Tønsberg-slægten
Fra : Adam T

Dato : 20-11-03 10:50

Jeg er strandet ved følgende, og håber på hjælp:

På den Kongelige Fødselsstiftelse føder en "anonym kvinde fra Østerdalen" i
Norge i 1817 en "Vilhelm Tønsberg", der vokser op og bliver politibetjent,
og som dør i 1850. Jeg leder efter måder at identificere den anonyme moder.

Så vidt jeg ved var en af ideerne med Fødselsstiftelsen netop, at den
fødende kvinde (desværre for mig) kunne undlade at oplyse faderens navn,
eller kunne efterlade barnet. I dette tilfælde blev han dog opdraget hos sin
mor og stedfar (som jeg heller ikke ved noget om).

Hvem kan denne anonyme kvinde være? Er navnet "Tønsberg" givet fordi hun
selv hed det eller blot fordi hun kom fra Tønsberg i Norge? Eler måske fordi
faderen hed Tønsberg? Hvordan finder man ud af sådan noget?

Med venlig hilsen og (r)håb om hjælp

Adam Tønsberg

(På www.toensberg.net er vores stamtræ)

Fra : Adam T

Dato : 20-11-03 11:01

Rettelse: Hun føder på den Kongelige Fødselsstiftelse i DANMARK

Fra : Bodil Madsen

Dato : 20-11-03 12:15

Hvis du ved, hvor han blev konfirmeret, kan der ved hans konfirmation måske
være oplysninger, der kan føre dig videre. Evt. også ved hans vielse
(stedfaderen kan være forlover). Det er væsentligt at vide, hvor han levede.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Per Nermo

Dato : 20-11-03 13:44

On Thu, 20 Nov 2003 10:50:22 +0100, "Adam T" <no@thanks.dk> wrote:

> [...]
>selv hed det eller blot fordi hun kom fra Tønsberg i Norge? Eler måske fordi
>faderen hed Tønsberg? Hvordan finder man ud af sådan noget?

Rundt 1685 giftet Dorthea Nicolaisdatter Orloff seg med
Anders Christensen Tønsberg og deretter med
Herman Melhop Tønsberg. Jeg kjenner ikke opphavet
til Tønsberg-navnet som ble benyttet av begge hennes
ektemenn, men man skulle kanskje kunne tippe at
de begge var avkom av prester i/fra Tønsberg ?

Noen som kan identifisere de to ?

Per Nermo

Fra : cfscheel

Dato : 20-11-03 23:01

Måske kan du finde noget i litteraturen:

Loennecker, Sigurd H.: Slekten Tønsberg fra Tønsberg by.
1968. [bb].

Loennecker, Sigurd Henrik: Johann Christian Loennecker og
hans efterslekt; slekten Tønsberg. Slekten Wiberg. 1956.
[db].

NN: 1-IV-1883 s. 176 og 7-VI-1921 s. 205. PHT. [A].

Tønsberg, N. C.: Stamtavle over Familien Tønsberg.
1-IV-1883 s. 176. PHT. [A].

Mvh
Christian F. Scheel,
Oslo

Fra : Adam Tønsberg

Dato : 21-11-03 09:45

Er Internet ikke bare vidunderligt?!

1000 tak til alle for den MEGET fine hjælp!!!!!

Mange hilsner

Adam Tønsberg

Fra : Per Lilje

Dato : 22-11-03 19:34

Det er i hvert fall en slekt Tønsberg i Norge som har sitt navn fra
gården Tønsberg i Aurskog-Høland kommune (Akershus fylke).

Per B. Lilje

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 23-11-03 10:52

"Per Lilje" <lilje@alchiba.i-did-not-set--mail-host-address--so-shoot-me>
skrev i melding
> Det er i hvert fall en slekt Tønsberg i Norge som har sitt navn fra
> gården Tønsberg i Aurskog-Høland kommune (Akershus fylke).

Jeg har sett flere med etternavnet Tønsberg i kirkebøker for
Rødøy på Helgeland(Nordland fylke). Det er helst på 1700-
tallet.

Anne Lise Hovdal