Pærespisning...
Fra : Jon Eriksen

Dato : 19-11-03 16:56

Der er noget jeg har gået og undret mig over (ja, der er så meget jeg går og
undrer mig over, men lad os lige blive ved det her...)

Når jeg går ude på folden og samler klatter op, er fjordhestens pærer altid
hakket i 1000 stykker og spist af fuglene(guffeluf), mens shetterens er hele
og uberørte. Hvorfor? De får det samme at spise, så det kan ikke være det...

Nogle der har en forklaring på det, eller oplever det samme?

Mette

---

Fra : Kim

Dato : 19-11-03 18:28

Det må være fjordhesten, som ikke tygger / fordøjer
kornene godt nok, så de stadig er hele, eller fulde af
næring.
Måske du skulle få efterset bisserne på den, eller skifte
til et foder den kan optage ?
Det kan osse være overfodring, så en del går ufordøjet
gennem systemet.

Mvh, Kim

Fra : Jon Eriksen

Dato : 20-11-03 17:54

"Kim" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til et foder den kan optage ?
> Det kan osse være overfodring, så en del går ufordøjet

Hej Kim.

Jeg har også tænkt på det med om han tygger det godt nok, men han har fået
tjekket bisserne af dyrlægen et par gange med få måneders mellemrum, så det
skulle være i orden.
Med hensyn til overfodring har jeg svært ved at tro det, så ville han vel
også være tyk? Han får godt nok 4,5 kg i døgnet, men han er i fin
foderstand, hvilket dyrlægen også siger.
Så er der selvfølgelig det med om han optager det godt nok....Det kunne
måske være værd at prøve noget andet mere letoptageligt. Han får på
nuværende tidspunkt hesteguf med lidt hel havre i.
Hvilket får mig til nysgerrigt at spørge; hvad fodrer i andre jeres heste
med (altså kraftfoder)? Til hunde findes jo et hav af forskelligt
"videnskabeligt" foder, det samme gælder vel for heste. Men er det udbredt
at fodre "videnskabeligt", eller fodrer i "gammeldags" med havre, o.
lign.? -Det lød vist lidt indviklet og underligt, håber i forstår hvad jeg
mener, det er lidt svært at forklare...

Mette

---

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-11-03 09:31

Jon Eriksen wrote:
> [...]
> at fodre "videnskabeligt", eller fodrer i "gammeldags" med havre, o.
> lign.? -Det lød vist lidt indviklet og underligt, håber i forstår hvad jeg

Vi bruger hel havre blandet med et tilskudsfoder i "Raket" kategorien (I
vores tilfælde "Heste Plus"). Dertil kommer forskellige tilskud som de
forskellige heste har brug for af den ene eller den anden grund:
Sojaskrå, klid, majsflager etc.

Dertil kommer hø og halm, og i perioder gulerødder.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 21-11-03 10:02

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sojaskrå, klid, majsflager etc.
>
> Dertil kommer hø og halm, og i perioder gulerødder.

(klip)

Jeg har lige ringet på min lokale foderhandel og spurgt efter Raket men det
har de ikke mere. De har en ny der hedder Apollo.
Hvad giver i for Raket?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 21-11-03 10:17

Anet wrote:

> [...]
>
> Jeg har lige ringet på min lokale foderhandel og spurgt efter Raket men det
> har de ikke mere. De har en ny der hedder Apollo.

Vi køber faktisk "Heste Plus" - det er lige den variant vores fodermand
har. Jeg tror vi giver omkring 80 kr. for en sæk plus moms. Det må være
knap 4 kr. pr. kg.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Marlene

Dato : 21-11-03 09:43

"Jon Eriksen" <mogj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
Snip

> [...]
> "videnskabeligt" foder, det samme gælder vel for heste. Men er det udbredt
> at fodre "videnskabeligt", eller fodrer i "gammeldags" med havre, o.

Ja, jeg fodrer vel gammeldags - min fjordhest og shetlænder får valset havre
og vitaminer. Sidste år købte jeg Cavalor Pianissimo med masser af urter i,
men det spiste min fjordhest kun lige - hun ville meget hellere have det
valsede havre. Men jeg vil nu prøve igen med noget mere "avanceret" foder
end havren.......

Mvh. Marlene.

