Din mening.!
Fra : Olfot

Dato : 24-11-03 15:30

Dette spørgsmål drejer sig om hvorvidt man bør skyde råvildt med hagl eller
ej.
Personlig er jeg er jeg meget i tvivl, jeg mener at chancerne for anskydning
af råvildt med hagl er for stor og at man derfor kun bør skyde dem med
riffel, ikke at der ikke bliver anskudt råvildt med riffel, men chancerne
for anskydning er langt mindre end med hagl.

Hvad er jeres mening om dette ?

/OF

Fra : H.S.

Dato : 24-11-03 16:10

"Olfot" <idfg@sdjf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> riffel, ikke at der ikke bliver anskudt råvildt med riffel, men chancerne
> for anskydning er langt mindre end med hagl.

Jeg har ikke selv fået mit jagttegn endnu - men er i færd med det.

Jeg var dog lidt chokeret over at et så 'stort' dyr måtte nedlægges med
hagl. - jeg vil mene det bør nedlægges med riffel, med mindre man er meget
tæt på.

Fra : john

Dato : 24-11-03 16:32

Så kan jeg oplyse at man må nedlægge rådyr på max 20 meter. Husk det til
jagtprøven , mener iøvrigt at råvildt kun bør nedlægges med hagl.
/jr

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 24-11-03 16:47

> Så kan jeg oplyse at man må nedlægge rådyr på max 20 meter. Husk det til
> jagtprøven , mener iøvrigt at råvildt kun bør nedlægges med hagl.
> /jr

Hvorfor mener du kun at det bør nedlægges med hagl ?

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Henrik Back

Dato : 24-11-03 18:54

Jeg mener også kun vi skal bruge riffel. Var på jagt i søndags. Der blev lå
4 lam på paraden, men der blev skudt til 8 !!!

Henrik

Fra : Kurt Jensen

Dato : 24-11-03 19:05

"Lars Bisgaard" <lcb@NOSPAMprivat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor mener du kun at det bør nedlægges med hagl ?
>

> MVH
>
> Lars Bisgaard

Det er ikke til at sige om der er større chance for anskydning med hagl end
der er for anskydning med riffel.
Det er 2 helt forskellige jagtformer.

Med hagl, er jagtformen som regel trykjagt eller drivjagt, her kommer dyret
ud til en af skytterne i skyttekæden og på alle de jagter som jeg har
deltaget i, er det blevet påtalt på parolen at skud til rådyr sker på max.
15 meter, ligesom det absolut koster en klækkelig bøde at skyde forbi. Altså
er skudafstanden meget kort og der er som regel altid et kobbel hunde lige i
hælene på dyret, så skulle det ulykkelige indtræffe at der anskydes, så er
hundene som hovedregel meget hurtige til at gøre arbejdet færdigt.

Riffeljagt er noget helt andet. På riffeljagt er skudafstanden ofte meget
lang og du er tvunget til at regne med både vind og afstand for at
korrigerer for dette i skudøjeblikket. Sidder du i et tårn eller på en stige
har du altid god mulighed for anlæg til riflen, men er du på pürch så er det
ikke kun skudafstand, vind og vejr men mindst lige så meget din egen puls
som du skal have bragt i orden inden skuddet kan lyde.
Her går jeg ud fra at riflen er indskudt, ikke har fået slag på kikkerten
under transport og at ammunitionen er den selv samme som man har indskudt
med. Er det en anden ammunition så skal denne faktor tillige indregnes.
Til nye jæger kan det bemærkes at efter lang pürche gennem skov, krat, brak,
tjørn og deslige, så tager det en rum tid før pulsen falder og åndedrættet
kommer bare i nærheden af det normale.
Ulempen på riffeljagt er tillige at man ofte mangler hunden til at gøre ens
halvfærdige arbejde færdigt. ( med mindre man er så heldig at ens hund
pürcher med ).

Håber at ovenstående hjalp lidt på tvivlen ved jagt på rådyr med gevær, men
vi bliver nok aldrig færdig med denne problemstilling.

