Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
udnyttelse af praktikanter ved udstatione~
Fra : slet CR9CN

Dato : 21-11-03 20:19

Hejsa

Det er et par ting der undrer mig!!!

Hvordan kan en stor butik/koncern som Kvickly er en del af, have
GRATIS arbejdskraft måned efter måned. Der er da sindsygt konkurrence
forvridende.

Det jeg taler om er 3mdrs. udsationering i en virksomhed, som den
pågældende virksomhed får kvit og frit, det vil sige det kommer ikke
til at koste dem en rød øre!!!!!!

Mit problem med det består i at de gerne fotæller de håbefulde
studerende at de har en chance for at få en praktikplads da de mangler
en "efter sigende"!!! "Så giver den kære praktikant sig jo mere end
100%"
For derefter at kalde til møde hvorpå de fortæller at DU er desværre
ikke god nok. Erfaringen har jeg fra min kærreste som har prøvet
dette, samt en af hendes kollegaer som fik samme tur...

Og så sker det forunderlige jo, de kontakter lige skolen i det her
tilfælde Aalborg handelsskole og svupti så har de lige et par stykker
til.
Derefter får de sikkert dan samme smøre og uha hvor de giver den en
skalle.......

Men alt ialt mener jeg ikke at en stor koncern som deres overhovedet
ikke burde kunne blive ved med at udnytte systemet det er jo for
f..... ikke derfor der er de muligheder.

Jeg mener da heller ikke det er lovligt at blive ved med at benytte
sig at den mulighed.. Er det dét?????

Hvad kan der gøres i sådan en situation????

Fra : Søren Jensen

Dato : 04-01-04 01:56

Noget af det samme har jeg prøvet, da jeg vil være elektriker. Jeg kunne
ikke finde en læreplads. Så blev man lånt ud til højre og venstre. Ja
pluselig en dag kom jeg til et firma, som kunne bruge lige mig.
Den gang, var det hvist sådan, at skolen betalte de første 14 Dags løn.
Derefter gjore firmaet, til skolen. Som så betalte lærlingen. Ja noget
kræglet, og tro mig der var også snyd i det, men det er en lang historie..

Med Venlig Hilsen

Søren Jensen

Fra : Søren

Dato : 04-01-04 15:21

"Søren Jensen" <Hvidtfeldt@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Derefter gjore firmaet, til skolen. Som så betalte lærlingen. Ja noget
> kræglet, og tro mig der var også snyd i det, men det er en lang historie..

Alle dem på "kontanthjælp" bliver også udsendt til arbejdsmarkedet UDEN LØN eller (meget
lidt)
Vi har f.eks. en person der har været i en bank og hun er god til regnskab og styrer også
vores bankkonti - hun er
GRATIS for os "næsten" jeg har ikke spurgt !

Vi køber vores arbejdskraft det billigste sted som du køber dine varer i NETTO og - derfor
kan vi sælge til NETTO til
laveste priser - så det kommer alle tilgode

Fra : SE

Dato : 04-01-04 20:18

> [...]
> Derefter gjore firmaet, til skolen. Som så betalte lærlingen. Ja noget
> kræglet, og tro mig der var også snyd i det, men det er en lang historie..

Jeg er også selv under uddannelse i skolepraktik. Før i tiden var reglerne
således at virksomhederne kunne få elever gratis i et selvvalgt tidsrum. Det
blev udnyttet på det groveste, så derfor er reglerne lavet om.
Nu binder virksomheden sig for minimun 8 uger, hvoraf de første 3 betales af
skolen og resten af virksomheden.

Samtidig er det sådan, at en virksomhed max. må have udstationeringselever i
3x 8 uger pr. år.
Hvis de bliver ved med at bede om elever, så må det jo være fordi de har et
reelt behov for ekstra arbejdskraft og så får de beskeden at de enten kan
ansætte en fast elev, eller undvære den "gratis" arbejdskraft.

/se