Fra : Kim

Dato : 21-11-03 10:14

"Jon Eriksen" <mogj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Med hensyn til overfodring har jeg svært ved at tro det, så ville han vel
> også være tyk?
Hvis han ikke optager føden, feder den jo heller ikke...
Gid vi mennesker kunne lave samme trick med chokolade

>Han får godt nok 4,5 kg i døgnet, men han er i fin
> foderstand, hvilket dyrlægen også siger.
4,5kg...Over hvor mange gange i løbet af døgnet?

Mvh, Kim

Fra : Jon Eriksen

Dato : 21-11-03 19:38

> Hvis han ikke optager føden, feder den jo heller ikke...
> Gid vi mennesker kunne lave samme trick med chokolade

Åh ja hvor skønt!! Bliver helt salig ved tanken! Men det har du vel ret
i...Havde jeg ikke tænkt på.

> 4,5kg...Over hvor mange gange i løbet af døgnet?

3 gange. + vitaminer/mineraler, hø og gulerødder.

> Mvh, Kim

---

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 21-11-03 19:26

On Thu, 20 Nov 2003 17:53:34 +0100, "Jon Eriksen" <mogj@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>at fodre "videnskabeligt", eller fodrer i "gammeldags" med havre, o.
>lign.? -Det lød vist lidt indviklet og underligt, håber i forstår hvad jeg

   Uhm - til en ældre DV (17 år) giver jeg 4 kg hø, ca 3 kg kerne
(Hel havre), 150g vitaminer og 150g soyaskrå fordelt på i alt 4
måltider. (Morgenhavre, formiddagshø, frokost (Hel havre med melasse),
aftenhavre)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Liz B.

Dato : 21-11-03 20:08

> [...]
> at fodre "videnskabeligt", eller fodrer i "gammeldags" med havre, o.
> lign.? -Det lød vist lidt indviklet og underligt, håber i forstår hvad jeg

Landsbladet Hest havde en større artikel om forskellige hestefoderer (eller
hvordan det nu staves?) i sidste nummer, med sammenligning af pris og
kvalitet - faktisk den første jeg har set nogensinde. Den var meget
overskuelig.

Selv bruger jeg Dodson & Horrells produkter til min 4 stks. rabarbere og det
koster mig ca. 10,- per hest per dag i kraftfoder alene. Til gengæld,
slipper jeg for at tilsætte alskens mineraler, vitamer etc. bortset fra lidt
salt. (se anden tråd). Og jeg er også fri for at blande foder, da det er
fuldfoder jeg bruger. Jeg kan kun anbefale fodret. Siden jeg begyndte at
bruge det for ca 2 år siden har hestene ikke haft en eneste sygedag, ingen
kolik eller andre uventet sygdomme og deres pelse er blank og flotte til
trods for at de er "langhåret" her om vinteren. Ved siden af, får de masser
af wrap og hø samt lidt gulerødder. De gider ikke spise deres liggehalm,
heldigvis!

Men se om ikke du kan få fat i Landsbladet Hest med artiklen om fodret. Den
er værd at læs.
Hilsen Liz

Fra : Jon Eriksen

Dato : 26-11-03 11:21

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Men se om ikke du kan få fat i Landsbladet Hest med artiklen om fodret.
Den
> er værd at læs.

Det vil jeg prøve, det kunne da være meget interessant at læse

Sjovt at se at mange af jer fodrer "gammeldags" med havre, havde indtryk af
at det var yt..

Lagde forøvrigt mærke til sidst jeg var på lossen med et læs pærer, at der
var spirer i. Så det må vel betyde - som Kim var inde på - at min lille pruh
ikke fordøjer det ordentligt? Er der nogen af jer der kan anbefale et
godt lettere fordøjeligt foder?

Lis:
[...]

Er det letfordøjeligt? Hvad er det baseret på?

Mette

---

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 26-11-03 12:41

Jon Eriksen wrote:
> [...]
>>

> Det vil jeg prøve, det kunne da være meget interessant at læse
>
> Sjovt at se at mange af jer fodrer "gammeldags" med havre, havde indtryk af

Jeg tror (mener), at det meste af det "nye" foder - fine
muesliblandinger mv. - er rettet mod hesteejere, fremfor heste. Hestene
er ligeglade om der bliver serveret muesli eller et pelleteret
kraftfoder. Hø/wrap/halm derimod, vil jeg tro hestene ville foretrække.