NB. NB. Skød en flot gaffelbuk i lørdags.

Med venlig hilsen

Kurt S. Jensen

Fra : Lars Haugaard

Dato : 24-11-03 19:46

Som schweisshundefører kan jeg da ikke nære mig for at knytte et par
kommentarer til nedenstående.
Indledningsvis er jeg enig i, at der da er tale om to forskellige former for
jagt. Men jeg kan ikke se, lige præcis hvordan det skulle være et argument
for hagl til råvildt.
Jeg skal dog straks indrømme, at jeg er "skizofren" hvad emnet angår. Som
jæger ville jeg se det som et problem at forbyde hagl til råvildt da det
ville umuliggøre/forringe manges muligheder for jagt på råvildt. Som
schweisshundefører derimod så jeg det meget gerne forbi med hagl til
råvildt, jævnfør nedenstående.

"Kurt Jensen" <grome@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Altså
> er skudafstanden meget kort

Ganske rigtigt med skudafstande - hvis ellers de overholdes. Men hvad med
regler om rent sideskud osv?
Jeg har haft fornøjelsen at være med på rigtig mange hagljagter og min
erfaring siger mig, at hvis der f.eks. kun må skydes ud af såten, og det er
jo alt andet lige det mest sikre, ja så foretages de fleste skud til
råvildet altså i skråt bagskud. Det er jo egentlig ret logisk, da det eneste
tidspunkt dyret vil være i position til et rent sideskud er lige det øjeblik
det bryder igennem skyttekæden - og der vil det jo ikke være specielt
hensigtsmæssigt at afgive skud af hensyn til sidemænd/kvinder.
Og skråt bagskud til et stykke vinterklædt råvildt på 15 meter er alt andet
lige ikke optimalt.

> [...]
er
> hundene som hovedregel meget hurtige til at gøre arbejdet færdigt.

Den hovedregel vil jeg gerne sætte et _meget_ stort spørgsmålstegn ved! Jeg
har gang på gang måtte eftersøge haglanskudte dyr som er jaget ad h......
til af nok så blodtørstige hunde i drevet. Nogle har jeg fundet - mange
ikke.
Jeg har dog også fundet dyr som var affanget af hunde i drevet, som bare
bagefter ikke var til at drive til at fremvise hvor dyret lå, på trods af
kødtrevler, hår og andet i munden.
Ligeledes har jeg tit fundet forendte dyr i såten, hvor det fremgik tydeligt
at op til flere hunde havde været forbi, men intet gjort i form af
rapportering eller lign, da de jo nok har fundet dyret uinteressant da dødt.

> [...]
puls
> som du skal have bragt i orden inden skuddet kan lyde.

Enig! Og alt det gør alt andet lige, at man har mulighed for overvejelse, og
evt. lade være med at skyde. Skudafgivelse med hagl til løbende råvildt er
meget refleksbetonet, da det nu en gang skal gå stærkt.
Men anskyder du med riffel, så er chancen for at "ens halvfærdige arbejde"
kan fuldføres nu engang bedre. Det viser statistikken simpelthen.

> Ulempen på riffeljagt er tillige at man ofte mangler hunden til at gøre
ens
> halvfærdige arbejde færdigt. ( med mindre man er så heldig at ens hund
> pürcher med ).

Tjahh. Her vil jeg så blot henvise til ovenstående

> Håber at ovenstående hjalp lidt på tvivlen ved jagt på rådyr med gevær,
men
> vi bliver nok aldrig færdig med denne problemstilling.

Det tror jeg du har fuldstændig ret i

> NB. NB. Skød en flot gaffelbuk i lørdags.

Tillykke med det!

Bedste hilsner

Lars Haugaard
(som da forøvrigt har skudt en hel del råvildt med hagl )

www.haugaard.org

Fra : Kurt Jensen

Dato : 25-11-03 15:38

Hej Lars.

Mit indlæg var på ingen måde et forsvar for hagljagt på rådyr. Jeg ønskede
kun at gøre en forhåbentlig snart ny jagt kammerat opmærksom på at der altid
er flere sider af samme sag.

