Afvikling af de kongerigske enklaver
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 20-11-03 21:27

Jeg har altid haft den opfattelse, at de kongerigske enklaver blev afviklet
i 1864 da Slesvig blev tysk.

Men i bogen "Naboer med forskellig lov og ret" af Niels Aa Lund står bl.a.
"Dermed fik enklaven [ved Rødding] den størrelse, som den vedblev at have
helt indtil afviklingen af 1864 til 78."

Hvad skete der med enklaverne fra 1864-78?

Og hvorledes indgik den slesvigske del omkring Ribe i Kongeriget efter 1864?

Jesper

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 21-11-03 00:36

Jesper Nielsen skrev:

> Jeg har altid haft den opfattelse, at de kongerigske enklaver
> blev afviklet i 1864 da Slesvig blev tysk.

Det gjorde de også. Men hele administrationen var jo forskellig i de to
områder, og det tager et stykke tid at lave det om. Den dag i dag har
Sønderjylland særregler efter indlemmelsen i 1920. Det er derfor ikke
overraskende at det tog 14 år at få ændret alle forskellene.

> Hvad skete der med enklaverne fra 1864-78?

De blev afviklet - som der står. De var allerede afstået i 1864, så
enklaver af Kongeriget var de sådan set ikke længere. I de følgende år
blev prøjsisk administration indført. Det er ikke noget man lige gør, og
der har antagelig været nogle overgangsregler. Som det står i samme bog
på side 105, kunne der også være særlige problemer med overtagelsen.

> Og hvorledes indgik den slesvigske del omkring Ribe i Kongeriget efter
1864?

Der blev antagelig indført dansk matrikel, og alle oplysninger fra de
tilsvarende slesvigske registre blev overført dertil. Der blev oprettet
danske sognekommuner. Dansk lov og ret blev indført. Hartkorn blev
indført i stedet for plovtal.

TT