events og Netscape
Fra : Chrisser

Dato : 20-11-03 14:42

Jeg fik engang hjælp til en glimrende måde at lave en eventlistener på som
også Netscape kunne forstå:

document.onkeyup = checkKey;
function checkKey(e) {
var code;
if (!e) var e = window.event;
if (e.keyCode) code = e.keyCode;
else if (e.which) code = e.which;
if (code == 13)
opdat('<%=sel%>','<%=afd%>','<%=rum%>','<%=kvm%>','Logind','<%=kald%>');
}

Nu vil jeg gerne vide hvordan jeg overfører denne forståelse til en funktion
der kaldes på en event fra et inputfelt, eks. nedenstående:
<input type="text" name="navn" onblur="testNavn('hans');">

function testNavn(navn){
if(navn != event.srcElement.value) alert('forkert du');
event.srcElement.value = '';
}

Mvh
Christina

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-11-03 16:21

"Chrisser" <invalid@invalid.invalid> writes:

> [...]
> der kaldes på en event fra et inputfelt, eks. nedenstående:
> <input type="text" name="navn" onblur="testNavn('hans');">

Det virker ikke. Du sender ikke eventen med til funktionen, og hvis det
ikke er IE, så betyder det at funktionen ikke kan se eventen overhovedet.
(IE har som bekendt "event" som global variabel).

> function testNavn(navn){
> if(navn != event.srcElement.value) alert('forkert du');

Du bruger heller ikke eventen til andet end at finde det element den sidder
på. Det kan gøres nemmere.

> event.srcElement.value = '';
> }

Prøv
function testNavn(source,navn) {
}
og
onblur="testnavn(this,'hans');"

/L

Fra : Chrisser

Dato : 21-11-03 08:19

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> [...]
> ikke er IE, så betyder det at funktionen ikke kan se eventen
> overhovedet. (IE har som bekendt "event" som global variabel).

Nej det vidste jeg godt ( altså at det ikke virker i andet end IE )

> Prøv
> function testNavn(source,navn) {
> }
> og
> onblur="testnavn(this,'hans');"

Hmm, nu sidder jeg og flover mig lidt, jeg fokuserede vist lidt rigeligt på
event-objektet og lige pludselig gjorde jeg det mere indviklet end det
behøver være....

Tak
Chrisser