Med hensyn til hundearbejdet, må jeg nok erkende at jeg til dagligt er meget
privilligeret, idet vores konsortium har nogle virkelig gode hunde ( her i
blandt 2 danske mestre som tillige er optaget i sweissregistret) og som
sådan er jeg vant til at hundene er toptrænet og gør deres arbejde
ordentligt.

Jeg har fuld forståelse for dine kommentar til mit indlæg og pointen og
læren til en ungjæger, må være, at uanset hvad man foretager sig, om det er
med gevær eller med riffel så er det bedre at lade være end kun være 99%
sikker på at man rammer.

NB. Bukken jeg skød i lørdags, blev skudt i lyngsbæk ved Femmøller ( med
riffel )!! så det må være lige før at du har kunnet høre skuddet
NB. NB. Havde jeg været med i drevet og den var kommet på 15 meter i
sideskud, så havde jeg skudt den med gevær.

Med venlig hilsen

Kurt S. Jensen

Fra : Lars Haugaard

Dato : 25-11-03 19:04

> [...]
> blandt 2 danske mestre som tillige er optaget i sweissregistret) og som
> sådan er jeg vant til at hundene er toptrænet og gør deres arbejde

Så kan jeg bedre forstå det Og ja, du må betragtes som priviligeret.

> [...]
> NB. NB. Havde jeg været med i drevet og den var kommet på 15 meter i
> sideskud, så havde jeg skudt den med gevær.

Ja, jeg syntes nok jeg hørte et par drøn fra det kant

Bedste hilsner

Lars Haugaard

www.haugaard.org

Fra : Olfot

Dato : 25-11-03 15:23

Jeg kender John og han mener helt sikkert riffel og ikke hagl

Fra : john

Dato : 25-11-03 16:38

Selvfølgelig mener jeg riffel "sorry"
/jr

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 25-11-03 18:26

"Olfot" <idfg@sdjf.dk> wrote in
news:3fc215cc$0$69957$edfadb0f@dread12.news.tele.dk in dk.fritid.jagt:

> [...]
> skyde dem med riffel, ikke at der ikke bliver anskudt råvildt med
> riffel, men chancerne for anskydning er langt mindre end med hagl.

Jeg er, som mange andre, splittet i spørgsmålet. Jeg mener ikke at man
nødvendigvis skal forbyde at skyde rådyr med hagl, jeg har flere gange set
det gjort, og dyrene falder med det samme. Jeg mener at det stiller meget
store krav til os jægere, da man skal være sikker på at ramme rigtigt.
Jeg er ikke selv meget for at skyde råvildt med hagl, og dette meddeler jeg
altid ejeren af jagten inden parolen, således at jeg ikke bliver placeret
hvor man regner med at der kommer råvildt.
På den anden side havde jeg en oplevelse i år, hvor to dyr sprang så tæt på
mig, at jeg ikke ville have hafte noget problem med at skyde dem med hagl,
men her taler vi også inden for 5 meter.
Jeg har først lige fået mit riffeltegn i denne sæson, og glæder mig til at
nedlægge mit første stykke råvildt med riffel.

/Søren Hjelholt

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 27-11-03 11:16

On 25 Nov 2003 17:26:14 GMT, "Søren Hjelholt"
<hjelholt@_nospam_mail.dk> wrote:

<snip>

> [...]
>det gjort, og dyrene falder med det samme. Jeg mener at det stiller meget
>store krav til os jægere, da man skal være sikker på at ramme rigtigt.

Det gjelder vel i like stor grad for riflejakt...

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 29-11-03 20:49

sivertbITTJNÅSPAM@online.no (Jon Inge Bragstad) wrote in
news:3fc5cea4.5764750@news.online.no in dk.fritid.jagt:

> On 25 Nov 2003 17:26:14 GMT, "Søren Hjelholt"
> <hjelholt@_nospam_mail.dk> wrote:
>
> <snip>

> Det gjelder vel i like stor grad for riflejakt...

