Pontoon båt
Fra : Richard E.

Dato : 23-11-03 11:33

Vurderer å gå til anskaffelse av en pontoonbåt til våren og har noen
spørsmål:
Lar det seg gjøre å transportere båten på biltaket, og i så fall klarer man
å løfte den på taket alene?
Hvilken fart oppnår en, f.eks sammenlignet med en jolle?
Er det forsvarlig å benytte den til å krysse en elv med sterk strøm?
Hvilke merker anbefales, og er det spesielle ting en bør ta hesyn til ved
valg av modell?

vh Richard

Fra : vm acoustics

Dato : 24-11-03 15:30

Hej Richard,

"Richard E." <useless@dot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørsmål:
> Lar det seg gjøre å transportere båten på biltaket, og i så fall klarer

du kan sagten klare det alene. Jeg har været med til at transportere
færdigmonterede tre pontonbåde på en bil.To på cykelstativet og en på taget.

> Hvilken fart oppnår en, f.eks sammenlignet med en jolle?

næsten det samme

> Er det forsvarlig å benytte den til å krysse en elv med sterk strøm?

I USA bruges du i stærk strøm. Hvis du kan benytte en jolle, så kan du også
benytte en pontonbåd. Faktisk tror jeg at pontonbåde er bedre til at sejle
mod strømmen med.

> Hvilke merker anbefales, og er det spesielle ting en bør ta hesyn til ved
> valg av modell?

jeg har en fishcat og den fungerer fint. Der er visse af de billige modeller
af forskellige mærker som jeg har set, der efter min mening har haft alt for
spinkle årer etc.

mvh
Lars Matthiessen

Fra : Newsgroups

Dato : 27-11-03 10:47

Har använt pontoonbåt en säsong nu och det funkar fantastiskt. Har en som
heter
Water skeeter "Lake Placid II" är mycket nöjd med denna.

En sak som man dock bör tänka på är att om den skall användas i saltvatten
bör ramverket vara av aluminium. Järn rostar som F efter en stund.

Det är inga problem med transport och den är förmodligen säkrare än en lite
båt, pga. att du just har två stabila pontoon.

Så det är inget att tveka på...

Fra : Richard E.

Dato : 27-11-03 20:58

"Newsgroups" <pyroxx@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
lite
> båt, pga. att du just har två stabila pontoon.

På denne linken fant jeg en kommentar som gjør meg litt betenkt med tanke på
å benytte båten i elver med noe strøm:

http://www.glommaguiden.com/foto_2002/fiske_2002/020714_pontoon%20boat.htm

"Det viktigste argumentet mot pontoon båt i elv etter min mening er at det
er begrensede muligheter å ro motstrøms."

vh Richard