Indsæt ekstra kolonne i tabel
Fra : Jacob ..

Dato : 22-11-03 13:18

Jeg har et ønske om, at lave en slags fakturering i min database.
Men jeg er hel blank på følgende område:

Jeg har min side faktura.asp, som henter alle produkter fra en
Tabel (Produkter) i db'en. På nuværrende tidspunkt henter den 3
produkter med en tekstbox til hvert produkt hvor jeg kan taste
ønsket antal af produkter. Altså:

Produkt1 [textbox til antal]
Produkt2 [textbox til antal]
Produkt3 [textbox til antal]

Meningen er så at jeg sender til Tabellen i db'en som jeg kalder
Faktura, men jeg aner ikke hvordan jeg skal struktrurer denne
tabel mht. kolonner. Jeg havde forestillet mig lidt ala:

FakID (Autonum.)
Prod1
Prod2
Prod3

*men*

Hvad den dag jeg har flere en 3 produkter? Hvad kan jeg gøre for
at tilføje ekstra kolloner (prod4, prod5 etc.) i db'en
*automatisk*

Er det helt sort snak??

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : pepss

Dato : 22-11-03 13:51

"Jacob .." skrev

> [...]
>
> Hvad den dag jeg har flere en 3 produkter? Hvad kan jeg gøre for
> at tilføje ekstra kolloner (prod4, prod5 etc.) i db'en

hvorfor lave produkter i kolonner?
kan du ikke bare lave nogle kolonner med:
fakID prodnavn pris osv.

så er det bare at smide de nye produkter ind. de vil jo så komme i rakkerne
neden under.....

håber ikke jeg har misforstået dit spørgsmål forkert!

--
pepss
den ordblinde der prøver at blive web-designer

Fra : Jacob ..

Dato : 22-11-03 14:05

> så er det bare at smide de nye produkter ind. de vil jo så komme i rakkerne
> neden under

Problemet er jo bare, at få flere produkter i en række (på et FakID), når
antalet af produkter i Tabellen "Produkter" varierer...

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-11-03 14:00

On Sat, 22 Nov 2003 12:17:50 +0000 (UTC), Jacob .. <laessoe@yahoo.com>
wrote:

> [...]
>
>Hvad den dag jeg har flere en 3 produkter? Hvad kan jeg gøre for
>at tilføje ekstra kolloner (prod4, prod5 etc.) i db'en

Som du selv er inde på, kommer det aldrig til at fungere optimalt.
Det du skal have fat i er en såkaldt mange-til-mange-relation.

Den laves v.hj.a. 3 tabeller:
1) Din nuværende Produkter:
ProduktId (Primær nøgle)
Produktbeskrivelse
Pris
osv.

2) En Faktura-tabel
FakturaId (Primær nøgle)
Dato
Kunde (evt. fra Kundetabel)
osv.

3) En samletabel
FakturaId (Fremmednøgle)
ProduktId (Fremmednøgle)
Antal
osv.

Hvis du bruger MS Access, er der nogle udmærkede eksempler i
Northwind-eksempel-databasen.

>Er det helt sort snak??

Nej, jeg var ved at rykke rigtigt mange hår ud af hovedet med et
lignende problem, indtil en eller anden hjalp mig i gang.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj