Sortere poster tilfældig
Fra : Erling Sørensen

Dato : 19-11-03 08:46

Hej

Jeg har på min side en visning af varer fra forskellige kunder/leverandører.
Visningen sorteres i øjeblikket efter ID (autonummer i DB)
Dette gør at det altid er de nyeste varer som kommer øverst på listen,
hvilket på et tidspunkt helt sikkert tænder mine gamle kunder af.
DB er Access
Kan jeg lave en tilfældig sortering/visning af mine poster så det ikke altid
er samme rækkefølge de bliver vist i.

Erling

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 19-11-03 10:14

On Wed, 19 Nov 2003 08:45:43 +0100, "Erling Sørensen"
<removethis_erling@soerensen.tdcadsl.dk> wrote:

>Kan jeg lave en tilfældig sortering/visning af mine poster så det ikke altid
>er samme rækkefølge de bliver vist i.

Jeg ville gøre følgende. Jeg håber der er andre der har en nemmere
måde, men dette burde kunne lade sig gøre. Sig til hvis du vil se
noget andet end min pseudo kode. Så laver jeg lige noget til dig på et
tidspunkt.

Kort sagt. Det du skal, er at læse alle dine ID'ere ind i et array
(array1).

Så finder du et tilfældigt nummer mellem 1 og antal records i din
database, med rnd funktionen, læser recorden fra din database med
dette nummer du har fundet og viser den på skærmen.

Nu skal du så sætte det nummer du lige har fundet over i et array2 og
sætter antal records = antal records - 1.

nu genopbygger du så dit array1 i en løkke på følgende måde:

FOR t=1 to antal records
hvis SidsteID ikke er i array2, så læg den ned i array1
NEXT

Nu har du så et nyt array1, hvor du har alle dine ID'ere, minus den du
sidst har bruge.

Kør så hele rutinen igen, indtil array1 er tom.

Puha. Gade vide om det kan kodes

Fra : Torben Brandt

Dato : 19-11-03 15:38

Erling Sørensen skrev:
> Kan jeg lave en tilfældig sortering/visning af mine poster så det ikke altid
> er samme rækkefølge de bliver vist i.

Du kan se et eksempel på:
<URL:http://actuar.dk/torben/show.asp?id=randomrecords>

Det skulle vist ikke være så godt hvis man har mange poster, men det kan
du selv vurdere - evt ved at prøve det :)

/Torben

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 20-11-03 05:56

http://www.aspfaq.com/show.asp?id=2132

--
Mvh. Jesper

Fra : Erling Sørensen

Dato : 21-11-03 06:24

> altid
>
> http://www.aspfaq.com/show.asp?id=2132

Tak for svarene alle sammen.
Jeg havde jo håbet at jeg blot havde overset en kommando noget lignende
ORDER BY [tilfældig]
Jeres løsninger ser umiddelbart ud til at ville virke, men kræver dog noget
mere tid end jeg har lige nu.
Jeg ser om jeg får stykket noget sammen.

Erling