Sidste indlæg i en tabel
Fra : Tyksak

Dato : 22-11-03 16:46

Hej

Jeg er i gang med at lave en database som indeholder vejninger for en masse
brugere.

Jeg vil gerne have at man kan finde den sidste dato i tabellen for hver
preson, hvordan gør jeg det ?

Jeg brugere ASP, og MS Access 2000 min SQL sætning ser ud som følgende:

strSQL = "SELECT person.Navn, person.Alias, person.Storstev, person.Startv,
person.Maal, person.Amt, vejning.Bnr, vejning.Dato, vejning.Vejning FROM
person INNER JOIN vejning ON person.Bnr =vejning.Bnr WHERE Alias LIKE '" &
strPer & "' and Amt LIKE '" & strAmt & "' Order by Alias, vejning.Dato;"

Jeg har pt. to tabeller i min database en som indeholder alle mine person
oplysninger og en som indeholder alle vejninger.

Jeg har forsøgt med MAX(Dato) men kan ikke få det til at virke.

Er der nogen som gider hjælpe ?

--

/Gert Kaae Hansen
www.tyksak.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-11-03 19:48

On Sat, 22 Nov 2003 16:45:54 +0100, "Tyksak" <kaae@tyksak.dk> wrote:

> [...]
>oplysninger og en som indeholder alle vejninger.
>
>Jeg har forsøgt med MAX(Dato) men kan ikke få det til at virke.

En mulighed er:
SELECT TOP 1 person.Navn osv.
ORDER BY Alias, vejning.Dato DESC;

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-11-03 21:14

Tyksak skrev:

> Jeg vil gerne have at man kan finde den sidste dato i tabellen
> for hver preson, hvordan gør jeg det ?

Du skal kigge på aggregatforespørgsler (GROUP BY) - der giver det
du skal bruge.

Jeg vil tro at følgende forespørgsel kan klare det:

SELECT p.Navn, Max(v.Dato) as MaxVejDato
FROM person p INNER JOIN vejning v
ON p.Bnr = v.Bnr
GROUP BY p.Navn

Hvis du skal have flere oplysninger fra persontabellen med i
vejningen, kan du blot tilføje dem i select-listen samt i GROUP BY-
listen (det _skal_ være begge steder). Hvis du vil have flere
oplysninger med fra vejningstabellen - fx den vægt der er vejet ved
maxvejdato - så skal du lave et join fra din group by-forespørgsel
til vejningstabellen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen