global.asa
Fra : pepss

Dato : 23-11-03 16:57

hejsa NG

jeg har 2 spørgsmål om global.asa

1.
hvad gør Sub Application_OnEnd?

2.
jeg har et system hvor man kan se hvem der er online som ser sådan ud:
Sub Session_OnEnd
strSQL = "Update medlemmer set online = '0' Where profilnavn = '"&
Session("navn") &"'"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

men af en eller anden er det ikke altid den bliver kørt.
jeg har set en møde hvor på man kan køre en kode i global.asa efter bestemte
intervaller.
det jeg så ville var at køre en kode en gang imellem og tjække om
Session("navn") stadig var der.
mit spørgsmål er så er der en måde hvor på man kan gøre det?

--
pepss
den ordblinde der prøver at blive web-designer

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 23-11-03 18:45

pepss skrev:
> hejsa NG
>
> jeg har 2 spørgsmål om global.asa
>
> 1.
> hvad gør Sub Application_OnEnd?

EventName Description
Session_OnStart Runs the first time a user runs any page in your
application

Session_OnEnd Runs when a user's session times out or quits your
application

Application_OnStart Runs once when the first page of your application is
run for the first time by any user

Application_OnEnd Runs once when the web server shuts down

Kasper Katzmann
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : pepss

Dato : 24-11-03 14:24

"Kasper Katzmann" <kasper@fjerndettekatzmann.dk> skrev i en meddelelse

> Application_OnStart Runs once when the first page of your application
is
> run for the first time by any user
>
> Application_OnEnd Runs once when the web server shuts down

skal skal du ha!
mit UK er bare ikke så godt at jeg forstår noget af det

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-11-03 16:37

On Mon, 24 Nov 2003 14:24:06 +0100, "pepss" <olefriis@privat.dk>
wrote:

>skal skal du ha!
>mit UK er bare ikke så godt at jeg forstår noget af det

Session_OnStart
- Afvikles første gang en bruger afvikler en side i din applikation

Session_OnEnd
- Afvikles når en brugers Session udløber eller brugeren afslutter
applikationen

Application_OnStart
- Afvikles én gang, når den første side i din applikation kørtes for
første gang af en eller anden bruger

Application_OnEnd
- Afvikles én gang, når web serveren lukker ned

Eller sagt mere ligeud:
Application-hændelserne køres kun, når programmet starter første gang
eller serveren starter op/lukker ned
Session-hændelserne afvikles for hver bruger, når brugeren starter med
at tilgå din applikation/når brugerens Session udløber eller lukkes
ned.

Som Chrisser skriver, sker det sidste *ikke* ved at brugeren lukker
sin browser, men først ved timeout eller Session.Abandon

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : pepss

Dato : 24-11-03 19:03

"Jørn Andersen" skrev
pepss wrote:

> [...]
>
> Som Chrisser skriver, sker det sidste *ikke* ved at brugeren lukker
> sin browser, men først ved timeout eller Session.Abandon

tak skal du ha! DK er nu til at forstå

Fra : Chrisser

Dato : 24-11-03 15:34

pepss wrote:
> [...]
> Session("navn") stadig var der.
> mit spørgsmål er så er der en måde hvor på man kan gøre det?

Du skal være opmærksom på at Session_OnEnd bliver ikke kørt når brugeren
lukker sin browser. "Session_OnEnd" bliver afviklet når en brugerens
Session.Timeout er udløbet. Hvis Session.Timeout er sat til 20 minutter vil
der fra brugeren har requestet den sidste side gå 20 minutter inden denne
event bliver afviklet.
Session.Timeout kan sættes i dine ASP-sider: <%Session.Timeout = 10 %> (
minutter )

Så det du skal gøre for at løse dit problem ( hvis du ikke vil leve med
tidsforskydelsen ) er, i din kode, at sørge for at brugerens
sessions-variable nedlægges. Dette kan gøres via session.Abandon.
Hvordan du så finder ud af om en bruger forlader dine sider/lukker sin
browser er en helt anden sag, og det er ikke noget jeg selv har haft gang i,
men det er der sikkert andre herinde der har ( eller måske i
clientside-gruppen.... ).

Hvad angår global.asa så kan du godt sætte den til at afvikle kode efter
bestemmte intervaller - men du kan altså ikke bruge det til at løse dit
problem: http://activedeveloper.dk/aspdigital/2002080801.asp

Chrisser

Fra : pepss

Dato : 24-11-03 19:09

"Chrisser" skrev

(snip kode)

> [...]
> event bliver afviklet.
> Session.Timeout kan sættes i dine ASP-sider: <%Session.Timeout = 10 %> (

ja det ved jeg men af en aller anden grund gør den det ikke altid....

> Så det du skal gøre for at løse dit problem ( hvis du ikke vil leve med
> tidsforskydelsen ) er, i din kode, at sørge for at brugerens
> sessions-variable nedlægges. Dette kan gøres via session.Abandon.

det er ikke det store problem om man lige går offline med det samme eller
først efter 20 min

> [...]
i,
> men det er der sikkert andre herinde der har ( eller måske i

det har jeg prøvede og der er ikke nogen rigtig god løgsing på det

> Hvad angår global.asa så kan du godt sætte den til at afvikle kode efter
> bestemmte intervaller - men du kan altså ikke bruge det til at løse dit
> problem: http://activedeveloper.dk/aspdigital/2002080801.asp

det jeg ville var at undersøge når der f.eks. havde været 50 bruger online
så tjekke om dem der nu stod til at være online nu også var det......

Fra : Chrisser

Dato : 25-11-03 08:11

pepss wrote:

> ja det ved jeg men af en aller anden grund gør den det ikke
> altid....

Hm ok, hvilken database bruger du ?
Hvordan connecter du til den ( fra global.asa ) ?
- det kunne jeg nemlig ikke se ud af din kode, problemet er at du ikke
umiddelbart kan se hvis koden i global.asa fejler...

> det er ikke det store problem om man lige går offline med det samme
> eller først efter 20 min

Godt så

> det har jeg prøvede og der er ikke nogen rigtig god løgsing på det

Næ - det er noget besværligt...

> det jeg ville var at undersøge når der f.eks. havde været 50 bruger
> online så tjekke om dem der nu stod til at være online nu også var
> det......

- den ved ikke mere end din server

Chrisser

Fra : pepss

Dato : 25-11-03 10:07

"Chrisser" skrev

> Hm ok, hvilken database bruger du ?

det er en My SQL

> Hvordan connecter du til den ( fra global.asa ) ?

som på alle andre sider jeg har
Set Conn = Server.Createobject("ADODB.Connection")
strDSN =
"DRIVER={MySQL};SERVER=mysql.gullestrupnet.dk;DATABASE=databasenavn;UID=navn
;PWD=kodeord;"
Conn.Open strDSN

> - det kunne jeg nemlig ikke se ud af din kode, problemet er at du ikke
> umiddelbart kan se hvis koden i global.asa fejler...

nej det er rigtig og jeg kan heller ikke lige finde ud af hvad det er der er
skedt når den ikke opdatere.
det gør også kund galt engang imellem..... engang vær 14dag ellers ådan
noget

> - den ved ikke mere end din server

så er det nok ikke den ved jeg skal gå

Fra : Chrisser

Dato : 26-11-03 08:34

pepss wrote:
> [...]
> strDSN =

"DRIVER={MySQL};SERVER=mysql.gullestrupnet.dk;DATABASE=databasenavn;UID=navn

Inde fra Session_On_End ?

> nej det er rigtig og jeg kan heller ikke lige finde ud af hvad det
> er der er skedt når den ikke opdatere.
> det gør også kund galt engang imellem..... engang vær 14dag ellers
> ådan noget

Hvis du har adgang til serveren kan du prøve at kigge i logbogen, jeg har
ladet mig fortælle at den indeholder de fejl der er opstået i global.asa men
jeg har aldrig tjekket det selv...

Chrisser

Fra : pepss

Dato : 26-11-03 11:46

"Chrisser" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

[snip connectenkode]

> Inde fra Session_On_End ?

ja er det ikke godt?

> [...]
> ladet mig fortælle at den indeholder de fejl der er opstået i global.asa

det har jeg jo desværre ikke......

ind til vider tjekker jeg der manuelt og setter dem offline hvis jeg sys det
ikke rigtig kan passe at en profil har været online i 3 dage
er der en måde så man kan se vilken Session der er aktive? altså uden at ha
adgang til serverne!

Fra : Chrisser

Dato : 26-11-03 12:33

pepss wrote:

> [snip connectenkode]

> ja er det ikke godt?

Jo det skal det være, du havde det bare ikke med i dit første kode...

Jeg må indrømme at jeg så heller ikke lige har flere ideer

Chrisser

Fra : pepss

Dato : 26-11-03 12:39

"Chrisser" skrev

> Jo det skal det være, du havde det bare ikke med i dit første kode...

så er det jo ikke helt galt det jeg laver

> Jeg må indrømme at jeg så heller ikke lige har flere ideer

så må jeg jo blive ved med at gøre det manuelt hvis der ikke er andre der
har gode ideer

du skal ha mange tak for dine bud!