Hvor stor en cpu på dette bundkort?
Fra : Søren Christensen

Dato : 23-11-03 13:56

Hej

Vil gerne have skiftet min Amd duron ud med noget lidt hurtigere. Det
behøver ikke
at være det nyeste ala creme. Jeg tænkte lidt på bare at sætte en anden cpu
på mit bundkort, men hvor meget kan det tage? Er der nogle der kan se det ud
af spec?

http://www.awaremag.com/hardware/DFI/ak74_1.html

Jeg har lige nu 512mb Pc133 ram.
Amd duron 750

Kan jeg overhovedet få en cpu der kan gå på dette bundkort mere?
Eller er der noget andet der kan betale sig bedre?

Jeg bruger den mest til Counter strike, og internet som f.eks netradio og
en sjælden gang divX film. Det sker da også jeg laver lidt billedbehandling.

Venligst

Fra : K E Nielsen

Dato : 23-11-03 14:19
Fra : Søren Christensen

Dato : 23-11-03 14:25

"K E Nielsen" <karle@fjerndettejegstyrer.dk> skrev i en meddelelse
> Har du set denne side?

http://www.dfi.com.tw/Support/mb_cpu_support_list_us.jsp?CATEGORY_ID=1002&BY
_CPU=N&CATEGORY_TYPE=MB

Mange tak! Den havde jeg ikke set. Hmm dvs 1.2ghz thunderbird er det største
jeg kan få på.
Så vidt jeg kan se kan man ikke få den mere...

Venligst

Fra : Lars

Dato : 23-11-03 14:28

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
cpu
> på mit bundkort, men hvor meget kan det tage? Er der nogle der kan se det

klip

Da boarded er et med 200 MHZ FSB vil jeg mene at duron 1300mhz er det
maximale der kan smutte i, den fås til 257 kr hos fx www.bjtrading.dk

Klip fra AMD's hjemmeside
Ouote:
Max FSB: B = 200 MHz
Size of L2 Cache: 1 = 64 Kbytes
Die Temperature: T = 90ºC
Operating Voltage: M = 1.75V
Package Type: A = CPGA
Speed: 900 = 900 MHz, 950 = 950 MHz, 1000 =1000 MHz,
1100 =1100 MHz, 1200 = 1200 MHz, 1300 = 1300 MHz
Generation: HD = High-Performance Desktop Processor
Family/Architecture: D = AMD DuronT Processor Model 7 Architecture
unqoute:

Lars

Fra : Jens

Dato : 23-11-03 16:42

> [...]
> Kan jeg overhovedet få en cpu der kan gå på dette bundkort mere?
> Eller er der noget andet der kan betale sig bedre?

De nye Duroner har en anden kerne end din gamle Duron.
Din Duron er en model Spitfire - hvor de "nye" er model Morgan.
Forskellen er rimelig stor pga. nye instruktioner og ændringer i cache
design!

Se benchmarks her
http://www.hexus.net/content/reviews/review.php?dXJsX3Jldmlld19JRD0yMTE=/

I følge DFIs egen side understøtter dit motherboard kun en multiplyer på 12x
(altså 12 x 100 Mhz = 1200 Mhz)
http://www.dfi.com.tw/Support/mb_cpu_support_us.jsp?PRODUCT_ID=1273

Nyeste Bios giver ikke mulighed for at komme højere end de 1200 Mhz så vidt
jeg kan se på deres update side
http://www.dfi.com.tw/Support/Download/download_us.jsp?CATEGORY_TYPE=MB&INDEX_TYPE=MB
vælg BIOS AK74-EC

Jeg ville derfor købe en DURON 1200 Mhz hvis du kan finde sådan en.
Det bliver du glad for og så koster det ikke det vilde
Vh. Jens

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-11-03 17:26

"Jens" <Skriv_i_gruppen@Så_andre_kan_læse_med> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ville derfor købe en DURON 1200 Mhz hvis du kan finde sådan en.
> Det bliver du glad for og så koster det ikke det vilde

En Thunderbid på 1200 Mhz med 200 Mhz FSB, vil dog være et bedre valg.
Den er til enhver tid hurtigere end Duron.
En 1200 Mhz Thunderbird kan sikkert findes brugt.

