Kystfluegrej
Fra : Klas M. Bendtsen

Dato : 20-11-03 13:37

Hej NG
Jeg overvejer at begynde at dyrke fluefiskeri fra kysten. Jeg har hørt
om Scierra-systemet med liner der passer sammen i alle leder og
kanter. Har nogen erfaring med systemet og kan det anbefales? Jeg har
en gammel fluestang, kan den bruges til Scierra-systemet eller bør jeg
købe ny stang også? Hvad klasse bør jeg benytte fra kysten?

Mvh. Klas

Fra : Frederik

Dato : 20-11-03 23:47

Hej Klavs

Scierra systemet er sikkert helt fint, men du kan sagten bruge en helt
almindelig flueline og et forfang der passer til. Mht. din stang, ja så
er der flere ting der spiller ind. Umiddelbart vil du nok ikke få flere
fordele af, at købe en ny stang der passer perfekt til Scierra systemet. Du
skal som regel købe en flueline, der ligger en klasse over det din stang
anbefaler. Siden kan du klippe i linen og splejse et nyt øje for, at finde
den helt rigtige linelængde. Langt de fleste begyndere fisker med for
tunge liner, hvis de bruger et skydehoved. Det med at tilpasse sine egne
liner er nu ikke så svært, når man først har fået indøvet et rimeligt kast.
Husk, at det ikke er Scierra systemet, som fanger fiskene for dig. Det er
helt og holdent din egen fisketeknik, og den kan Scierra systemet ikke
hjælpe dig med.

--->>> Frederik )))

Fra : PS.BMW

Dato : 21-11-03 06:09

Hej
Har i efteråret været på fluekastekursus for at få længde på kastet, 15
m rækker ikke på kysten.
Fik beskeden at der var kommet nye materialer til siden jeg brugte 400
kr. på en glasfiber Hardy.
Jeg har købt en Scierra og der er ikke tvivl om at den kan mere end den
gamle. Problemet nu er at mine 30 års gamle forkerte vaner skal ud af
kroppen før kastet kan blev mærkbart længere.
Så mit råd er ny flyekæp med tidssvarende grej.
Mvh
Sjong

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Jensen

Dato : 21-11-03 07:15

15m er fint til kysten, der kan fanges mange fisk på den distance. Det
gælder bare om at finde og affiske nogle "badekar".

Hilsen Peter Jensen

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 21-11-03 11:44

"Peter Jensen" <roedsgaard@hotmail.com> wrote in message
> 15m er fint til kysten, der kan fanges mange fisk på den distance. Det
> gælder bare om at finde og affiske nogle "badekar".

Hej Peter,

Ja, det har du da helt ret i, men hvorfor dog ialverden lade sig nøje med så
lidt? Det er da vist de færreste der kun kan kaste så kort, selvom jeg
selvfølgelig kan se en umiddelbar fordel. En dobbelttapered line kan jo
klippes over på midten og bruges på hver sit hjul :)
Iøvrigt kan man også være på kysten under knap så gunstige vindforhold, hvor
det vil være særdeles nødvendigt at have en teknik der tillader dig at
"banke linen ud" også i en modvind.
Jeg vil anbefale ikke at købe en for kort stang. Selv med en passende line
er det altså ulige sværere at kaste langt med en 8-8,5 fods stang end med en
9.5-10 fod. Jeg oplevede en dramatisk forøgning af kastelængden da jeg gik
1.5 fod op i stanglængde. Og det så er mere trættende at kaste med i længden
er så en anden sag.

mvh
Michael Christoffersen

Fra : Mikkel P

Dato : 21-11-03 15:40

jeg er helt klart til sierra nye system (HMS) men byt hjulet ud med et okuma
airstream.. det gør det billigere.. ....det er linesystemet der er kanon..
stangen er også rigtig god.. men spar pengene på hjulet.. lad være med at
forsøg dig med at klippe og tungere lineklasser.. det er gammeldags.. køb
systemet 9,6" # 8-9 så er du rigtig godt på vej..!!

Fra : Frederik

Dato : 22-11-03 00:20

Jeg vil nok give dig ret i, at det er gammeldags selv at justere liner
osv. og det er da også ret besværligt. Jeg har bare gode erfaringer med
det. Desuden synes jeg det er sjovt selv at ramme den helt rigtige
justering, hvor jeg selv synes at jeg kaster aller bedst med en bestemt
stang. Det hele er jo smag og behag, hvad man bedst synes om. Jeg vil nok
mene det er lidt billigere end at købe færdige systemer, men det tager
sørme også længere tid selv at justere en line.

