Browser
stl_s 3840
arlet 2470
mozilla firebird
Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 19-11-03 18:11

Hej, jeg har en mozilla firebird installeret, men bruger ellers IE.
Jeg har ikke det store kendskab til firebirden, jeg anvender den kun
til at kontrollere mine hps i en anden browser. Den (eller jeg)
udviser nogle mærkværdigheder, f.ex. ændrer den font-typen på visse
sider, visse steder, fra arial 2 pkt. til Times New Roman 1. pkt.,
se f.ex. på
http://www.dansk-oss.com/malaga/kirken.htm (det sker ikke i IE)? Den
vil ikke centrere forskellige scripts (IE gør det). Endelig vil den
ikke vise java-menuen på f.ex
http://www.dansk-oss.com/malaga/malaga/31byer/velezmal.htm Den siger
"click here to get the plug in", det har jeg gjort og tilsyneladende
installeret det korrekt (det fik jeg et skilt om), men der vises
stadig ingen menu.
Er der nogen af mozilla-brugerne, der kan forklare dette?
På forhånd tak.
--
thomas

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 19-11-03 22:06

On Wed, 19 Nov 2003 18:11:25 +0100, ThomasD (dk) wrote:

> [...]
> http://www.dansk-oss.com/malaga/kirken.htm (det sker ikke i IE)? Den
> vil ikke centrere forskellige scripts (IE gør det).

Nogle gode råd.

Slet overflødig kode (der er meget)
Du refererer til noget CSS der ikke findes (rettes)
De stedder jeg ser en forskel er der hvor du ikke har defineret en
skrifttype og så bruge standard skriftypen i browseren (rettes)
Giv siden en doc type.
Valider siden på eks. http://validator.w3.org/
Gentag det ovennævnte.

Spørg i news:dk.edb.internet.webdesign.html
evt i news:dk.edb.internet.webdesign.frontpage da jeg kan se at du bruger
frontpage

fut: dk.edb.internet.webdesign.html

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 19-11-03 22:41

Jens Stadsgaard skrev:
> [...]
> De stedder jeg ser en forskel er der hvor du ikke har defineret en
> skrifttype og så bruge standard skriftypen i browseren (rettes)

Tak for gode råd. Det du bemærker vedrørende webdesign, har du
f.s.v. ret i, og det vidste jeg godt i forvejen, det bliver rettet
ved lejlighed, men det var ikke det, jeg spurgte om. Jeg spurgte om
en forklaring på, hvorfor siden vises anderledes i Mozilla end i IE
f.s.v.a. font-type på visse steder og andre ting og hvorfor mozilla
ikke viser java-menuen trods indstallering af plug in'en.
Jeg har derfor tilladt mig at fjerne din fut.
--
thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-11-03 11:54

ThomasD (dk) skrev:

> [...]
> rettet ved lejlighed, men det var ikke det, jeg spurgte om.
> Jeg spurgte om en forklaring på, hvorfor siden vises

Forklaringen på forskellen kan meget vel ligge i at siden ikke
validerer (fx er der et font-tag der ikke afsluttes). Derfor er det
- efter min mening - den forkerte rækkefølge når du først prøver at
finde en forklaring på forskellen mellem IE og FireBird, og
derefter validerer siden.

Prøv evt. at læse dette link:
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Jacob Riis

Dato : 19-11-03 23:09

"ThomasD (dk)" <ruthruth@teleline.es> skrev i en meddelelse
> [...]
> stadig ingen menu.
> Er der nogen af mozilla-brugerne, der kan forklare dette?

ok nu kommer jeg med et svar selvom jeg ikke kender så meget til
hjemmesidedesign. ( men jeg bruger da firebird )

En af årsagerne for at det ser anderledes ud kunne være at mozilla er meget
striks med hvordan den fortolker sider. Den gør i høj grad hvad den bliver
bedt om. Hvis der er fejl i koden på hjemmesiden vil den vise det. Internet
Explorer er ikke så striks med koden og prøver i højere grad at gætte sig
frem.

I stedet for først at designe til IE og så bagefter kontrollere om det
virker på andre browsere så var det måske en ide at udvikle til Mozilla. Du
kan prøve at validere din side hos http://validator.w3.org og så arbejde hen
imod at lave en side der lever op til standarderne. Så burde siden se
rigtigt ud på både Mozilla, Opera og IE.

Jeg kan godt se at der på Firebird bliver brugt en anden skrifttype på din
kirkeside. Måske er der nogen i webdesign grupperne der kan se hvorfor den
viser denne skrifttype... Jeg kan ikke se hvilke scripts der ikke er
centreret.

Omkring det med Java så har jeg ingen problemer her, din side virker fint
hos mig. Bruger du Microsofts Java? Den kan Mozilla Firebird ikke arbejde
sammen med. Her er en hjemmeside der måske kan hjælpe dig med en løsning.
http://texturizer.net/firebird/faq.html#q2.2 (supportside til Firebird om at
få plugins til Firebird til at virke)

Personligt bruger jeg seneste Java fra Sun ( 1.4.2_01) og så har jeg
tilføjet den registry fil der bliver henvist til i overnævnte link (
http://plugindoc.mozdev.org/resources/firebird-jre142-fix.reg ) . Jeg kan
da lige oplyse at der i den næste milestone som hedder 0.8, der efter planen
kommer sidst i december, vil have en windows installer. Her burde det blive
noget nemmere at installere Mozilla Firebird. Det er jo noget indviklet i
dag hvis man skal have Java, Flash og Shockwave til at virke

--
Jacob

Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 19-11-03 23:33

Jacob Riis skrev:
> [...]
> installere Mozilla Firebird. Det er jo noget indviklet i dag
> hvis man skal have Java, Flash og Shockwave til at virke

Hej, tak for svaret, jeg prøver med dine anvisninger
--
thomas