Fra : Søren Christensen

Dato : 23-11-03 17:30

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:3fc0dfad$0$27415$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> En Thunderbid på 1200 Mhz med 200 Mhz FSB, vil dog være et bedre valg.
> Den er til enhver tid hurtigere end Duron.
> En 1200 Mhz Thunderbird kan sikkert findes brugt.

Den understøtter mit bundkort også? Det ville jo være endnu bedre!

Venligst

Fra : Jens

Dato : 23-11-03 18:13

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in message
> "Jens" <Skriv_i_gruppen@Så_andre_kan_læse_med> skrev i en meddelelse

cut

> En Thunderbid på 1200 Mhz med 200 Mhz FSB, vil dog være et bedre valg.
> Den er til enhver tid hurtigere end Duron.
> En 1200 Mhz Thunderbird kan sikkert findes brugt.

Uden at blive religiøs
så er der tæt opløb de to processorer imellem.
http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=45000205

Morgan har bedre SSE instruktioner, hvilket kompenserer for den reducerede
cache.

Når det kommer til at encode MPEG-2 banker den endda Thunderbirden !

Vh. Jens

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-11-03 19:37

> [...]
> cache.
>
> Når det kommer til at encode MPEG-2 banker den endda Thunderbirden !

Er det så sikkert at bundkortet understøtter Morgan?
Der er jo en del bundkort til T-bird der ikke understøtter Athlon XP.
Havde lige glemt alt om den lille Duron Morgan.

Fra : Jens

Dato : 23-11-03 20:18

> [...]

> Der er jo en del bundkort til T-bird der ikke understøtter Athlon XP.
> Havde lige glemt alt om den lille Duron Morgan.

Det er jo lidt riski at påstå, at noget i denne branche er "sikkert"
Men, der er ikke noget i Morgan processorens design som KT 133 chipsættet
ikke kan håndtere, så jeg ville gå efter en billig Duron Morgan.
Den giver rigtig meget "value fore the bucks"
Benytter selv en på et Asus A7V bundkort (som stort set er identisk med DFI
kortet)

Kan Søren finde en billig brugt Thunderbird 1200 kan den skam også bruges
til hans DFI kort.

Søren
- hvis du ikke har prøvet at skifte sådan en processor før - så vær
forsigtig når du monterer køleren igen!
De fleste kølere er temmelig bøvlede at håndtere og CPU kernen på Duron
processorer sidder meget udsat og du kan derfor let beskadige processoren
hvis du "volder" køleren på. Mange AMD processorer er døde på den konto
gennem årene.
- og det ville jo være brand ærgerligt, når du nu har kastet dig ud i
projektet.

Vh. Jens

Fra : Søren Christensen

Dato : 23-11-03 21:49

> [...]
> gennem årene.
> - og det ville jo være brand ærgerligt, når du nu har kastet dig ud i

Jeg har ikke prøvet at skifte processor før, men kender lidt til arbejde med
chips.
Men køleren har jeg skiftet fra de billige små lyndrejere til en noget
større northQ ice køler.
Det var godt nok noget bøvlet noget at få klipset på.
Men jeg har skrevet til prcdata og høre dem ad om en duron 1200 morgan kan
skaffes.
Har i, nogle ideer om der findes nogle restlagre eller lign der evt kunne
ligge inde med sådan noget?

Venligst

Fra : Søren Christensen

Dato : 23-11-03 21:54

Nu fandt jeg noget på:

http://www.jama-data.dk/

De skal vel ikke have 2000kr for en 1200mhz thunderbird????

Venligst

Fra : Søren Christensen

Dato : 23-11-03 22:12

"Laziter [9440]" <laziter@NOSPAMgamebox.net> skrev i en meddelelse
> "Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
> meddelelse news:3fc0e500$0$27426$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >

> Nej det passer ikke, HD bliver ikke påvirket af en højere FSB, prøv at
tænk
> på de systemer der kører med 800 Mhz FSB..

<<Det er ukorrekt!
<<Ved ældre boards hænger hastigheden på IDEportene sammen med systembussen.
<<De nyere bundkort til PIV og til Tbred/Barton( NForce2) låser derimod
<<portene til default hastighed uafhængigt af FSB.

