lave en telnet session i Shellscript?
Fra : Michael

Dato : 20-11-03 22:03

kan man via et script simulere en telnet session? F.eks. en kontakt til egen
mailserver, så man er fri for
ehlo.... manuelt?

Fra : Christian Iversen

Dato : 20-11-03 22:17

Michael wrote:

> kan man via et script simulere en telnet session? F.eks. en kontakt til
> egen mailserver, så man er fri for
> ehlo.... manuelt?

Hvis du gerne vil sende mail er et program som "mail" eller "mutt" langt
bedre. Begge kan bruges i scripts.

Hvis du gerne vil tale SMTP uden at sende mail (hvorfor?), kan du kigge på
"expect" - det er lavet til at forvente spørgsmål/svar i forskellige
kombinationer.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-11-03 22:50

Christian Iversen skrev i -dk.edb.system.unix:

> Hvis du gerne vil tale SMTP uden at sende mail (hvorfor?)

Så vidt jeg kan se på Michael's header, så er han nødsaget til at bruge
TDC's backup-mx så det kunne være smart med et script der køre automatisk
når MTA'en er kommet op og køre, der får backup-mx'en til at flusche
mailkøen til hans domæne.
Men jeg tror nok at TDC har disablet ETRN i backup-mx'en, så det vil ikke
nytte,,,

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / reralistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | fram til motorvejbyggiet blev påbegyndt

Fra : Kent Friis

Dato : 20-11-03 22:25

Den Thu, 20 Nov 2003 22:02:30 +0100 skrev Michael:
>kan man via et script simulere en telnet session? F.eks. en kontakt til egen
>mailserver, så man er fri for
>ehlo.... manuelt?

Brug netcat, eller kig på expect. Telnet er aldeles uegnet til scripts.

Mvh
Kent

Fra : Claus Christensen

Dato : 21-11-03 08:08

Michael wrote:
> kan man via et script simulere en telnet session? F.eks. en kontakt til egen
> [...]

Jeg antager det er pop3.

telnet host 110
svar: +OK InterMail POP3 server ready
user dit_usernema
svar: +OK 120011317983 is welcome here
pass dit_password
svar: +OK 4 messages

Exempel på en telnet session til mail.tele.dk
Din mailserver svarer måske lidt anderledes, men burde (såvidt jeg ved)
starte med +OK.
Claus

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 21-11-03 08:32

Claus Christensen wrote:
> [...]
^^^^

> Jeg antager det er pop3.

Når der nævnes "ehlo" er det nok næppe pop3 men smtp.

--
Morten!