Langsomt netværk (lidt langt indlæg)
Fra : Sjang

Dato : 19-11-03 16:31

Hejsa

Jeg har lige købt lidt nyt hardware, og der er så opstået et problem. Når
der bliver overført filer via lokalnetværk, så kører den i 5-10 sekunder med
ca. 10 MB/s, og så går den helt i stå i ca 5 sek. Og så går den amok med ca
10 MB/s igen.
Før jeg skiftede hardware havde jeg ikke dette problem.

Mit nye hardware setup er som følger:
Asus P4V800-X bundkort
P4 Northood processor (2600 MHz)
2x512 MB DDR3200 ram (kan ikke lige huske mærket)
Maxtor 160 GB SATA disk
Et Surecom 100MBit/s netkort (en gammel sag jeg brugte i min gamle maskine)
og så 4 "gamle" harddiske fra min gamle computer.

Men jeg har selvfølgelig forsøgt at fejlfinde, i håb om at finde ud af hvor
problemet må være. Først tænkte jeg, at det kunne være fordi
modtagercomputeren ikke kunne følge med. Men da jeg prøvede at overfiler til
3 forskellige computere på lokalnetværket, og resultatet var det samme, gik
jeg ud fra at det nok ikke var problemet. Så ville jeg teste at det ikke var
min nye SATA disk der var problemer med. Så forsøgte jeg at overføre filer
til og fra en af mine gamle harddiske, og der var billedet næsten 100% det
samme. Så forsøgte jeg at overføre filer internt på min computer, for at se
om det var noget på bussen der måske ikke kørte ordentligt. Jeg kunne
kopiere internt fra og til den nye SATA disk med ca 20 MB/s, og fra den nye
disk til en af mine gamle kørte konstant med ca 12 MB/s. Så det er åbenbart
heller ikke problemet.

Jeg forsøgte så lige at sætte en begrænsning på min ftp-server, og så tjecke
om det ville gå bedre hvis den fx kun skulle klare 4 MB/s konstant. Og
derefter satte jeg begrænsingen ned til 1 MB/s (Dette kunne den godt klare)
og så forsøgte jeg at sætte begrænsningen til 2 MB/s igen. Resultatet af
netværkets opførsel kan ses på følgende billede:
http://www.kloevergaarden.dk/screendump4.jpg

Så har jeg nogenlunde fået det kræset ind til at problemet er mit netkort
der ikke kan levere data hurtigt nok. Der er et onboard netkort, og så har
jeg et Surecom PCI netkort i også. Jeg har testet med begge netkort, og
resultatet er præcist det samme. Og det skal lige siges at det Surecom
netkort kørte fint på min gamle maskine.
Så tænkte jeg at det måske kunne være noget driverproblem, og forsøgte med
et par forskellige sæt drivere til begge netkort, og jeg prøvede med
forskellige til mit bundkort. Jeg prøvede både hvor jeg havde installeret
VIA's 4in1 drivere, og hvor de ikke var installerede. Men stadig ingen
ændringer.
Så forsøgte jeg at opdatere biosen. Den der var i maskinen var fra engang i
juli 2003, og der var kommet 3-4 opdateringer. Men heller ikke dette hjalp.

Nu er jeg derhenne hvor jeg begynder at tro at det er bundkortet der måske
er noget i vejen med, og så er det jeg gerne vil høre om der er andre der
har oplevet noget lignende?

Det skal lige siges, at jeg også opdagede et andet problem. Jeg har
installeret mit styresystem på SATA disken, og det har jeg så selvfølgelig
valgt til at være 1. boot device i bios'en. Men hvis jeg så er inde i
windows, og siger "Genstart". Så glemmer den tilsyneladende alt om at jeg
valgte den som første boot-enhed, og den forsøger at lede på netværket efter
en bootmaskine. Og så bliver jeg nødt til at genstarte for at gå ind i bios
og igen fortælle den at den altså skal boote på SATA'en.

Det skal lige siges at jeg ikke har problemer med uret på maskinen, så det
har nok ikke noget med batteriet at gøre...

Men er der nogen der har nogle gode idéer, for så modtages de med kyshånd...

På forhånd tak
Sjang