Hekseskud eller hesteskud?
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 19-11-03 20:17

Hej. Jeg fik lige et spørgsmål: hvordan vænner man en hest til ikke at være
bange for skydevåben? (Så, westernfolk, ud af hullerne!!)

Jeg mener, normalt ville jeg jo starte stille og roligt og køre en langsom
tilvænning, men hvordan undgår man at hesten stikker af når den hører et
stort knald første gang? Man kan jo ikke skrue ned for en revolver...?!

Hvem kan hjælpe?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 19-11-03 20:47

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Hej. Jeg fik lige et spørgsmål: hvordan vænner man en hest til ikke at være
>bange for skydevåben? (Så, westernfolk, ud af hullerne!!)

Ja, ja! Her er den. Alle vore heste er skudsikre.
Vor vinterfold ligger lige op ad naboens (forbløffende ikk'?) og der
skydes nærmest i døgndrift efter alt hvad der bevæger sig. Nogle gange
tror man at der er krig. Altså, bare herud i en måneds tid. Sådan.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : tnf

Dato : 19-11-03 23:09

*lol*

tnf

Fra : skingur

Dato : 20-11-03 07:14

hej trond
måske skal du bare starte med noget der larmer ganske lidt og så
optrappe lyden ligesåstille (så du starter med at slå to gulerødder
sammen og ender med at skyde en kanon af!!!)
Få nogen andre til at gøre det, så din hest kan se at du er FULDKOMMEN
upåvirket af lyden!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Marlene

Dato : 20-11-03 20:16

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> skydes nærmest i døgndrift efter alt hvad der bevæger sig. Nogle gange
> tror man at der er krig. Altså, bare herud i en måneds tid. Sådan.

Ja, sådan er det vist også her, hvor vi er flyttet til på Fyn - dog ser det
ud til, at det mest er i weekenden, skyderiet foregår. Men hold op, hvor de
skyder - det er dødirriterende at høre på....... Så vores to heste vænner
sig forhåbentlig hurtigt til det.

Vh. Marlene.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 20-11-03 09:29

Tja, man kan jo spørge sig selv hvordan hesten har vænnet sig til alt muligt
andet.......... bare gør det som om at det har i gjort i 100år -når du har
gjort det nok gange, så gider den ikke blive bange mere. Jeg ved godt at det
måske lyder som en lidt hård oplæring, men så længe du virklig virker
overbevist over for hesten om at det der, det er hverdags kost, ja så tror
den på dig -det har de heste jeg har trænet til alt muligt ihvertfald gjort

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-11-03 22:11

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fbc7ede$0$27371$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> overbevist over for hesten om at det der, det er hverdags kost, ja så tror
> den på dig -det har de heste jeg har trænet til alt muligt ihvertfald

Det er såmænd også min generelle holdning. Jeg bliver f.eks. pænt irriteret
når andre folks heste ikke har lært at almindelige ting som blafrende tøj og
sådan noget ikke er farligt. Det kan jo ind imellem føre til direkte
livstruende situationer.

Nå, men nu er det ikke min egen hest jeg havde i tankerne i første omgang.
Vi har såmænd travlt nok med at finde ud af, at jeg ikker er farlig at have
på ryggen. Bagefter skal der trænes bl.a. vand, ild, svingende sværd,
blafrende kapper, klappende publikummer og sådan noget, som jeg rent faktisk
har brug for at hesten kan klare når vi er ude og lave opvisninger.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 21-11-03 08:38

> [...]
faktisk
> har brug for at hesten kan klare når vi er ude og lave opvisninger.

Til Trond

Er det en islænder du har købt igen? Og ellers hvad er det for en hest du
har købt dig osv. Fortæl....

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 21-11-03 15:28

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

(klip)

> Er det en islænder du har købt igen? Og ellers hvad er det for en hest du
> har købt dig osv. Fortæl....

Jeg kommer sandsynligvis aldrig til at ride andet, du...

Hvis jeg ellers kan stole på de folk, jeg har købt hesten af (det kan jeg
ikke - forklaring følger), er hesten en lille og kompakt, 11-årig hvid
(skimmel) islænderhoppe. Folkene påstod, at datteren har redet hesten lige
til den blev solgt til mig - det tvivler vi lidt på, da hesten (som hedder
Lille-sol / Litla Sól - men som jeg kalder Röskva for nemheds skyld) ikke
kan rides ud alene. Forrige gang prøvede jeg at ride hende alene på
ridebanen, men var ved at blive kastet af en 3-5 gange fordi hun bukkede så
meget. Surt. Der skal nok en del træning til i løbet af vinteren før hun kan
rides på.

Sælgeren påstod også at hun havde haft beslagsmed, hvilket selv et utrænet
øje ville kunne se var en lodret løgn. Da jeg så havde beslagsmed i forrige
uge (en rigtig dygtig, stille og rolig een), var hun ved at tonse afsted
indtil vi fandt en hest, der kunne stå sammen med hende. Hun rystede over
hele kroppen, ås jeg gad nok vide, hvad hun tidligere har oplevet.

Til gengæld har jeg trænet presenning med hende, hvilket hun klarede rigtigt
flot. Hendes belønning var en masse æbler, som faldt fra træet og ned i
hovedet og på ryggen af hende. heller ikke dette blev hun bange for. Men jeg
har så også oplevet, at hun dansede afsted fordi jeg kom til at spytte...

Alt i alt er det en dejlig hest, som ejg ikke kender så godt endnu, men som
jeg forventer mig rigtigt meget af (jeg forventer nu en del fra alle de
heste, jeg beskæftiger mig med), men som der også skal arbejdes rigtigt
meget med før hun er klar til de store opvisninger. Men det lærer JEG jo
også rigtigt meget af - jeg har en del at lære og en masse erfaringer at
gøre mig, idet jeg jo først begyndte at ride og have med heste at gøre for
tre år siden.

