Indfangning af vildkat
Fra : Carsten

Dato : 19-11-03 18:28

Hej i NG.
Jeg ved at jeres katte bliver omtalt som "de dejlige pus", og jeg har da
også selv 2 af slagsen.
Men i de omkringliggende huse huserer der en vildkat som er temmelig
kradsbørstig. Den skambider kvarterets andre katte og gør egentlig hvad som
helst for at få mad. Vores katte er mest udekatte. De har adgang via en
kattelem til fyrrummet hvor de sover om natten. Vildkatten benytter også
kattelemmen og en enkelt gang er den sågar fløjet på mig da jeg kom ind i
fyrrummet og overraskede den.
Vi vil alle gerne af med den, men mit problem er at få den fanget (så skal
jeg nok betale aflivningen).
Vores kattelem i fyrrummet kan stilles således at den kun åbner indad,
hvilket vil sige, at det er rimeligt let at få den fanget i fyrrummet. Men
ingen tør komme i nærheden af katten, så det letteste ville være, hvis man
kunne få den til at gå i en form for fælde. Jeg har haft en mårfelde sat op,
men den går den ikke i.
Er der nogen der har gode forslag til, hvordan vildkatten fanges?

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 20-11-03 08:54

"Carsten" <try.to@guess.who> skrev i en meddelelse
> [...]
op,
> men den går den ikke i.
> Er der nogen der har gode forslag til, hvordan vildkatten fanges?

Hej Carsten.

Nu ved jeg ikke, hvordan en mårfælde ser ud, men igennem Inges Kattehjem har
du i hvert fald mulighed for at låne en speciel kattefælde. Det kan også
være, at din dyrlæge ligger inde med en? Du skal bare ligge 1000,- i
depositum, som du får tilbage, når du afleverer fælden igen.

Hvis jeg var dig, ville jeg nok prøve at holde mine katte inde og låse
kattelemmen. Så ville jeg sætte fælden op udenfor, hvor katten plejer at
komme ind. Gerne med noget rigtig lækkert, der dufter dejligt. Lig lidt uden
for fælden og så ellers en "sti" hele vejen ind bag i fælden. Det burde han
hoppe på.

Nu er du selvfølgelig sikker på, at det er en vildkat ik´? Det ville jo ikke
være så heldigt at aflive en kat, der hører til et sted.

M.h.t. aflivning, så blev jeg oplyst, at Dyrenes Beskyttelse ikke længere
giver tilskud til dette, så det kan godt være, at du selv bliver nødt til at
betale. Der er noget med, at Kattens Værn nogen gange tager sig af sådanne
sager, så det var da også en mulighed at kontakte dem. Jeg må indrømme, at
da jeg stod i situationen (for en uge siden!!!), ville jeg bare have det
overstået så hurtigt som muligt, så jeg valgte at fange og aflevere ham
selv, så jeg fik ikke lige snakket med Kattens Værn.

Jeg håber du kan bruge nogle af rådene, og så ellers held og lykke med
projektet :-/.

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.

Fra : kaninfisker@ofir.dk

Dato : 21-11-03 23:08

Og kattelem-tricket virker ikke! - slet ikke på en vildkat!

Min egen skulle indfanges mht til vaccination næste formiddag - det hørte
den os åbenbart tale om og da den fandt at lemmen var lukket bag den var der
kun en vej frem! LAAANNGT tilløb! Så kan sådan en lem sagten åbnes
alligevel - medmindre den er lavet af stål eller lign! Vores plastic-dims
røg i hvert fald flere meter hen ad jorden... ! ;)

Fra : Carsten

Dato : 23-11-03 22:49

Tak for svarene.
Jeg kæmper stadig med at indfange katten

Fra : Allan

Dato : 23-11-03 23:11

> [...]
> alligevel - medmindre den er lavet af stål eller lign! Vores plastic-dims
> røg i hvert fald flere meter hen ad jorden... ! ;)

Jeg har også fået revet en kattelem ud af døren. Det var naboens kat der
havde fundet ud af at der var mad ad libitum,
Og da den løb sin vej hver gang jeg havde opdaget den indenfor prøvede jeg
at lukke lemmen, Kattelemmen blev
Nu ikke lukket med de der plastik dimser men med et stykke bøjet ruustfrit
ståll. Det var en dum ide for det kostede en ny kattelem.

Den fik simpelthen trukket den ud af døren.

Det sjove er at mine egne katte er ligeglad med at der kommer fremede katte
og spiser, Jeg tror enda at den ene inviterer dem hjem

Det er måske fordi de så ved at der bliver hældt noget nyt og friskt op.

Allan