Ekkolodstransducer-mekanik?
Fra : henrik

Dato : 15-04-01 21:03

Hej NG,
Er der et eller flere kloge hoveder, der har mekanikken i en
ekkolodstransducer present??

Jeg har en transducer (til X-85), beregnet til montering gennem skroget, der
består af
et plast-hus med gevind & plast -flange, og fladen der vender ned i
vandet er gummiagtig.

Transduceren fungerer som en akkustisk sender (højttaler) og modtager
(mikrofon), realiseret ved at et krystal af eksotisk materiale er monteret i
huset.....

Skal man i grov form forestille sig gummiet som højttalermenbran...der
bevæges i forhold til huset ved afsendelse af puls og ligeledes ved
modtagelse af ekko?

Nu kommer jeg til sagens kerne:
Jeg vil gerne montere transduceren inde i båden (et-lags glasfiber), har
støbt en platform transduceren kan limes fast på med araldit...og har
prøvekørt monteringen ved at anbringe transduceren på platformen med vand
imellem de to...og det fungerer godt!
Limer jeg nu "hus og gummi" fast til platformen....reducerer jeg så
følsomheden ved at huset og gummiet ikke kan bevæge sig (så meget) i forhold
til hinanden...svarende til at højttalermembranen i en højttaler ikke
svinge???...eller er den mekaniske bevægelse (udsvings amplitude) mellem
huset og gummioverfladen ikke afgørende???

Alternativet er at forsøge alene at lime gummifladen...og lade huset være
mekanisk isoleret?

Kommentarer imødeses med stor interesse!

Mvh Henrik

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 16-04-01 21:44

Hej Henrik. Jeg aner desværre ikke et klap om det du spørger om, men jeg
tænkte - tror du ikke der sker noget mystisk med din transducer-vinkel når
den går gennem flere lag vand, fiber mm? Jeg ville tro at hver overgang fra
et materiale til et andet giver en ny spredning - lidt som lys gennem et
prisme. Desuden skal transduceren ved dit system opfange et lydsignal som
har været to gange igennem et skrog som er forbundet direkte til motor mm.
Det lyder ikke ret driftsikkert? I håbet om at du får svar fra mere
kompetent side, har jeg også et spørgsmål - hvorfor er min Garmin240
pludselig blevet meget svag? Pludselig vil den ikke finde bunden mere end
ca. 8 m. Er det loddet , transduceren eller evt. strømforsyningen (den siger
14V på batteriovervågningen).
MVH Niels

Fra : henrik

Dato : 16-04-01 23:53

Hej Niels,
jo, du har ret i at der kan ske utilsigtet afbøjning af strålen...men det
fungerer altså meget godt endda i testudgaven med vand mellem skrog og
transducer.....og din bekymring om alt mulig anden støj er også delvist
berettiget...men det der gør at det går endda, er at frekvensen på
lydbølgen, der enten er 50 eller ca 200khz, er væsentlig højere end de
mekaniske rystelser....og loddet lytter relativt selektivt på den
frekvens.....
I øvrigt er støjen jo også tilstede i vandet i umiddelbar nærhed af båden!

Med hensyn til dit spørgsmål, så prøv at rense transduceren, idet begroning
og snavs kan nedsætte funktionen. Tag transducerstikket ud og check for
anløbning, rens evt. og vrik lidt med stikket under isætning så du sikrer at
der er god elektrisk kontakt.....
Prøv evt at låne en anden transducer, og se om apparatet så "ser" bedre.
Krystallet i transduceren kan gå i stykker! Eller lån et andet apparat til
din transducer....
I øvrigt har du vel ikke ved et tilfælde skruet ned for følsomheden?, sæt
den til max! Prøv evt med et reset til factory settings, og automatisk
indstilling, hvis du er i tvivl!

Fejler dette må du nok den tunge vej til reparatøren, helst med både
transducer og apparat.

Good luck.
Mvh henrik

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 17-04-01 16:58

Hej igen Henrik.
Har prøvet alt det ovenstående uden resultat.
Og - ris til egen røv - apperatet købte jeg over nettet i USA, dvs. jeg
fandt det på nettet, og min kones søster over there, der er en flink dame,
fik sådan en lyst til at give mig sådan et i fødselsdagsgave. Risikoen for
at skidtet skulle gå i udu i garantiperioden er vel forsvindende lille, men
man kan altså være s..... uheldig indimellem. Det værste er at man næsten
kan høre en eller anden ministeriel embedsmand sidde og slå sig på lårene af
grin.
MVH Niels

Fra : Jørgen

Dato : 22-04-01 16:09

Jeg læste en artikel i et båd-blad engang.
Der var noget med at glasfiberen ikke måtte overstige et par cm. tror jeg
nok det var.
Der stod også at madolie eller glyserin var godt da det ikke fryser.
Jeg tror at det var bådmagasinet det stod i for et års tid siden

MVH
Jørgen