Bestemt, men det er jo nok min pointe, at med en ordentligt indskudt riffel
er chancen for at afgive et dræbende skud væsentligt større end med et
haglgevær. Jeg er simpelthen bange for at ramme for langt bag på dyret med
et haglskud.

/Søren Hjelholt

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 30-11-03 20:02

On 29 Nov 2003 19:48:35 GMT, "Søren Hjelholt"
> [...]

>er chancen for at afgive et dræbende skud væsentligt større end med et
>haglgevær. Jeg er simpelthen bange for at ramme for langt bag på dyret med

Og mitt poeng er at med en ordentlig "innskutt" jeger er sjansen for
anskytning liten uansett hvilket våpen han bærer.

Problemet er, slik jeg ser det, at jegere som jakter med hagle har en
annen mentalitet i skuddøyeblikket, enn jegere som jakter med rifle.

Som haglejeger læres en opp til at fluktskuddet er det "edle" skudd.
Som riflejeger læres en derimot opp til at det sikre skuddet mot et
stillestående dyr med bredsiden til, er det eneste riktige.

Dette har ingenting med våpenets effektivitet å gjøre.

Jeg kan ta et eksempel fra så sent som i går. Jeg hadde fått los på
rådyr med min drever. Jeg stod på en knaus og kikket ut over et større
hogstfelt. En geit og et kje kom gjennom det tettbevokste feltet på ca
100m avstand. Geita brøt av til høyre, mens kjeet fortsatte rett frem
og endte opp på en topp ca 100m unna meg. Jeg ropte, dyret stoppet,
men det ble for mye kratt mellom. Kjeet vinklet _mot_ meg, og kom
hoppende rett gjennom feltet og endte opp rett i fanget mitt. Jeg
hadde dyret i kikkerten fra ca 50m avstand, og fulgte det hoppende
dyret i kikkerten til det stoppet på 5m med bredsiden til, hvor det
fikk et skudd like bak bogen og falt død om noen meter unna.

Hadde jeg hatt hagle, ville jeg (og sannsynligvis svært mange andre)
_muligens_ ha skutt på dyret når det kom innenfor 20m, selv om
vinkelen var dårlig. Jeg hadde i allefall ikke ventet på at dyret
skulle stoppe! Utfallet av et slikt skudd hadde vært _langt_ mer
usikkert enn den skuddsjansen jeg fikk ved å vente til dyret stoppet.

Fra : Harry

Dato : 26-11-03 17:11

Ja os "hagljægere" har mange bekymringer. Får vi mon nogen sinde chancen for
råvildt.
Det gjorde jeg så den 14 november på en trykjagt i Marbæk plantage ved
Esbjerg.
3. såt, der blev råbt råvildt fremad og der kom den så 10 m fra mig, jeg
skød og det var tydeligt, at den var ramt men ikke nok, så den fik også
bagløbet og så var min dag reddet, for på denne måde fik jeg min første og
måske sidste 6ender op på væggen.

Harry

Fra : Jack Jensen

Dato : 26-12-03 23:50

> [...]
> riffel, ikke at der ikke bliver anskudt råvildt med riffel, men chancerne
> for anskydning er langt mindre end med hagl.

Hej

Det er 100% i orden at skyde råvildt med hagl, når man følger
jagtloven/prøvens bestemmelser.

Intet i vejen med det.

Skud til råvildt sker kun i sideskud - max. 20 meters afstand.
Bagskud er totalt forbudt - det er jo næsten så indlysende, så man tror det
er løgn!

Man skyder højt på bladet - og følger med dem i deres bevægelse, når man
trykker.
- Og mange gange trimler de, ligesom en hare.

Det eneste det kommer an på er at man kan beherske sig. - Hvis man kan se at
man vil få et dårligt skud - så tager man hatten af - og lader dyret løbe!
- Det kan man så fortælle til frokosten - og så får man kun respekt.

Den samme respekt som man skal have for alt levende vildt.

HUSKEREGEL:

Det ENESTE skud du aldrig fortryder - er det du aldrig anskød et stykke
vildt med!!

Knæk og bræk

Jack
Hadsten