tændt smøgen, hvilket også er meget
naturligt, da det er meget svært at få tid til dette under selve fiskeriet.
Her kræves der fuld koncentration, hvis man skal nå, af få fat på fiskene.
En cigaret, som lige er tændt er normalt ikke tilbøjelig til, at aske. Hvis
der havde været et stort stykke aske på cigaretten, havde jeg måke ligefrem
givet dig ret.

MVH
Hobi
--