Bedste bundkort og cpu til under 2000,-
Fra : Morten Klostergaard

Dato : 21-11-03 21:08

Hvad synes i er det bedste køb fortiden?

Hvor meget betyder FSB'en?

\MK

Fra : Cinnober

Dato : 21-11-03 21:27

"Morten Klostergaard" <mgk@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvad synes i er det bedste køb fortiden?
>
> Hvor meget betyder FSB'en?
>
> \MK

Det må vel være et Nforce2 bundkort og en Barton 2500+ ??

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 21-11-03 21:36

Cinnober wrote:
> "Morten Klostergaard" <mgk@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>>
> Det må vel være et Nforce2 bundkort og en Barton 2500+ ??

Er det ligemeget hvorfor et bundkort det er, hvis bare det er et Nforce2 ?

\MK

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 21-11-03 21:41

Morten Klostergaard wrote:
> Er det ligemeget hvorfor et bundkort det er, hvis bare det er et
> Nforce2 ?

Bestemt ikke. Men med et nForce 2 chipsæt har man en fornuftig platform. Jeg
har selv et Abit NF7 og er ganske tilfreds. Dette kan jeg uden videre
anbefale! Men der er også mange der sværger til EPoX 8RDA+

--
Martin K

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 21-11-03 21:44

In news:3fbe7726$0$30069$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk ,
Morten Klostergaard <mgk@tera.dk.invalid> typed:

> Er det ligemeget hvorfor et bundkort det er, hvis bare det er et
> Nforce2 ?

Kommer an på hvad du har brug for... Jeg har selv et Abit NF7-S med en
Barton 2500+ @ 3200+ (devsærre låst :(
Men det bundkort har alt hvad jeg skal bruge, og langt mere til. Ellers
findes der også inden for Abit, et NF7 (uden "S" til sidst) som er det samme
uden så meget extra , SATA, Soundstorm lydkort og lign...
Har også hørt en del som er glade for Solteks'

--
/Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 21-11-03 22:18

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:
> In news:3fbe7726$0$30069$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk ,
> Barton 2500+ @ 3200+ (devsærre låst :(

Hvordan "låst" ?

Hvor meget spiller ramhastigheden/typen iøvrigt ind?

\MK

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 21-11-03 22:32

In news:3fbe8104$0$30088$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk ,
Morten Klostergaard <mgk@tera.dk.invalid> typed:

> Hvordan "låst" ?

Jeg kan kun kører 11 på multipileren, dvs 11* FSB = cpu hastighed.
Dog bytter jeg snart med en ven som har en ulåst :)

> Hvor meget spiller ramhastigheden/typen iøvrigt ind?

Jae jeg kører jo 200 på fsb'en dvs DDR3200 ram, som jo faktisk er "for
hurtige" til min cpu, som kun kræver 166 på fsb'en (DDR PC2700)
Så jo, hvis du vil clocke din cpu op kræver det hurtige ram.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 21-11-03 23:07

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:
> Jeg kan kun kører 11 på multipileren, dvs 11* FSB = cpu hastighed.
> Dog bytter jeg snart med en ven som har en ulåst :)

Hmm... jeg mente da at alle Thoroughbreds og Bartons blev låst op 'af sig
selv' i et nForce mobo...

--
Martin K

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 22-11-03 00:43

Martin Kirschmeyer wrote:

> Hmm... jeg mente da at alle Thoroughbreds og Bartons blev låst op 'af
> sig selv' i et nForce mobo...

Hvad er foreskellen mellem de to CPU'er?

\MK

Fra : Martin Johansson

Dato : 22-11-03 03:11

> Hvad er foreskellen mellem de to CPU'er?

Cache og så det faktum at Barton er en nyere CPU.
Athlon XP Thoroughbred har 256 KB L2 cache hvorimod Athlon XP Barton har 512
KB L2 cache.

Fra : Martin Johansson

Dato : 22-11-03 03:05

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm... jeg mente da at alle Thoroughbreds og Bartons blev låst op 'af sig
> selv' i et nForce mobo...

Der er kommet nye låste Bartons.
Der er indtil videre intet der hjælper.
Hverken nForce2, wiremod osv.

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 22-11-03 06:34

In news:3fbec43c$0$27449$edfadb0f@dread16.news.tele.dk ,
Martin Johansson <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> typed:

> Der er kommet nye låste Bartons.
> Der er indtil videre intet der hjælper.
> Hverken nForce2, wiremod osv.

Ja, meget trist :(

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 22-11-03 00:42

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:
> In news:3fbe8104$0$30088$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk ,
>
> Jeg kan kun kører 11 på multipileren, dvs 11* FSB = cpu hastighed.
> Dog bytter jeg snart med en ven som har en ulåst :)

Kan man ikke "tegne" på dem, med en blyant, som i de gode gamle thunderbird
dage?

> Jae jeg kører jo 200 på fsb'en dvs DDR3200 ram, som jo faktisk er "for
> hurtige" til min cpu, som kun kræver 166 på fsb'en (DDR PC2700)
> Så jo, hvis du vil clocke din cpu op kræver det hurtige ram.

Fåes den samme CPU med forskellige FSB'er?

\MK

Fra : Martin Johansson

Dato : 22-11-03 03:09

> Kan man ikke "tegne" på dem, med en blyant, som i de gode gamle
thunderbird
> dage?

Nope broerne er tilsyneladende skjult under et falsk stykke PCB på
overfladen.
Altså skal man skrabe noget væk for at komme til broerne.
Og selvom man gør det virker det vist heller ikke.

Bemærk alle mine erfaringer kommer fra diverse fora.
Jeg har ikke selv haft en Barton mellem hænderne.

Fra : Anders Pedersen

Dato : 21-11-03 23:00

On Fri, 21 Nov 2003 21:07:57 +0100, Morten Klostergaard wrote:

> Hvad synes i er det bedste køb fortiden?
>
> Hvor meget betyder FSB'en?

Forkert gruppe
dk.edb.hardware.bundkort

--
Med Venlig Hilsen
Anders Pedersen

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 22-11-03 00:40

Anders Pedersen wrote:

> Forkert gruppe
> dk.edb.hardware.bundkort

Arghhh.....

http://www.usenet.dk/netikette/debatteknik.html

"at skrive i et høfligt sprog som man kan være bekendt"???

\MK

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-11-03 11:16

In article <3fbeabca$0$30069$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
mgk@tera.dk.invalid says...
> Arghhh.....
> http://www.usenet.dk/netikette/debatteknik.html

Du er off-topic.

FUT:dk.admin.netikette

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 22-11-03 11:35

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-11-03 16:57

In article <3fbf3bcd$0$30088$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
mgk@tera.dk.invalid says...
> Arghhh.....

Du magter ikke at følge et FUT!!!

FUT:dk.admin.netikette

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 22-11-03 19:23

Jesper G. Poulsen wrote:
> In article <3fbf3bcd$0$30088$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
> mgk@tera.dk.invalid says...
>
> Du magter ikke at følge et FUT!!!

Hvis jeg ønsker det, gør jeg det.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-11-03 21:35

In article <3fbfa998$0$30086$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
mgk@tera.dk.invalid says...
> Hvis jeg ønsker det, gør jeg det.

Der er en grund til at jeg FUT'er til netiketten og det er at denne
diskussion ikke hører hjemme herinde, men det kan du selvfølgelig
heller ikke indse.

Auf nemer wiedersehen.

FUT:dk.admin.netikette

Fra : Kim Nielsen

Dato : 22-11-03 02:11

"Morten Klostergaard" <mgk@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvad synes i er det bedste køb fortiden?
>
> Hvor meget betyder FSB'en?
>
> \MK

Fint at du har fået mange svar - uden du har fortalt hvad du mener med
bedst ? - tænk på hvor smart det er at du får svar fra folk der ikke ved
hvad du mener med "bedst" !

Hvis du havde skrevet noget om f.eks. disse spørgsmål havde det jo været
nemmer:

Er du Microsoft bruger - eller til Linux ?
(Du bruget Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1158 da du sendte
mailen, men det er jo ikke ...)
Er du mest til spil eller "kontor" ?
Eller hvad mener du med "bedst" ?

Jeg er selv mest til "kontor" - og er du det er et hvert mb med en CPU
over 300 Mhz (som slet ikke længer kan købes fra nyt) fornuftigt.

Jeg bruger næsten dagligt en 3 PC'er med Win2K (256 MBram) - en K6-2 300
Mhz (den jeg bruger nu), en PIII 866 og en 4 1,8G - den sidste er
"selvfølgelig" den bedste den booter hurtigst - men det er til gengæld
den største forskel på de 3 Pc'er. !!!

Jeg har ofte redigeret videofilm med Pinnacle Studio DV
(Firewire/IEEE1394) på min private K6-2 300 Mhz uden problemer - første
når den redigerede file skal konverter/renders til f.eks. mpg format
bliver tænderne trukket ud - det tager ofte 25 - 30 timer for 1 times
AVI video (12,6 GByte) - her kunne jeg helt klart bruge en 10-20 gange
hurtigere CPU.

Størrelsen af ram eller harddiskens hastighed er mindst lige så vigtig
som antal MHz på CPU, er du til spil er grafikkortet næsten det
vigtigste.

Jeg syntes selv at det der er bedst er stabilt, billigt, støjsvag,
udvikler ikke varme, fremtids sikkert, og hvor jeg kan genbruge mine
gamle ed.-dimser m.m.

- § - Kim Nielsen - § -

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 22-11-03 09:56

Kim Nielsen wrote:

> Fint at du har fået mange svar - uden du har fortalt hvad du mener med
> bedst ? - tænk på hvor smart det er at du får svar fra folk der ikke
> ved hvad du mener med "bedst" !

Mest (stabile) maskine kraft for pengene.

> Hvis du havde skrevet noget om f.eks. disse spørgsmål havde det jo
> været nemmer:
>
> Er du Microsoft bruger - eller til Linux ?

Micky, men gør det nogen forskel?

> (Du bruget Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1158 da du sendte
> mailen, men det er jo ikke ...)
> Er du mest til spil eller "kontor" ?
> Eller hvad mener du med "bedst" ?

Rå power.

> [...]
> 300 Mhz (den jeg bruger nu), en PIII 866 og en 4 1,8G - den sidste er
> "selvfølgelig" den bedste den booter hurtigst - men det er til gengæld

Jeg ønsker bare rå power til opgave som kompilering, encoding osv.

> [...]
> format bliver tænderne trukket ud - det tager ofte 25 - 30 timer for
> 1 times AVI video (12,6 GByte) - her kunne jeg helt klart bruge en

Præcis, det er der mit problem er.

> Størrelsen af ram eller harddiskens hastighed er mindst lige så vigtig
> som antal MHz på CPU, er du til spil er grafikkortet næsten det
> vigtigste.

Der er nok power....

> Jeg syntes selv at det der er bedst er stabilt, billigt, støjsvag,
> udvikler ikke varme, fremtids sikkert, og hvor jeg kan genbruge mine
> gamle ed.-dimser m.m.

Støjsvag er vel bare kølertype og genbrug går jeg ikke så meget op i.

\MK

Ps. Tak for den lange svar.