Hvad er det?
Fra : erik

Dato : 21-11-03 19:56

Hej alle,

I et skifte er jeg stødt på nogle ord som jeg ikke kender, og ikke kan finde
i nogen ordbog (der er selvfølgelig også den mulighed at jeg har læst
forkert):

"Hvid Kranlærrets Forklæde, 1 Kateur, 1 Hørlærreds og 1 Hviis ditto"
(hvad er "Kateur")

"Sort Stiernet aaringsføll Klod"
(hvad er "Klod")

"Stald og Fæehusset med Vogn Remisseer"
(er "Remissseer" en garage til hestevogne, eller måske en vognport?)

Er der forøvrigt nogen som kan anbefale en god ordbog som forklarer hvad
alle disse gamle ting og begreber er?
- jeg har den "ordbog" som findes i udgaven af SLÆGTEN som hedder "Lad os
vedgå arv og gæld", og den er rigtig god, men i sagens natur ikke
udtømmende.

På forhånd tak.
Erik

DK: ret min spam-sikret email ved direkte svar
EN: edit my spam secured email on reply

Fra : Jeppe Juel Jensen

Dato : 21-11-03 21:36

Mon ikke der står: 1 Katuns (forklæde) ? = bomulds

mvh. jeppe

Fra : erik

Dato : 23-11-03 14:28

Jo, jeg tror du har ret, der står Katuns.

tak

vh
Erik

Fra : K. Thidemann

Dato : 23-11-03 14:38

On Fri, 21 Nov 2003 21:36:10 +0100, "Jeppe Juel Jensen"
<jeppejj@post9.tele.dk> wrote:

>Mon ikke der står: 1 Katuns (forklæde) ? = bomulds
>
>mvh. jeppe

Jeg mener Katun, kattun eller kartun er
groft, glat bommuldsstof med påtrykte mønstre.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Bent E.

Dato : 22-11-03 16:58

"erik" <NOSPAM_epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forkert):
>
> "Hvid Kranlærrets Forklæde, 1 Kateur, 1 Hørlærreds og 1 Hviis ditto"

Klod=Plag (ung hest)

Bent E.

Fra : erik

Dato : 23-11-03 14:29

tak.

vh
Erik

Fra : Valdemar Lund

Dato : 27-11-03 17:28

> [...]
>

> På forhånd tak.
> Erik

> DK: ret min spam-sikret email ved direkte svar

Jeg mener at kunne huske det som betegnelse for enten hingsteføl eller
kastrat.

Mvh. Valdemar Lund.

Fra : Toke Nørby

Dato : 27-11-03 22:45

"erik" <NOSPAM_epv@get2net.dk> wrote:

...snip
> [...]
>- jeg har den "ordbog" som findes i udgaven af SLÆGTEN som hedder "Lad os
>vedgå arv og gæld", og den er rigtig god, men i sagens natur ikke

Ja - jeg har selv stor glæde af:

Ordbog over det Danske Sprog. 1919-1954
Meyers Fremmedordbog. 1878
Dansk Ordbog. Af Chr. Molbech. 1859