Pyha, det var en længere redegørelse. Spørg endelig hvis du vil vide mere.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : john lundsgaard

Dato : 20-11-03 09:50

> [...]

være
> bange for skydevåben? (Så, westernfolk, ud af hullerne!!)

Var der nogen der sagde Western *SSS*

Jeg ved det ikke - ja det er jo da ihvertfald en indrømmelse!!!

Men jeg tror jeg ved hvem der ved det!

Jeg tror du skal have fat i Per Beinow, han driver BB western service, og
som han skriver et sted på sin hjemmeside, så "kan man skyde fra ryggen af
enhver hest - ihvertfald éngang"
Han holder clinics i mange spændende ting, bl.a "kamp til hest".

Jeg har selv planer om, at deltage i hans næste "ko og lasso clinic" her i
Jylland til foråret.

Hilsen John

Fra : Nina Svanholm

Dato : 20-11-03 17:08

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk

> Jeg tror du skal have fat i Per Beinow, han driver BB western service, og
> som han skriver et sted på sin hjemmeside, så "kan man skyde fra ryggen af
> enhver hest - ihvertfald éngang"

Han er super dygtig!!! Han bliver ved med at forklare og lære fra sig til
det sidder der!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-11-03 22:12

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> Han holder clinics i mange spændende ting, bl.a "kamp til hest".
>
> Jeg har selv planer om, at deltage i hans næste "ko og lasso clinic" her i

Dét lyder spændende. Lad høre fra dig igen om dette, ikke!?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Zirfelt

Dato : 20-11-03 10:09

Jeg mener jeg har hørt om nogle bånd til hunde, som venner dem til
fyrværkeri. Mon ikke der også findes nogle til jagthunde?
Men hvad skal det bruges til? "Jagt-heste"?
Hilsen Irene.

Fra : Buhl

Dato : 20-11-03 15:44

"Zirfelt" <zirfelt@post7.tele.dk> wrote in message
> Jeg mener jeg har hørt om nogle bånd til hunde, som venner dem til
> fyrværkeri. Mon ikke der også findes nogle til jagthunde?
> Men hvad skal det bruges til? "Jagt-heste"?
> Hilsen Irene.

Ja, det ville ikke være så ringe med heste der kunne spore vildt

Helt konkret, så ved jeg at man til brug ved træning af jagthunde kan få
tilladelse hos det lokale politi til indkøb at ammunition til
startpistoler - dvs. løst krudt. Pistolerne hertil kan købes uden tilladelse
i de fleste jagtbutikker. Disse fåes i flere størrelser, alt efter hvor
stort "knald" man ønsker - måske kunne du bruge sådan en, først på meget
lang afstand, og så derefter gå tættere og tættere på, efter hånden som
hesten vender sig til lyden ?

mvh.
Hans

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-11-03 22:14

"Buhl" <buhlspostkasse@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> stort "knald" man ønsker - måske kunne du bruge sådan en, først på meget
> lang afstand, og så derefter gå tættere og tættere på, efter hånden som

Dét var også min første tanke indtil jeg så prisen på en startpistol. Så kom
jeg i tanke om, at det såmænd snart er nytår og at det vil være noget
billigere bare at købe en hundeproppistol. Så kan man starte med at affyre
den langt væk fra og så gå tættere og tættere på indtil man sidder på
hesten.

Tror I ikke det vil virke?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 21-11-03 08:40

> [...]
> billigere bare at købe en hundeproppistol. Så kan man starte med at affyre
> den langt væk fra og så gå tættere og tættere på indtil man sidder på

(klip)

Joh, det vil være en fin begyndelse tror jeg. Jeg har fået min mand til at
skyde lerduer ved siden af vores heste. Først mens de stod i stalden, så når
jeg gik med hesten og til sidst når hestene går frit på folden. Man må
nemlig gerne skyde lerduer på egen jord når man bor i landzone.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 21-11-03 15:29

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Man må
> nemlig gerne skyde lerduer på egen jord når man bor i landzone.

- og jagttegn og våbentilladelse!?

Det vidste jeg faktisk ikke. Det er da noget farligt noget?! Kommer det ikke
an på, hvor stor plads man har at gøre det på?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 21-11-03 15:40

> "Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> - og jagttegn og våbentilladelse!?

(klip)
Det er der orden i her så det er ikke noget problem.

> Det vidste jeg faktisk ikke. Det er da noget farligt noget?! Kommer det
ikke
> an på, hvor stor plads man har at gøre det på?

(klip)

nej, bare man bor i landzonen og ikke skyder selvfølgelig ind over
nabogrunden. Når man skyder lerduer så skyder man jo opaf i luften.
Lerduemaskinen kaster lerduerne(små lerskåle agtige) ud og så skyder man
efter dem.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anet

Dato : 21-11-03 18:39

> [...]
> tilvænning, men hvordan undgår man at hesten stikker af når den hører et
> stort knald første gang? Man kan jo ikke skrue ned for en revolver...?!

(klip)

Prøv først når hesten står inde i stalden og kigger, så når du trækker med
hesten og skytten står i den anden ende af marken osv. Langsomt tilvænning.
Vi bor så vi har en landevej imellem vores fold og vores nabos store marker
der tilhører et gods. Her i denne tid holdes der tit jagt dernede. Og for at
det ikke skal være helt løgn...så står alle tre heste og "glor" meget
interesseret med fra hegnet af. De står lige så længe der sker noget dernede
og bare stirrer derned. Jeg tror at de nyder at kigge på alt virvaret og
skuddene rører dem ikke overhovedet.

--
~ Hilsen
Annette ~