<<En anden mulighed for at køre med hurtigere processorer i det pågældende
<<board er, at købe en XP-TMC adaptor eller lave Wiretricket, man kan finde

<<en tysk hjemmeside, jeg selvfølgelig har glemt linket til.

<<Med disse medtoder kan du selv bestemme multiplyer fra 5 til 24 gange. og
<<kan derfor køre med alle AMD CPU'er, der passer til sokkel A.
<<dog skal du være opmærksom på, at AMD Barton XP2500+ fra produktionsuge 39
<<frem er multiplyerlåste og kan ikke ændres vha. disse tricks.

<<Barton XP2600+ skulle efter sigende ikke være låst.
<<Bartons ældre end uge 39 er ikke låste, og kan stilles frit på de to
anviste
<<måder.
<<Lige en ting. Da boardet er ældre end både Palomono, Thoroughbreds og
<<Bartons, vil det ikke kunne genkende CPU'erne i bios og give dem det
<<korrekte navn, men hul i det. Det kører som det skal.

Ovenstående er et svar på en tråd i edb.hardware, jeg fik fejlpostet....
Det lyder lidt interresant, at jeg skulle kunne smække en noget hurtigere
processor i.
Nogle der har erfaring med dette?

Venligst

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-11-03 23:42

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:3fc122a8$0$27455$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

[SNIP]

> [...]
> Det lyder lidt interresant, at jeg skulle kunne smække en noget hurtigere

Det er sandsynligt at nye instruktioner i den nye processor ikke vil blive
genkendt.
Derudover vil den nok ikke blive detekteret korrekt i BIOS.
Man skal også sikre sig at den kan køre med en høj nok FSB, ellers skal man
til at låse op og regulere multiplier.
Sidst men ikke mindst skal man være opmærksom på hvor mange volt bundkortet
leverer.
Mange nyere processorer skal ikke have så meget strøm.

Fra : Søren Christensen

Dato : 23-11-03 17:26

> Jeg ville derfor købe en DURON 1200 Mhz hvis du kan finde sådan en.
> Det bliver du glad for og så koster det ikke det vilde
> Vh. Jens

Ok tak! Dvs det skal være en duron Spitfire? Og en morgan kan ikke bruges?

Venligst

Fra : Jens

Dato : 23-11-03 17:32

> "Jens" <Skriv_i_gruppen@Så_andre_kan_læse_med> skrev i en meddelelse

> Ok tak! Dvs det skal være en duron Spitfire? Og en morgan kan ikke
bruges?
> Venligst

Omvendt
Det skal værre en Duron Morgan!
(Spitfire eksisterer ikke længer)
God luck
Jens

Fra : Jens

Dato : 23-11-03 18:17

"Jens" <Skriv_i_gruppen@Så_andre_kan_læse_med> wrote in message

> God luck
> Jens

GOOD Luck, mener jeg
- skal vist tidligt i seng i aften
Jens

Fra : Mr Fox 8870

Dato : 23-11-03 22:56

det er godt nok en duron 1300 mhz men se lige her
http://www.bj-trading.dk/menu.asp
Mvh Mr Fox

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-11-03 12:49

On 2003-11-23, Søren Christensen <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> wrote:
> [...]
> en sjælden gang divX film. Det sker da også jeg laver lidt billedbehandling.

Køb et nyt bundkort.

Hvis det skal være billigt, så kan du få et med fastmonteret Duron 2000+
for 679,- hos SHG.

Eller et ECS K7S5ALX Pro til 269 kr uden CPU. Har et sådant, og det kører
klippe stabilt. Og så lige en Athlon 2400+ til 575 kr.

Fra : Søren Christensen

Dato : 27-11-03 16:18

> Køb et nyt bundkort.
>
> Hvis det skal være billigt, så kan du få et med fastmonteret Duron 2000+
> for 679,- hos SHG.

Hvor ser du det? Kan ikke hitte det.

> Eller et ECS K7S5ALX Pro til 269 kr uden CPU. Har et sådant, og det kører
> klippe stabilt. Og så lige en Athlon 2400+ til 575 kr.

Det skal være noget der kan tage mine Pc133 ram. Gider ikke og skal til at
købe nye ram.
De er jo næsten det dyreste.
Ved godt de vil være en flaskehals...

Venligst