hvor længe er modermælkserstatningen OK?
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-11-03 12:42

"Brug aldrig levninger", står der på dåsen med Profylac. Men hvornår
er det en levning der skal smides ud?

Jeg kunne ikke finde på at genopvarme gammel modermælkserstatning,
eller gemme en slat i timevis - men ofte holder min datter pause i
spiseriet og her er det altså fristende at gribe ud efter flasken hun
lige har brugt, frem for at tage en frisk fra køleskabet.

Hvor længe kan jeg tillade mig at bruge den færdigblandede mælk efter
opvarmningen?

-j

--
Akademisk Opgavebank v. 0.9 - public beta!
http://www.akademiskopgavebank.dk/

Fra : Jie

Dato : 20-11-03 13:41

> Hvor længe kan jeg tillade mig at bruge den færdigblandede mælk efter
> opvarmningen?

Det kommer vel meget an på, hvor længe en pause din datter holder fra, at
spise.
Jeg ville nok tage som udgangspunkt, at så længe mælken er varm/lun nok til,
at hun kan spise den,
så længe kan den stå. Men bliver den først kold, så ville jeg nok smide den
ud, da man ikke skal
genopvarme den. Men sæt den evt. i en termo-holder til sutteflasker, så kan
den jo holde sig lun
en del længere, end hvis den blot står på bordet.

-Jie

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 20-11-03 15:10

"Jie" <jie@jie.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> den jo holde sig lun
> en del længere, end hvis den blot står på bordet.

Jeg vil ikke anbefale en termoholder, da det jo netop er opbevaring af lun
mælk, der giver grobund for bakterier. Man må aldrig tage opvarmet mælk med
sig i en termokande, men man kan medbringe varmt vand, som kan blandes med
pulveret direkte i flasken, der hvor man kommer frem. Derfor ville jeg
heller ikke opbevare lun mælk i termobeholder derhjemme.

Jeg har læst et sted (kan ikke huske hvor), at man skal bruge opvarmet mælk
inden for en time, men det er måske lige i overkanten. Jeg vil anbefale, at
man mærker på mælken for at se, om det stadig er lunt nok til, at barnet kan
spise det.

Vi brugte meget - især i starten - at hælde mindre portioner i små flasker
og opvarme dem, og så kunne man hurtigt opvarme lidt mere, hvis sulten var
det. Men nu brugte vi mikroovn, og det går jo noget hurtigere, når nu barnet
skriger sine lunger ud af sult.

/Lisa

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 20-11-03 17:08

"Jie" <jie@jie.dk> writes:

> Men sæt den evt. i en termo-holder til sutteflasker, så kan den jo
> holde sig lun en del længere, end hvis den blot står på bordet.

Hmm... er det smart? Er det ikke netop drikke/bakterie-temperaturen
der er djævlen i dét med mælke-flasker?

-j

Fra : Nette

Dato : 20-11-03 15:38

"Janus Sandsgaard" skrev i en meddelelse
>- men ofte holder min datter pause i
> spiseriet og her er det altså fristende at gribe ud efter flasken hun
> lige har brugt, frem for at tage en frisk fra køleskabet.

Kunne du evt. ikke lave mindre flasker, sådan du ikke behøver at tænke på
det? Det kunne også blive dyrt hver gang, hvis man smed henved en halv
flaske ud ved hver "fodring".

En termovarmer til flasken vil jeg aldrig anbefale. Det er direkte grobund
for bakterier, som kan være meget farligt for barnet. Så hellere give det
kold mælk.

Nette

Fra : Jie

Dato : 20-11-03 21:41

> En termovarmer til flasken vil jeg aldrig anbefale. Det er direkte grobund
> for bakterier, som kan være meget farligt for barnet. Så hellere give det
> kold mælk.

Nu er det ikke ligefrem en termokande jeg mente, men man kan rent faktisk
købe, ja, jeg aner ikke hvad jeg så skal kalde den. Men samme funktion som
en thevarmer..hylster, eller hvad man nu vil kalde det.

Nu mente jeg heller ikke den skulle stå deri i flere timer, for så bliver
den kold uanset hvad...Den holder jo blot mælken på samme temperatur, og
falder ganske langsomt.

Kold mælk er bestemt ikke den sundeste at give mindre børn.

-Jie

Fra : Nette

Dato : 21-11-03 01:19

"Jie" skrev i en meddelelse news:qF9vb.2744$GU3.1681@news.get2net.dk...
> Nu er det ikke ligefrem en termokande jeg mente, men man kan rent faktisk
> købe, ja, jeg aner ikke hvad jeg så skal kalde den. Men samme funktion som
> en thevarmer..hylster, eller hvad man nu vil kalde det.

Ja, det ved jeg godt. Men man kan købe så meget.

Mælken bliver stadig holdt "i live" og når den gør det, så dannes der
bakterier.

>...Den holder jo blot mælken på samme temperatur, >og
> falder ganske langsomt.

Ja, og det er det jeg mener er problemet.

> Kold mælk er bestemt ikke den sundeste at give mindre børn.

Nej, men jeg tror nu det er sundere end mælk der har været holdt lunt.

Nette

Fra : Sine

Dato : 12-12-03 10:17

Vi brugte også profylac til vores søn og havde samme betænkninger... jeg
nåede til den konklussion, at så længe mælken var lun nok til at han gad
drikke den... og dermed ikke skulle genopvarmes, var det ok! Hygiejnemæssigt
bruger man jo ligeledes 3 timers reglen, som siger, at mad må stå max 3
timer ved stuetemperatur, inden det skal kasseres... så det må være i orden
at gemme de dyre dråber til de er for kolde.. Ikke?