opgradering af bios Gigabyte GA-5SMM
Fra : Helge Duif

Dato : 23-11-03 20:16

Hej...

Jeg har været inde på hjemmesiden for nævnte bundkort,
http://uk.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_GA-5SMM.htm , og hvis
jeg læser det rigtigt, kan den max klare 8,4 gb (>8,4GB)

Hvordan omgår jeg dette, så jeg kan bruge en 30gb harddisk....???

Kan det passe at jeg skal update bios'en...??

Jeg har forsøgt at læse mig frem til, hvordan man gør på Gigabyte's
hjemmeside, men min bios er en Award og den instruktion der er kan jeg ikke
rigtig få til at passe til min computer samtidig med, at der er en hel masse
advarsler...., der står også at bios-opgr. er for over 64gb og det er jo
ikke tilfældet...

mvh. Helge

Fra : Christian Mygind

Dato : 23-11-03 20:52

Helge Duif wrote:
> [...]
> http://uk.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_GA-5SMM.htm ,
> og hvis jeg læser det rigtigt, kan den max klare 8,4 gb (>8,4GB)

Du læser det forkert. Der står *større* *end* 8,4.

> Hvordan omgår jeg dette, så jeg kan bruge en 30gb harddisk....???

Det behøver du sandsynligvis ikke.

> Kan det passe at jeg skal update bios'en...??

Hvis en er BIOS er skrevet, der løser problemet er det selvsagt en oplagt
mulighed, hvis du får problemet.
Ellers kan man installere et "drive overlay" - et stump software på
harddisken, der løser problem; det "hjælper BIOS med at forstår drevets
arkitektur". Denne software ligge på din hdd-producents website.

/Chr

Fra : Jens

Dato : 23-11-03 21:02

"Helge Duif" <helgeFJERNDETTEduif@wanadoo.dk> wrote in message
> [...]
hvis
> jeg læser det rigtigt, kan den max klare 8,4 gb (>8,4GB)

Nej der står at BIOS supporterer diske > (større end) 8,4 Gb, så prøv du
bare med en 30 Gb.

> Hvordan omgår jeg dette, så jeg kan bruge en 30gb harddisk....???
> Kan det passe at jeg skal update bios'en...??

If it ain`t broken - don`t fix it siger man
Et ordsprog jeg selv er for stor en pilfinger til at forstå den dybere
mening i...
- men du skal da bare prøve med den 30 Gb harddisk, så kan du jo flashe
bagefter hvis det ikke dur.

> [...]
masse
> advarsler...., der står også at bios-opgr. er for over 64gb og det er jo

OK, der er flere måder at flashe en BIOS på - generelt handler det om ikke
at lave fejl!
De gange jeg har opdateret Award Bios er det foregået på følgende måde:

1. NY bios hentes og gemmes et sted du let kan finde - f.eks. i C:\Temp
http://uk.giga-byte.com/Download/Download.asp?DownloadPath=/MotherBoard/FileList/BIOS/bios_5smm_f5.exe

2. Du eksekverer filen bios5_smm_f5.exe og den pakker sig ud i kataloget.
3. De to filer der er interessante er flash848.exe som er selve
flashprogrammet og filen 5smm.f5 som er den nye Bios
4. Du booter nu din maskine fra en WinMe bootdiskette eller anden Windows
startup diskette og under opstarten trykker du F5 så du springer alle
hukommelsesresistente programmerne over i bootprocessen.
5. Herefter skriver du C:\Temp\Flash848.exe 5smm.f5

Alternativt kan du placere de hentede filer på en fuld funktionsdygtig
diskette (helst en ny diskette) og boote fra denne.
Personligt er jeg ikke så meget for disketter og BIOS opdateringer - derfor
fremgangsmåden oven for.

Undgå at slukke PCen midt i processen ... eller lign. en defekt Bios er
noget rigtig møj.
Alle råd er på dit helt eget ansvar hvis du følger.

Vh. Jens