Hiv alt ud fra en tabel undtagen en kriter~
Fra : FB

Dato : 22-11-03 15:02

Hej alle.

Jeg skal hive alt ud fra en tabel, undtagen 'wap' under kolonnen 'kategori'

Det ser således ud indtil videre:

$query = "SELECT link,id,titel,beskrivelse,navn,email,hits FROM
mobil_mobilsjov ORDER BY id DESC LIMIT 5";

Som sagt har jeg i min tabel en kolonne der hedder kategori. Hver række der
indeholder ordet 'wap' i kategori-kolonne må ikke komme med her.

Jeg har søgt lidt hist og pist men har ikke rigtig kunne finde noget.

Har prøvet mange forskellige, troede dette ville virke:

$query = "SELECT link,id,titel,beskrivelse,navn,email,hits FROM
mobil_mobilsjov WHERE kategori='wap' IS NOT ORDER BY id DESC LIMIT 5";

eller

$query = "SELECT link,id,titel,beskrivelse,navn,email,hits FROM
mobil_mobilsjov WHERE NOT kategori='wap' ORDER BY id DESC LIMIT 5";

Eller i den dur.

Hvordan skal det stå?

På forhånd tak.
mvh
FB
--
// http://mobil.dontdoit.dk \\
// Når du mangler lidt lir til din mobil! \\

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-11-03 15:39

On Sat, 22 Nov 2003 15:02:09 +0100, "FB" <ingen@mail.invalid> wrote:

>$query = "SELECT link,id,titel,beskrivelse,navn,email,hits FROM
>mobil_mobilsjov WHERE NOT kategori='wap' ORDER BY id DESC LIMIT 5";

$query = "SELECT link,id,titel,beskrivelse,navn,email,hits FROM
mobil_mobilsjov WHERE kategori != 'wap' ORDER BY id DESC LIMIT 5";

(se også http://www.php-faq.dk/index.php?faq=5 )

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: :) (og ikke *sxms*)

Fra : FB

Dato : 22-11-03 16:17

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> wrote in message

> $query = "SELECT link,id,titel,beskrivelse,navn,email,hits FROM
> mobil_mobilsjov WHERE kategori != 'wap' ORDER BY id DESC LIMIT 5";
>
> (se også http://www.php-faq.dk/index.php?faq=5 )

Tusind tak, jeg var da lidt tæt på

Mvh
FB

Fra : Jimmy

Dato : 22-11-03 15:40

"FB" <ingen@mail.invalid> wrote in message

> [...]

> $query = "SELECT link,id,titel,beskrivelse,navn,email,hits FROM
> mobil_mobilsjov WHERE NOT kategori='wap' ORDER BY id DESC LIMIT 5";

Der er en del varianter, her er et par stykker:

WHERE kategori <> 'wap'
WHERE kategori NOT IN ('wap')
WHERE kategori NOT LIKE 'wap'

Jeg foretrækker den første.