Blodtryk
Fra : Den

Dato : 23-11-03 01:06

Hej, jeg har blodtryk der ligger på 145-155 / 95-105 (nogle gange mere men
aldrig mindre) i hvile samt puls på ca. 95-100. Jeg er i 30erne, ikke
overvægtig, drikker næsten ikke og ryger ca. 15 om dagen. Er ovenstående
blodtryk og puls noget man burde bekymre sig om, og hvis ja, hvad kan man
gøre ved det? (Jeg har været hos lægen men for dem er det indenfor
rimelighedsgrænser). Jeg er som regel ikke bekymret om mit helbred men det
er lidt irriterende, at jeg en gang imellem, når jeg ligger, kan mærke
hjertet slå ret hurtigt samt en form for tryk i ørerne.

Mvh Den

Fra : Steen

Dato : 23-11-03 09:52

"Den" <hogar1990@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er lidt irriterende, at jeg en gang imellem, når jeg ligger, kan mærke
> hjertet slå ret hurtigt samt en form for tryk i ørerne.

Hejsa

Jeg synes også, at det lyder lidt højt, især i betragtning af din alder. Jeg
mener, at 160/90 er grænsen for forhøjet blodtryk, men for nogen tid siden
var der nogle amerikanske læger, der mente, at det skulle ned på 140. Der
var også nogen, som mente, at grænsen skulle helt ned på 120.

Husk at blodtrykket skal tages i hvile.

Det er vel et spørgsmål om risikovurdering. Det høje blodtryk er ikke
farligt i sig selv, men det øger jo risikoen for at et blodkar brister,
hvilket kan være fatalt.

Jeg har selv for højt blodtryk, men får medicin, som holder det nede på ca.
135/90. Jeg er 57 år og vejer for meget, men ryger ikke (mere). Til gengæld
glæder jeg mig over, at mit blodsukker er fint - men det er en anden snak.

Om du bør have medicinsk behandlig er op til en læse evt. kombineret med et
krav fra dig selv, men det ville være interssant at se, hvad der sker med
dit blodtryk, hvis du holder op med at ryge. Det er utvivlsomt en væsentlig
årsag til dit lidt høje blodtryk.

Steen

Fra : Padmé Amidala

Dato : 23-11-03 10:05

"Steen" <steen@FJERNbzd.dk> wrote in message >
> [...]
> var der nogle amerikanske læger, der mente, at det skulle ned på 140. Der
> var også nogen, som mente, at grænsen skulle helt ned på 120.

Nu bliver jeg i tvivl. Jeg mente at et normalt blodtryk skulle ligge på
120/60-70. I så fald det er rigtigt, vil det da undre mig, hvis grænsen til
forhøjet blodtryk også ville kunne ligge på 120..

Blot en undring..
VH
Padmé

Fra : niels

Dato : 23-11-03 12:21

> [...]
> er lidt irriterende, at jeg en gang imellem, når jeg ligger, kan mærke
> hjertet slå ret hurtigt samt en form for tryk i ørerne.

Hej Dan
Et normalt blodtryk er et tryk under 149/90. Det er rigtigt at Amerikanerne
prøver at flytte normal grænsen nedad mod 120/80. det er i et forsøg på at
få flere til at blive behandlet for forhøjet blodtryk. Det er sådan at det
kun er erkendt forhøjet blodtryk hos 50 % af dem som har det, det er kun 50
% af dem med forhøjer blodtryk som er i behandling og af dem er det kun 50%
som er velbehandlet.
Nu er det ikke kun blodtrykkes størrelse som betyder noget, det er ligeså
vigtigt med andre risikofaktorer, her er det sukkersyge, hjertesygdom,
nyresygdom, rygning, forhøjet kolesterol, overvægt, alder og køn. For mænd
over 55 og for kvinder 65 år.
Hvis man som du kun har let forhøjet blodtryk (140-150/90-100) vil det, hvis
du ikke har andre risikofaktorer, ikke være nødvendigt at sætte dig i
behandling, men blot se tiden an (5-10 år)
For det første er det vigtigt at måle blodtrykket korrekt. Man skal helst
ikke bruge et såkaldt håndledsapparat, da det måler forkert hvis man ikke
holder det i højde med hjertet. Når man måler trykket bør men gøre det om
morgenen før man spiser (og efter 5 min hvile) her tager man 3 målinger lige
efter hinanden og gemmer dem, igen om aftenen før maden. Det gør man på 3
hverdage og til sidst udregner man et gennemsnit af alle 18 værdier. De høje
(systolisk ) og de lave blodtryk (diastoliske) hver for sig. Hvis værdierne
fra det første dag er højere end de to følgende smider man dem væk. De nu
beregnede blodtryk er meget reproducerbare og er et godt udtryk for det
faktiske blodtryk. Man behøver herefter ikke gå og måle i tide og utide, men
kun hvis der sker ændringer i livsførelse, medicin og lignende.
Hvis blodtrykket er væsentligt forhøjer over 140/90 bør man taget kontakt
til sin læge med henblik på at komme i behandling.
Denne værdi gælder for alle voksne også de ældre.
Mange hilsner
Niels (læge)

Fra : Den

Dato : 23-11-03 23:40

Tak for alle svar, jeg tror jeg vil prøve at måle mit blodtryk mht.
nedestående retningslinier.
Men hvad med pulsen? Er 95-100 i hvile ikke for meget?

mvh Den

Fra : niels

Dato : 24-11-03 01:01

"Den" <hogar1990@hotmail.com> wrote in message
> Tak for alle svar, jeg tror jeg vil prøve at måle mit blodtryk mht.
> nedestående retningslinier.
> Men hvad med pulsen? Er 95-100 i hvile ikke for meget?
>
> mvh Den

Det lyder lidt højt, men rygere har 5-10 slag højere puls end ikke rygere,
og hvis man er lidt nervøs stiger den også. Men du kan jo få kontrolleret
dit stofskifte næste gang du alligevel skal til lægen.
mvh Niels