Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Lovlig eller ulovlig påvirkning af aktieku~
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-11-03 18:56

Vi har haft en lille debat kørende i dk.erhverv.direkte-salg om
påvirkning af aktiekurser. Debatten er opstået som følge af, at GIIcorp
har deres egen aktiebørs, hvor de garanterer at aktien (firmaets egen)
ikke kan stige eller falde med mere end 10 procent. Man styrer så kursen
ved selv at købe eller sælge aktier, så kursen holdes inden for denne
grænse.

Mit bud er, at den slags er ulovligt for et børsnoteret selskab i
Danmark (og sikkert også mange andre lande), idet der er tale om
kursmanipulation. Er der nogen, der ved om en sådan påvirkning af kursen
er lovlig eller ulovlig?

Er reglerne anderledes, hvis der er tale om et aktieselskab, der ikke er
noteret på børsen?

Indlægget er sendt til både dk.penge.investering, dk.penge og
dk.erhverv.direkte-salg med opfølgning til investeringsgruppen.
Spørgsmålet har tidligere været stillet i juragruppen, men uden respons.
Det stilles nu i pengegrupperne i håb om, at nogen her kender reglerne.
Vær opmærksom på, at der ikke efterlyses gæt på, hvad reglerne siger,
men konkret viden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 23-11-03 04:50

> [...]
> Danmark (og sikkert også mange andre lande), idet der er tale om
> kursmanipulation. Er der nogen, der ved om en sådan påvirkning af kursen

Læs værdipapirhandelslovens kapitel 10 (§§ 34-39).

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20010016829

> Vær opmærksom på, at der ikke efterlyses gæt på, hvad reglerne siger,
> men konkret viden.

Beklager at jeg ikke går mere detaljeret tilbunds i det, men kl. er 4:46 og
jeg er på vej til at finde dynerne.

Kapitel 10 i VPL omhandler misbrug af intern viden, kursmanipulation og
meddelsespligt ved visse besiddelser af værdipapirer. Kapitlet er ikke
særlig langt.

God læselyst.

Mvh, LHK

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-11-03 10:30

Lasse Kristiansen wrote:

> Læs værdipapirhandelslovens kapitel 10 (§§ 34-39).

Tak for linket.

> Beklager at jeg ikke går mere detaljeret tilbunds i det, men kl. er 4:46 og
> jeg er på vej til at finde dynerne.

Jeg vil være meget glad, hvis du vil hjælpe med at fortolke/forklare
paragrafferne, nu du har fået sovet ud. Min modstander i debatten har
meget svært ved at forstå selv simple ting på aktieområdet, som for
eksempel hvordan man udregner markedsværdien af et aktieselskab. Han
mener sikkert det samme om mig.

Som jeg læser paragrafferne, må det være §39, der er aktuel her. GII
påvirker tilsyneladende ikke kursen ud fra en intern viden, men
udelukkende med det formål at begrænse udsving i kursen.

§34 stk. 3 kan vel ikke gælde, hvis firmaet fortæller, at det påvirker
markedet? Jeg skal lige sige, at jeg ved ikke, om GII fortæller, når det
køber eller sælger aktier, kun at man åbenbart fortæller, at man gør
det, når det skønnes nødvendigt for at holde kursen "på plads".

Handlerne foretages på GIIs egen børs (der udelukkende sælger egne
aktier), som vist har hjemsted i Panama. Men lad os forestille os, at
GII flyttede sin børs til Danmark. Ville det kræve en autorisation, og
hvis ikke, ville fremgangsmåden med at påvirke kursen så være lovlig?

Jeg vil være meget glad, hvis du (eller andre) kan hjælpe med bare nogle
af ovenstående spørgsmål.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : C@rsten

Dato : 23-11-03 13:59

- CUT -

Der er ikke grund til at gentage dit indlæg!

Carsten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-11-03 14:15

C@rsten wrote:

> Der er ikke grund til at gentage dit indlæg!

