At føde....
Fra : kaninfisker@ofir.dk

Dato : 20-11-03 14:03

Hvor lang tid før "termin" er det forholdvist ufarligt for barnet at blive
født? Man ser jo nogengange lægerne holde liv i børn på 500g....

Fra : hedegaard

Dato : 20-11-03 15:26

<kaninfisker@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor lang tid før "termin" er det forholdvist ufarligt for barnet at blive
> født? Man ser jo nogengange lægerne holde liv i børn på 500g....

Det kommer vel meget an på omstændighederne og hvor stort barnet er. Jeg
mener at man som tommelfingerregel siger 25 fulde graviditetsuger, så er der
gode chancer. Ja det er paradoksalt, at man kalder det en abort helt frem
til 28. uge...
Men som sagt, så er der jo mange ting der spiller ind på hvor store chancer
for tidligt fødte har.
Tina

Fra : sniper_Nolight

Dato : 20-11-03 15:26

> Hvor lang tid før "termin" er det forholdvist ufarligt for barnet at blive
> født? Man ser jo nogengange lægerne holde liv i børn på 500g....

min nevø vejede under 500 gram ved fødsel og tabte sig vist nok osse
yderlige - min svigerinde fødte vist noget der ligner halvt inde i
graviditeten - knægten er i dag 13 år og fejler ikke noget.... jeg er lige
ved at tro han på et tidspunkt lå omkring de 400gram - hans skind var meget
transparent og alle blodårer var meget tyydlige gennem skindet - det var et
lidt voldsomt skue, men som sagt - sund og rask idag.
--
VH sniper_Nolight
www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Nette

Dato : 20-11-03 15:36

"sniper_Nolight" skrev i en meddelelse
> min nevø vejede under 500 gram ved fødsel og tabte sig vist nok osse
> yderlige -

Det er ganske normalt at babyer taber sig lidt lige efter fødslen. At tabe
100 gram er ikke ret meget, men det virker af utrolig meget, når det
pludselig er en baby der kun vejer 500 gram ved fødslen. Det bliver jo til
1/5 af vægten.
Men ufatteligt at de kan klare det alligevel.

Jeg kender een, som faktisk lige NU er midt i fødslen af hendes 1500 grams
lille barn. Moderen er syg og de vurderede barnet til sagtens at kunne klare
at komme til verdenen nu, så hun er blevet sat i gang her til morgen.

Nette

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-11-03 17:38

Nette skrev:
> [...]
> grams lille barn. Moderen er syg og de vurderede barnet til sagtens
> at kunne klare at komme til verdenen nu, så hun er blevet sat i gang

Uha, jeg kender det, og "sagtens" er nok et lige stærkt nok ord
Pas RIGTIGT godt på din veninde, og lad være med at sige til hende hele
tiden "ork, det vokser baby sig fra!"

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Tine Andersen

Dato : 20-11-03 16:53

<kaninfisker@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor lang tid før "termin" er det forholdvist ufarligt for barnet at blive
> født? Man ser jo nogengange lægerne holde liv i børn på 500g....

Når de er så små, er det bestemt ikke ufarligt - statistisk set. Hvis det
skal være 'ufarligt', så skal det nok ikke være meget mere end 4 uger før,
hvis ikke min hukommelse snyder mig.

Men fra 'ufarlig' og til 'kan lade sig gøre' er der jo også et spring, så
hvis du er gravid og er bange for at føde for tidligt, så er det rigtigt, at
meget kan lade sig gøre, hvis der er livsvilje i barnet.

Tine

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-11-03 16:57

<kaninfisker@ofir.dk> writes:

> Hvor lang tid før "termin" er det forholdvist ufarligt for barnet at
> blive født? Man ser jo nogengange lægerne holde liv i børn på
> 500g....

Den nedre grænse rykkes stadig, men man plajer at sige, at det er
"normalt" at føde i intervallet to uger før til tre uger efter
termin.

-j

--
Akademisk Opgavebank v. 0.9 - public beta!
http://www.akademiskopgavebank.dk/

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 20-11-03 17:18

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> skrev i en meddelelse
> <kaninfisker@ofir.dk> writes:

> Den nedre grænse rykkes stadig, men man plajer at sige, at det er
> "normalt" at føde i intervallet to uger før til tre uger efter
> termin.

...eller omvendt er nu det korrekte
Et barn betegnes som født til tiden, hvis det fødes mellem 3 uger før og 2
uger efter termin (eller i perioden uge 37+0 til uge 42+0).
Min ældste er netop født i uge 37+0 og dermed til tiden. Havde jeg ikke haft
meget langvarig vandafgang, ville hun være blevet født i uge 36+6 - og
dermed være for tidligt født.

MVH Mette

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-11-03 17:41

Janus Sandsgaard skrev:

> Den nedre grænse rykkes stadig, men man plajer at sige, at det er
> "normalt" at føde i intervallet to uger før til tre uger efter
> termin.

Det er ikke meget den grænse har flyttet sig de seneste 30-40 år...
Idag er overlevelseschancer fortsat uhyre små hvis barnet fødes i 23'nde
graviditetsuge.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-11-03 22:39

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> writes:

> Det er ikke meget den grænse har flyttet sig de seneste 30-40 år...
> Idag er overlevelseschancer fortsat uhyre små hvis barnet fødes i
> 23'nde graviditetsuge.

OK, det var en fortalelse. Jeg mente selvfølgelig at grænserne mellem
"for tidlig født" og "abort" er rykket tættere på hinanden. Det med
-3/+2 ift- termin er noget andet.

-j

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-11-03 17:39

kaninfisker@ofir.dk skrev:

> Hvor lang tid før "termin" er det forholdvist ufarligt for barnet at
> blive født? Man ser jo nogengange lægerne holde liv i børn på 500g....

25'nde uge har en ok chance, men ugetallet (plus x dage) er absolut ikke
eneste faktor.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 24-11-03 10:52

kaninfisker@ofir.dk wrote:
> Hvor lang tid før "termin" er det forholdvist ufarligt for barnet at
> blive født? Man ser jo nogengange lægerne holde liv i børn på
500g....

Det kommer nok lidt an på, hvad du mener med relativt ufarligt.

Vi fødte på Holbæk Sygehus, som har en af de bedre neonatalafdelinger.
Jeg mener de sagde, at hvis barnet er tidligere end uge 31, sender de
moderen til Riget, hvis det kan nås.

Deromkring ville jeg sætte grænsen.

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Sine

Dato : 12-12-03 10:12

Efter 25 uger er fosterets lunger så veludviklede, at det som regel kan
overleve uden for livmoderen...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-12-03 17:44

Sine skrev:
> <kaninfisker@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Efter 25 uger er fosterets lunger så veludviklede, at det som regel
> kan overleve uden for livmoderen...

Det er en simplificering...
Det er ikke kun lungernes udviklingsstadie der er kritiks ved 25 uger.
Selv børn født i uge 27, 28 og 29 har typisk behov for lungemodnende
medicin; nøjagtigt som børn født i 23, 24 eller 25'nde uge.

Fra : 3305

Dato : 13-12-03 09:29

Ja...Jeg født i 32. uge , og der er lungerne heller ikke "færdige" jeg fik
lungemodner, men ikke tidlig nok til til kunne nå at virke på baby. Derfor
blev det sprøjtet direkte ned i lungerne.
Jeg havde også læst det med uge 25 og derfor fattede jeg slet ikke hvor
alvorlig situationen var før min baby kom i respirator og vi fik besked på
at nu var det tid at få hende døbt. Hurtigst muligt. Hun er dog helt rask og
en dejlig stor pige i dag. Bliver snart 1 år.