--->>> Frederik )))

Fra : Mikkel P

Dato : 22-11-03 14:16

ingen tvivl om at der er mere tilfredsstillelse i selv at passe linen til og
få et fantastisk kast.. helt enig.. men for ikke øvede kan det være svært og
måske når man at taber modet inden man når i gang..!!

jeg tager hatten af for dem der selv passer linen til.. det var på ingen
måde at nedgøre det.. jeg har fisket med flue godt et år nu og det sidste
3/4 år med HMS.. det går forrygende.. jeg har ingen planer om at skulle
bruge tid på at klippe m.m... hellere bruge den ved kysten..

men knæk og bræk ..

Fra : jes rokkjær

Dato : 22-11-03 19:02

Hej
Hvis man endelig skal have færdige "skydehovedsystemer" så er der også Loop
adabted
som passer bedre i lineklasse end Hms
Jeg vil anbefale at man køber Loops Costum LCE skydehoved og klipper det til
man kan se vægt og længde på 123 nu
http://www.123nu.dk/lystfiskeri/skydehoved.asp?menu=Laesestof&vaelg=&placering=skydehoved
MVH Jes

Fra : Frederik

Dato : 22-11-03 23:57

Jeg er helt med på hvad du mente. Nu når jeg tænker mig om er det nok
heller ikke noget jeg vil anbefale en helt ny fluefisker. Der er rigeligt
man skal lære når man starter, og tiden er bedre brugt ved vandet end i
haven med tilpasning af liner. Det kunne være jeg selv skulle prøve. at
bruge de nye systemer noget mere. Hvad koster en komplet sæt line med
forfang osv.?

--->>> Frederik )))

Fra : Mikkel P

Dato : 23-11-03 22:50

du kan vist få HMS systemet til ca 5300 komplet..( er ikke helt sikker) et
smart system hvor man "nøjes" med at skifte forfang.. eller polyleader som
det hedder.. meget simpelt og let.. det vil sige at med en slagsline kan du
stort set fiske hvad som helst, du skifter kun forfang efter hvad flue du
vil fiske med altså flydende, intermidiate og synkende.. evt. på kyst have
en skiftespole med intermidiateline på for at komme ned i dybden... jeg selv
bruger flydeline til alt og skifter kun polyleader.. totalt genialt efter
mit behov, jeg er ikke verdensmester i fluefiskeri, men jeg har det sjovt og
fanger også en fisk i ny og næ.. jeg har købt sierras "nye" HMS system dog
skiftetet hjulet ud med "Okuma airstream" (så sparer du ca 1200,-)da jeg som
sagt ikke har den vilde erfaring fik jeg butikken til at samle det hele for
mig og komme det på spolen.. og de forviste mig hvordan jeg lettest skiftede
polyleader.. sådan god service kan du få i Køge.. "Aktiv fritid", "Jan og
Bo" i Roskilde eller´"Lystfiskeren" i Holbæk.. spørg i butikken.. de vil
gerne hjælpe.. i bund og grund er det jo penge på deres mølle..*gg* så kom
bare i gang..

Jeg vil lige sige at jeg startede med "Hunters House" såkaldte begyndersæt
til 800,- dkr. det var ok.. men jeg er lært.. der er ikke noget der hedder
begyndersæt.. kun godt eller dårligt grej.. og alt der apellere til
begynder.. drop det..

der sidder ok nogle harcore fluefiskere og ryster på hovedet.. det er også
ok.. jeg har bare fundet det der passer til mig.. alt for mange spildte
penge for sent.. men ham Henrik Mortensen har virklig tænkt over tingene...

Jeg har en kastelængde på ca 12-15 m på kyst.. det er nok til at fange en
fisk eller 2 har jeg lært.. så man behøver ikke at kunne kaste langt.. (men
godt ser det ud..)

Fra : Klas M. Bendtsen

Dato : 27-11-03 14:18

Tak for alle de gode input!!! Jeg tror jeg vil forsøge mig med
Scierras system. Det lyder nemt og tidsbesparende og som en i tråden
skriver, så er det tiden ved fiskevandet der er vigtig!

Mvh. Klas