Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Ratepension
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 19-11-03 02:01

Jeg skal her inden årsskiftet have oprettet mig en ratepension, hvor
jeg indbetaler små 40'000,- kr.

Hvor får jeg det bedste udbytte? På mybanker.dk kan jeg se noget om
kapitalpension, men det er vel ikke disse data jeg kan bruge til
noget.

Jeg har talt med min bankrådgiver i Nordea, men fik faktisk ikke at
vide hvad jeg ville få ud af det - så jeg er åben for forslag (så kan
jeg vende tilbage til ham og høre om han kan matche dem).

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
Nu kan du selv låse ALLE Motorola- og Nokiatelefoner op!

Fra : Devilicious

Dato : 19-11-03 20:43

> Jeg skal her inden årsskiftet have oprettet mig en ratepension, hvor
> jeg indbetaler små 40'000,- kr.

Pension er godt - meget pension er meget godt =)

> Hvor får jeg det bedste udbytte? På mybanker.dk kan jeg se noget om
> kapitalpension, men det er vel ikke disse data jeg kan bruge til
> noget.

Udbytte? Mener du en rente af et kontant indestående? (Jeg spørger fordi den
information sjældent er særlig brugbar i relation til pensionsopsparinger).

> Jeg har talt med min bankrådgiver i Nordea, men fik faktisk ikke at
> vide hvad jeg ville få ud af det - så jeg er åben for forslag (så kan
> jeg vende tilbage til ham og høre om han kan matche dem).

Måske har i talt forbi hinanden. Nordea har vidst 2 "typer" af personlige
ratepensioner: med- og uden puljeordning.
Disse er så igen inddelt i underkategorier. For dem med puljeordninger,
drejer dig sig om en kontantpulje der giver 1% pt., samt en værdipapirpulje,
der giver et afkast der afhænger af pujlens værdipapirers afkast.

For dem uden pulje, vil afkastet afhænge af din placering i
fordelsprogrammet, samt dine evt. investeringer. Investere du ikke, hedder
kontantrenten 0,75 (basis), 1,25 (fordel) og 1,75 (fordel+).

Lad mig her lige indskyde, at du - imho - IKKE bør vælge pensionsbank efter
kontantrenten, da den kun er interessant på meget kort sigt. Er det en
"seriøs" ordning du vil have gang i, så vil pengene skulle investeres, og så
er det udviklingen i porteføljen der bliver altafgørende for din opsparings
størrelse.

En anden ting du bør tænke på, er at hvis du fortsat ønsker at benytte
Nordea, vil det alt andet lige være væsentlig nemmere for dem (som for
ethvert andet PI) at yde dig totalrådgivning omkring din økonomi, hvis alle
dine produkter er samlet hos dem.
I min erfaring har Nordea desuden nogle af landets bedste pensionsrådgivere
blandt deres pensionsrådgivere - mange af de mindre pengeinstitutter har
ganske enkelt ikke folk med tilstrækkeligt fagligt niveau til at rådgive om
komplekse spørgsmål, så som mulighederne for at tage sin pension med til
udlandet, virksomhedsoverdragelse & indvirken på pension etc.

-dev