Det var ikke magen til. Når jeg også postede det nye indlæg i
dk.erhverv.direkte-salg (hvor det tidligere indlæg til juragruppen også
blev bragt) var det som orientering til de andre deltagere i debatten,
så de kunne vælge at følge med over i investeringsgruppen og læse
eventuelle svar.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : David T. Metz

Dato : 27-11-03 16:43

Kim Ludvigsen skriblede:

> [...]
> Danmark (og sikkert også mange andre lande), idet der er tale om
> kursmanipulation. Er der nogen, der ved om en sådan påvirkning af

Hvordan skulle det være kursmanipulation at købe og sælge aktier?
Kursmanipulation kan fx være at komme med forkerte skøn om virksomhedens
økonomi.

Hvad der derimod foregår i Gii er komplet usammenligneligt. Der er jo ingen
garanti for at der ligger handler bag kursudviklingen. Fætter Guf, der
styrer noteringen, kan jo skrive en hvilken som helst kurs.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-11-03 18:26

David T. Metz wrote:

> Kim Ludvigsen skriblede:

> Hvordan skulle det være kursmanipulation at købe og sælge aktier?

Hvis man for eksempel udnytter sin position som storaktionær til at
styre kursen i den ene eller anden retning? Jeg finder dog ikke det
store belæg i paragrafferne (Værdipapirhandelslovens kapitel 10), med
mindre GII undlader at fortælle, når de selv står bag handlerne. I så
fald må det vel være en overtrædelse af §34 stk. 3:

Stk. 3. Ved kursmanipulation forstås handlinger som nr. 1-4, der er
egnet til at påvirke kursen på værdipapirer eller unoterede instrumenter
efter stk. 1 i en retning, der afviger fra disses værdi i markedet, ved

1) offentliggørelse eller udspredelse af urigtige oplysninger om en
udsteder af værdipapirer,

2) indberetning af handel med egne værdipapirer, herunder handel med et
koncernforbundet selskabs værdipapirer, uden at det er markedet bekendt,

3) indberetning af handel med sig selv, herunder handel med og mellem
koncernforbundne selskaber eller selskaber, der kontrolleres af samme
person eller personkreds, uden at det er markedet bekendt, eller

4) indberetning af handel, når det mellem køber og sælger er aftalt, at
tab dækkes på anden måde, uden at det er markedet bekendt.

> Kursmanipulation kan fx være at komme med forkerte skøn om virksomhedens
> økonomi.

Helt klart.

> Hvad der derimod foregår i Gii er komplet usammenligneligt. Der er jo ingen
> garanti for at der ligger handler bag kursudviklingen. Fætter Guf, der
> styrer noteringen, kan jo skrive en hvilken som helst kurs.

Meget enig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : David T. Metz

Dato : 27-11-03 18:48

Kim Ludvigsen skriblede:
> [...]
> mindre GII undlader at fortælle, når de selv står bag handlerne. I så
> fald må det vel være en overtrædelse af §34 stk. 3:

Njah, for det første handler nummer 2 og 3 om "indberetning .... uden at
det er markedet bekendt" - lidt uklart for en usagkyndig som ut., hvad det
vil sige, men jeg læser det ikke som om at de ikke må handle, blot at de fx
ikke må handle gennem stråmænd.

For det andet er det der Gii-sjov nok ikke værdipapirer i lovens forstand,
jf nedenfor.

> Meget enig.

Derfor mener jeg slet ikke loven er relevant.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-11-03 19:15

David T. Metz wrote:

> Kim Ludvigsen skriblede:

> Derfor mener jeg slet ikke loven er relevant.

Diskussionen gik også på, om den slags ville være lovligt for et
børsnoteret/almindeligt dansk aktieselskab. Man kan sige, at det var et
akademisk spørgsmål fra min side.

GII er alligevel ikke placeret i Danmark - selvom en af bagmændene er
dansker - og jeg tvivler på, at ret mange andre end medlemmerne vil
kalde aktierne for rigtige aktier. En del af diskussionen gik meget
sigende på, hvordan man regner markedsværdien på GII ud - vedkommende
mente, at man kun skulle medtage de aktier som var "frigivet" på
markedet, mens alle de aktier bagmændene har ikke skulle medregnes,
fordi de ikke er til salg. Ak!

Markedsværdien på GII ligger forøvrigt på over 700 millioner kroner -
meget godt klaret for et nystartet firma, hvor stifterne vel næppe har
indskudt mere end nogle få tusinde kroner.

--
Mvh. Kim Ludvigsen