Men producenternes målgruppe er jo også hesteejerene, og ikke hestene :)

> [...]
> ikke fordøjer det ordentligt? Er der nogen af jer der kan anbefale et

Jeg vil tro at der i praksis altid ryger lidt hele kerner hele vejen
igennem (med mindre man slet ikke fodrer med hele kerner). Dem der ikke
tygges ordentligt, og tilfældigvis ikke "skades" i hestens mave.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Liz B.

Dato : 26-11-03 21:20

Hej Mette,
Uden at fare ude i stalden for at læse varedeklarationen............kan jeg
kun sige at det ikke indeholder havre - ihvertfald ikke det jeg giver de to
"gamle".
Hvis du ikke vil vente alt for længe på svar fra mig så se om ikke
Brogaarden har det på deres hjemmeside. Sorry, men jeg er næsten på vej i
seng efter en lang vagt!!

Og til Dennis vil jeg sig, at det med at muesli er lavet til heste-ejeren,
er lidt ved siden af, da det er påvist at hestene tygger længere på muesli
end på pelleteret foder, samt at det mætter bedre og ikke svumler op i maven
på samme måde som pelleteret med derved mindre risiko for
mave/tarmeproblemer. Men hø og wrap, samt frisk vand, skal serveres i
større mængder under alle omstændigheder, da dette er bedste og mest
naturlige for hestene.
Hilsen Liz

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 27-11-03 09:07

Liz B. wrote:
> Og til Dennis vil jeg sig, at det med at muesli er lavet til heste-ejeren,
> er lidt ved siden af, da det er påvist at hestene tygger længere på muesli
> end på pelleteret foder,

Ja, det er rigtigt nok, men jeg holder nu stadig fast i, at mange af de
nyere tiltag virker mere rettet mod ejere end heste. Men muesli som
fodertype har da sine fordele.

> samt at det mætter bedre og ikke svumler op i maven
> på samme måde som pelleteret med derved mindre risiko for
> mave/tarmeproblemer.

Det skulle vist komme an på behandlingen af det pelleterede foder, så
vidt jeg har forstået.

-dennis

--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk

Fra : Anet

Dato : 27-11-03 10:38

> [...]

(klip)
Joh, faktisk så er der jo gået mode i efterhånden at finde nye tiltag hvor
ejeren kan lugte og se at f.eks müslien ser lækker ud. Men syntes hesten
også at müsli ser lækkert ud eller er de ligeglade. Jeg har ellers brugt St.
Hippolyts til mine heste og jeg må tilstå at det er lækkert müsli at både se
på og lugte til. Men nu i øjeblikket vil jeg prøve Møllerens hesteplus. Det
skulle efter sigende være godt og nu må jeg så se forskellen på hesten.
Prisen er ganske forskellig på de to produkter.
For mine hestes vedkommende betyder tyggetiden ikke helt så meget da jeg
bruger havre og så får hestene som tilskudsfoder enten pelleret eller müsli.
Det vil derfor kun være en meget lille del af foderet som er anderledes.

(klip)
I det müsli jeg har brugt fra St. Hippolyts der var der også pelleret foder
imellem urter og græsstruktur. Møllerens hesteplus er ren pelleret.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Tanja Bromley

Dato : 27-11-03 12:53

> [...]
> mave/tarmeproblemer. Men hø og wrap, samt frisk vand, skal serveres i
> større mængder under alle omstændigheder, da dette er bedste og mest

Lidt om pelleteret foder: http://www.foderplan.dk/pelleteret_foder.htm

Såfremt hesten får grovfoder nok, er tyggetiden irrelevant. Heste er
indrettet til at tygge grovfoder, og det er kun ved utilstrækkelig
tildeling, at tyggetid på kraftfoder har nogen betydning.
Evt. kan man tilføre foderet lucerne, der forlænger tyggetiden væsentligt -
men som sagt, det er kun nødvendigt, hvis hesten ikke får rigeligt
grovfoder.

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 27-11-03 12:57

Til Tanja

Hvor stammer det oprindelige artikel fra?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Tanja Bromley

Dato : 27-11-03 15:32

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Til Tanja
>
> Hvor stammer det oprindelige artikel fra?

Her fra: http://www.manepoints.com/

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 27-11-03 15:27